Pátek, 29 března, 2024
DomůRecenzeNávod na emulování her na zařízení s Androidem a iOS

Návod na emulování her na zařízení s Androidem a iOS

Chcete si zahrát hry svého mládí, ale tak nějak tušíte, že shánět dobový hardware není to pravé ořechové? Máte pravdu! Zapomeňte na šmejdění po burzách a pojďte se s námi podívat na to, jak hry svého mládí spustit na telefonech a tabletech s Androidem a iOS.

Postupu spouštění starých her na jiných zařízeních, než pro která byla určena, se říká emulování. Emulování je proces, při němž se v prostředí vašeho mobilního zařízení vytvoří příslušná virtuální platforma, které je pro chod dané hry nezbytná. Tak například pokud budete chtít na svém mobilu spustit starého Maria z Nintenda 64, budete pro něj muset emulátorem připravit herní platformu Nintendo 64.

Emulování je softwarový proces, který probíhá skrze různé aplikace, tzv. emulátory. Obecně platí, že různé druhy emulátorů umějí různé druhy virtuálních platforem. Někdy jsou emulátory zaměřeny pouze na emulování jediné herní platformy, jindy jsou neutrálnější a nabídnou vám emulování většího množství herních přístrojů. To vypadá poměrně složitě, pro nás hráče však tato skutečnost znamená pouze to, že si musíme pořádně číst popis dané aplikace a v moři emulátorů si vybrat ten, který koresponduje s našimi záměry. Nejlepší emulátory pro iOS a Android vám samozřejmě doporučíme v našem článku.

warcraft

Příprava na emulování her na Androidu

Emulování her na Androidu je o něco jednodušší, než emulování her na iOS. Může za to fakt, že se jedná o otevřenou platformu. Na Google Play se nacházejí desítky, ba možná i stovky různých emulátorů, které si můžete bez větších problémů stáhnout. To má však i svá negativa – v nepřeberném množství aplikací se skutečně kvalitní a bezproblémový emulátor hůře vybírá. Na druhou stranu – pokud se vám to povede, máte vyhráno.

Abychom vám ušetřili práci, rovnou vám dáme pár tipů na kvalitnější emulátory. Pokud se zajímáte o emulování her z DOSu, potom byste měli zcela určitě sáhnout po emulátoru DosBox Turbo, který potěší spolehlivostí a třemi šikovnými ovládacími schématy. Neplacenou alternativou DosBox Turbo je emulátor aDosBox.

[appbox googleplay com.fishstix.dosbox]

[appbox googleplay org.hystudio.android.dosbox]

Pro emulování her z konzolí vám doporučuji vyzkoušet emulátor RetroArch. RetroArch je velice přehledný a neutrální emulátor, díky němuž budete moci pohodlně emulovat hry ze spousty starých herních konzolí, včetně NES, SNES, N64, GBA, většiny konzolí od Segy atd.

[appbox googleplay com.retroarch]

Dalšími zajímavými emulátory pro Android jsou emulátor her pro Sega Genesis AndroGens, emulátor her pro Nintendo 64 SuperN64, nebo emulátor s názvem PPSSPP, díky němuž do svého telefonu dostanete hry z přenosné konzole PSP.

[appbox googleplay com.tizmoplay.androgens]

[appbox googleplay com.tizmoplay.androgens_no_ads]

[appbox googleplay com.n64prodroid]

[appbox googleplay org.ppsspp.ppsspp]

[appbox googleplay org.ppsspp.ppssppgold]

Posledním krokem v přípravě na spuštění vaší oblíbené hry je vyhledání příslušné hry a její stáhnutí. K těmto účelům slouží různé stránky s abandonwarem (software, který se už neprodává a je lidem dostupný ke stažení zdarma – převážně se jedná o staré hry). V případě stahování hry pro DOS a staré Windows můžete hledat na adrese myabandonware.com, nebo na slovenských stránkách bestoldgames.net. V případě stahování her pro různé druhy starých konzol potom navštivte stránku CoolRom.com. Vedle tisíce starých her na této stránce naleznete i spoustu zajímavých emulátorů pro Android, které si zde můžete stáhnout zdarma.

cool-room

Při stahování hry nebo emulátoru ze zdroje mimo obchod Google Play nezapomeňte na svém dotekovém zařízení dovolit stahovat soubory z neznámých zdrojů.

