Čtvrtek, 6 října, 2022
DomůRecenzeCall of Cthulhu: Wasted Land ? výlet za temnými bohy

Call of Cthulhu: Wasted Land ? výlet za temnými bohy

Strach a šílenství. Hysterie a zmrazující šoky. Bezvědomí a smrt. To jsou stavy, které vás budou při hraní Call of Cthulhu: Wasted Land neustále pronásledovat.

Samozřejmě jen obrazně, vlastně displejově ? na displeji iPadu. Tam totiž budou strachy šílet vaše postavy, které uprostřed zákopů první světové války narážejí na předvoj kultu cthulhu. Nemrtví němečtí vojáci? I když to zní strašidelně, jsou při srovnání s bestiálními chobotnicemi a démony ještě docela dobrými kamarády do deště. Mnohem lépe se jim totiž prožene kulka hlavou.

H.P. Lovecraft nesmrtelný

Howard Phillips Lovecraft zemřel před šestasedmdesáti lety a jeho hororové a thrillerové literární dílo by mělo být dávno zapomenuto. Jenže se to nějak nestalo. Povídky o starobylých běsech, kosmických hrůzách a nelidských kultech nacházejí cestu i k dnešním čtenářům, divákům a hráčům ? s ještě větším úspěchem, než za Lovecraftova života. Inspiraci v nich nalezli všichni hororoví spisovatelé, a tím je Lovecraftovo dílo zpětně přístupnější, i když o něm Stephen King s gustem napsal, že neuměl dát větu dohromady. Něco na tom bude. Nechceme tu ale zkoumat povídky o sáhodlouhých souvětích, nýbrž tahovou strategii na iOS, která nás zavede do pokřiveného lovecraftovského světa.

Táhni na tahy

Kořeny devadesáti devíti procent her na iOS se dají vysledovat ke starým hrám na PC. V případě Call of Cthulhu: Wasted Land by to byly nezapomenutelné klasiky UFO: Enemy Unknown (remake aktuálně připravuje studio Firaxis) nebo Jagged Alliance. Herní pravidla jsou odvislá od tahů, kdy se střídají všichni členové jednotky a následně vyráží do útoku nepřátelé. Jednoduchá pravidla v sobě skrývají velké množství taktických postupů, protože každá postava má jiné vlastnosti a můžete je profilovat pro konkrétní druh konfrontace. Jedna může být dobrá v střelbě sloní puškou, další v sekání polní lopatkou a třetí v kouzelní a léčení. Dohromady jich budete ovládat až šest ? a budou zapotřebí.

Válka s cthulhu

V rámci příběhu objevuje ve Francii vysazená skupina kapitána Hilla s pomocí profesora Brightmeera, že zabití Němci v zákopech první světové války nezůstávají ležet. Ve skutečnosti jsou oživováni šíleným vědcem, který chce mimoto přivést na svět dávno zapomenutá božstva cthulhu. Hra se odehrává na hrstce rozsáhlých bojišť, ať už nad zemí anebo v podzemních kryptách rozbombardovaných kostelů. V podstatě jde vždy o to, dostat se z bodu A do bodu B, postřílet po cestě všechny nepřátele a nenechat si nikoho zabít. Co zní primitivně, je ve skutečnosti dost těžké. Nepřátelé netrpí přehnaně dobrou umělou inteligencí, ale v rámci hesla ?nás mnogo? se na vás valí jeden za druhým a musíte správně načasovat, kdo bude na koho střílet, aby se nedostali až k vám.

Náročnost je možná hlavní překážkou celých přibližně pěti hodin hraní. Alespoň první čtyři bojiště jsou výletem do dob, kdy po vás strategické hry požadovaly dělat zázraky s relativně omezenými taktickými nástroji. Dokud jde o střílení normálních nepřátel, jde všechno jako po drátkách, ale jakmile se začnou objevovat nemrtví a démoni, klesá postavám příčetnost a nezřídka dostávají infarkt, pakliže je nevyléčíte. V rámci jednoho bojiště tedy musíte dávat pozor na správnou akci, ale i podporu skrz lékárny a kouzla na navrácení příčetnosti. Jen tak se krok za krokem dostanete k cíli a do dalšího bojiště.