Jakmile stáhnete soubor s hrou do telefonu, v drtivé většině případů bude zabalený a vy ho budete muset rozbalit. K těmto účelům se používají aplikace ke komprimaci souborů, například populární  AndroZip File Manager. V něm stačí najít složku, kam byly zazipované hry staženy, poklepat na ně a rozzipovat je.

[appbox googleplay com.agilesoftresource]

Spuštění hry v emulátoru pro Android

Nyní máme už všechno připravené. V telefonu máme nainstalovaný emulátor i rozbalenou hru a tak už jen zbývá dát to pěkně dohromady a konečně se vrátit v čase zpět. Spouštění her v jednotlivých emulátorech je prakticky stejné. Naším cílem je dostat do emulátoru staženou a rozbalenou hru.

Soubor s hrou má různou příponu podle toho, z jaké herní platformy pochází. Tak například bin, n64, ale také dos, nebo exe v případě spouštění starých počítačových her.

Po spuštění emulátoru budeme v jeho nabídce hledat možnosti „load“, „play“ nebo „start“, které otevřou procházení souborů a tím nám umožní zadat cestu ke spustitelnému souboru námi vybrané hry. Některé emulátory vám práci podstatně ulehčí tím, že vás po prvním spuštění vyzvou k zadání cesty ke složce, do níž si ukládáte stahované a rozzipované hry, čímž vám odpadne nutnost vyhledávat každý soubor zvlášť.

Jakmile se vám povede nalézt složka se spustitelným souborem, máte vyhráno. Hra se vám záhy rozjede a vy konečně budete moci zamáčknout nostalgickou slzu a na vlastní kůži se pustit do retro her, které vás nebudou šetřit přemrštěným komfortem ani obtížností.

supern64-hledani-souboru

Emulování her na iOS

Emulovat hry na zařízeních s iOS je trošku komplikovanější, než emulování her na Androidu. iOS je totiž jak známo uzavřená herní platforma a bohužel pro nás zde nenarazíme na takovou pestrou nabídku. Oficiálně si z iTunes v současné době můžeme stáhnout pouze jediný emulátor, který se jmenuje iDOS.

iDOS je jedním z nejpovedenějších herních emulátorů napříč všemi dotekovými platformami. Jedná se o emulátor starých her pro DOS a Windows 3.0. Jeho výhodou je stabilita, přívětivé uživatelské rozhraní, ale především tři ovládací schémata – klávesnice, myš a gamepad, mezi nimiž lze libovolně přepínat. Všechny ovládací prvky iDOSu přitom byly optimalizovány pro dotekové zařízení a práce s nimi je tudíž intuitivní. iDOS je navíc natolik chytrý, že dokáže smysluplně nadefinovat akční tlačítka na virtuální gamepad i pro hry, které ho normálně nepodporují.

Emulátor iDOS můžete stáhnout zde (přímý odkaz dáváme kvůli nefunkčnosti klasického boxu).

simcity

Emulátor iDOS stojí na iTunes něco kolem 20 korun, za něž dostanete nejen perfektní nástroj pro spouštění starých her, ale také pět základních herních kousků včetně starého Duke Nukema.

Ke spouštění her skrze iDOS budete vedle vlastního emulátoru potřebovat také počítač. Do něj si nejprve stáhnete vámi vybrané hry (ze stránek, které byly jmenovány výše – bestoldgames.net nebo myabandonware.com). Hry rozbalíte v komprimačním souboru. Následně si do počítače stáhnete také program iExplorer, který si můžete stáhnout ze stránek zde. Díky tomuto programu budete moci – po připojení svého iOS zařízení skrze USB do počítače – procházet soubory a složky telefonu a nahrávat do něj hry.

iDOS-uvodni-obrazovka-na-sirku

Jakmile budete mít nainstalovaný iDOS v telefonu a iExplorer v počítači, můžete si stáhnuté a rozbalené hry přehrát do svého počítače. K tomuto účelu připojíte iOS skrze USB do počítače, otevřete iExplorer a přejdete na složku Apps a v ní najdeme služku iDOS. V další nabídce rozklikneme složku Documents a poté Games. Zároveň s tím najdeme staženou a je-li to třeba i rozbalenou hru (přípona zip, rar), kterou přetažením do složky Games nahrajeme do svého zařízení. Ale pozor. Před přehráváním her do telefonu nebo iPadu dohlédněte na to, aby měly maximálně osmimístný název. Pokud je jejich název delší, tak ho ještě před kopírováním manuálně zkraťte.

Jedná se o to, že pokud název hry manuálně nezkrátíte, bude tak učiněno za vás, přičemž budou použity exotické znaky, které se na klávesnici jen těžko hledají. To by vám spuštění hry zkomplikovalo, ne-li rovnou znemožnilo. Po nahrání hry do vašeho telefonu je totiž třeba ještě jedné maličkosti – zapsání cesty do příkazového řádku iDOSu.

iDOS-prikazovy-radek-chyba-jen-8-znaku

Příkazový řádek pracuje stejně jako příkazový řádek v DOSu. Pokud jste s ním někdy pracovali, zcela určitě víte, jak si hru spustit. Pokud jste s příkazovým řádkem však nikdy nedělali, nezoufejte. Je to naprosto jednoduché. Po spuštění iDOSu zmačkněte ikonku C:, kterou najdete na spodní straně displeje. Tím se dostanete do samotného příkazového řádku. Následně potáhnete přes horní část displeje, načež se vám objeví lišta s ovládacími prvky, kde vyberete ikonku klávesnice.

Poté už stačí psát příkaz cd games, který potvrdíte tlačítkem enter. Tím se dostanete do podsložky games, do níž jste předtím nakopírovali své hry. Nyní stačí otevřít složku s příslušnou hrou, což uděláte příkazem cd prince, kdy slovíčko „prince“ můžete zaměnit za název jakékoliv jiné hry v jakékoliv jiné složce. To znamená, že pokud jste si předtím do složky games nakopírovali podsložku s názvem „prehistorik“, budete psát „cd prehistorik“ atd. Svůj příkaz potvrdíte tlačítkem enter, čímž se dostanete do mateřské složky hry. Nakonec stačí napsat prince.exe, potvrdit stiskem enter a nato se vám již spustí samotná hra. I nyní platí, že příkaz prince.exe můžete zaměnit za název jakéhokoliv jiného spustitelného souboru, například prehistorik.exe atd.

Spustitelné soubory mají obvykle přípony exe a com. Doporučuji vám, abyste si cestu ke spustitelným souborům poznamenali souběžně s tím, jak budete hry do svého telefonu kopírovat. iDOS je naštěstí tak chytrý emulátor, že po prvním zadání cesty ke hře lze tento příkaz zopakovat bez vyťukávání – stačí úvodní obrazovku iDOSu natočit na svislou stranu, na liště ovládání přepnout na klávesnici, čímž se displej změní ve starobylý počítač a následně pokračovat stiskem ikonky „Command History“, která vám umožní zopakovat příkazy, které jste v minulosti do příkazového řádku iDOSu napsali.

iDOS-prikazovy-radek-na-vysku

Další možnosti spuštění starých her na iOS

Vedle oficiálního emulátoru iDOS jsou pro iOS samozřejmě dostupné i další emulátory. Tyto emulátory však nenajdete na iTunes, ale budete je muset stáhnout z neoficiálních zdrojů, například ze stránky emu4ios.net. Problém je, že ke správnému chodu emulátorů z neoficiálních zdrojů budete v drtivé většině případů potřebovat ještě jailbreak, což je prolomení operačního systému telefonu a to i v případě, že samotná aplikace se vám do telefonu podaří stáhnout díky přetočení data telefonu. Jailbreak je přitom úprava, kvůli které vám reklamace nemusí být uznána. Pokud se tedy budete pouštět do emulování her skrze další emulátory, například populární a hodně univerzální RetroArch, potom před reklamací nezapomeňte na restore telefonu. V případě, že máte úpravu jailbreak, je postup při emulování her stejný, jako při emulování her na zařízeních s Androidem.

safari-emu4iOS-na-sirku

Další možností, jak na svém telefonu spustit staré hry je propojení iOS zařízení s počítačem, který vybavíme příslušným emulátorem. Vaše iOS zařízení tak pro tento proces nebude výpočetní jednotkou a tudíž vás uzavřenost systému nebude nijak omezovat. Ani toto řešení však není perfektní, jelikož propojení dotekového zařízení s počítačem vyžaduje rychlý internet a i přesto dochází k významným prodlevám v rychlosti přenosu, což v podstatě vylučuje hraní her, které závisí na rychlých reakcích hráče.

prehistorik

Poslední možností je, že budete trpěliví. Nacházíme se totiž v době, která přeje remakům, restartům a rebootům známých herních sérií, které jsou pro vydavatele mnohem levnější, než budování nových herních značek. Třeba příště sáhnou zrovna po té vaší oblíbené.