Nenechat se odradit

Autoři ze studia Red Wasp Design se nebáli na první pohled svazujících možností iOS zařízení a nezapomněli do hry dát všechno, co očekáváme. Kromě taktických bojů to je vylepšování postav anebo dokupování vybavení. Můžeme jedině zajásat, že přijali hozenou rukavici komplexnosti a neudělali Call of Cthulhu: Tower Defense, jenže zároveň s tím jde ruku v ruce nepřehlednost a zbytečná komplikovanost, která jistě řadu hráčů odradí.

V první řadě budou nadávat majitelé iPhonů ? na malou obrazovku jsou nastrkány všechny statistiky a některé údaje nejsou dobře rozlišitelné. iPadová verze naštěstí stejným neduhem netrpí, ale zase je tu mnohem výrazněji nezvládnutá kamera. Na herní plochu se díváme izometricky bez možnosti přiblížení, zato s možností rotace o devadesát stupňů. Ve chvíli, kdy někdo vystřelí, přesune se kamera bleskově k terči a zpět na střelce, takže vyvolává zmatek, na koho se vlastně střílelo a odkud se nepřátelé blíží. Za naprosto zásadní považuji absenci tlačítka pro nejbližší terč nebo ?přecvakávání? cílů anebo možnost navázat na začátku kola na trasu určenou v minulém.

Jako překážka hratelnosti tu stojí i skriptování nepřátel. Funguje tak, že postava překročí neviditelnou hranici a náhle se všude vyrojí nepřátelé. Výsledkem je, že často restartujete poslední kolo anebo celou úroveň a postupně se učíte, kdy kam dojít. Není výjimkou, že bojiště restartujete pětkrát, protože vás pokaždé nečekaná přesilovka vydrtí na kost. A jen tak na okraj: dotykovému ovládání se nedá veskrze nic vytknout.

Věčné otazníky

Kdysi si člověk koupil hru v krabici a u krabice našel manuál a v manuálu zjistil, co znamenají všechny ty statistiky a názvy schopností. A přesně to u Wasted Land chybí. Přitom by to bylo tak zapotřebí! Na obrazovce se zlepšováním vojáků je výpis řady vlastností, u kterých ale dost dobře nevíte, k čemu budou dobré. Síla a výdrž se dá ještě pochopit, ale k čemu je ?znalost mýtu cthulhu? anebo jak přesně se projevuje ?první pomoc? v praxi, to vám nikdo neřekne. Přitom za ně dáte hodně vzácných bodů. Hra tím dokazuje ještě jednu věc: rozhodně není pro laiky, počítá se zkušenějšími hráči, kteří mají už nejedno to RPG a tahovou strategii za sebou.

Existuje tu nějaký důvod, proč zatnout zuby a táhnout? Určitě. Jeden byl už zmíněn: jako tahová strategie funguje Call of Cthulhu: Wasted Land velmi dobře a jen těžko najde ve svém žánru na iOS konkurenci. Druhým důvodem je atmosféra špinavé, rozbahněné a yperitem zasmrádlé první světové války. Hnědočerné odstíny kráterů po granátech a zákopů ve vás společně se stromy bez listí vyvolají úzkost a touhu dostat se rychle pryč ? do světa, kde svítí slunce, tráva je zelená a proti modré obloze létají štěbetající ptáci. Autoři podporují výrazné prostředí disharmonicky skřípající hudbou z gramofonu na kličku a enviromentálními efekty, ve kterých zní výstřel z pušky skoro svatokrádežně. Pravda, když se ozvou vysamplované zvuky cthulhu, tak se asi ušklíbnete, ale ta béčkovitost k celému tématu dost patří.

Call of Cthulhu: Wasted Land je dobře odvedenou tahovou strategií s atmosférou lovecraftovského hororu, která by se dala krájet. Proti nákupu hraje jen nepodchycená práce s kamerou a nešťastně zvolené řešení pro iPhone, společně s vysokou náročností pro nezkušené hráče. Lidé z Red Wasp Studio by pro příště měli ubrat na snaze dokázat, že tablety a telefony s iOS se herně vyrovnají PCčkům s myší a klávesnicí. Mají na to.

Call of Cthulhu: Wasted Land: odkaz ke stažení

[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/Call of Cthulhu Wasted Land/“/]

  • Minimum: iPad, iPhone, iPod touch, iOS 4.2
  • Cena: 2,99 ?
  • Výrobce: Red Wasp Studio
  • Hodnocení: 7
Další články

Nejčtenější

Poslední komentáře