Uber: Poprvé na cestě s noční můrou taxikářů


Uber: Poprvé na cestě s noční můrou taxikářů

První jízda s alternativou k taxislužbám, která vyvolává emoce. Stojí úhlavní nepřítel taxikářů za to?

 V hale bývalého branického pivovaru právě dohrávají WWW a my hledáme, jak pojedeme domů. Spoje MHD nejezdí po půlnoci ani často, ani rychle – na Chodov bychom tramvají jeli přes tři čtvrtě hodiny. Když už se skoro smiřujeme s nutností dojít na zastávku, která je půl kilometru daleko, vzpomenu si na kartičku, kterou mi podstrčila blonďatá hosteska. Vytáhnu ji z kapsy, otevírám aplikaci a za chvíli už čekám na příjezd nám přiděleného řidiče alternativní taxislužby Uber. Dnes s ní pojedu vůbec poprvé.

Tak jako mnoho ostatních jsem využil akce, kterou Uber porůznu právě pro první jízdu nabízí – při opsání promokódu z kartičky dostávám 300 korun jako kredit na zaplacení prvního pokusu svézt se službou, která v zahraničí už nějakou dobu vyvolává vášnivé emoce. Registrace je rychlá a pohodlná, jen zadávání čísla platební karty je v zimě a větru trochu nepohodlné. Po chvíli hledání telefon poznává, kde právě stojíme, a na mapě jednoduše označujeme, odkud a  kam chceme dojet. Mačkám tlačítko objednat a po chvíli načítání je vše jasné – dnes nás poveze Miloš s Volkswagenem Golf a bude tu za 15 minut.

Uber není typickou taxislužbou. Při výběru cílového místa se musíte rozhodnout, jestli využijete varianty UberBlack nebo UberPop, přičemž rozdíl je zásadní. S dražším UberBlack pro vás přijede černou limuzínou profesionální řidič, UberPop pak jen propojuje soukromníky toužící si přivydělat s potenciálními zákazníky. Chcete-li jezdit pro UberBlack, potřebujete komerční licenci i pojištění, k registraci do UberPop pak stačí běžný řidičský průkaz a vlastní auto. A právě tohle je trnem v oku jak úředníkům a policistům, tak konkurenčním taxislužbám – Uber totiž obchází zákonnou nutnost řidičů vlastnit taxikářskou licenci a mít všechny potřebné zkoušky. Protože odpadají tyto často nákladné podmínky, mohou řidiči Uberu být levnější, po schválení registrace dostanou od firmy už jenom smartphone s taxametrem a sami si určují, kdy budou pracovat.

7979997874_98fda264a4_o
Zakladatel a šéf Uberu Travis Kalanick na konferenci TechCrunch Disrupt. Jeho firma se v poslední době potýká s legislativními problémy. (Zdroj: TechCrunch (Flickr), Creative Commons)

To potvrzuje i Miloš, kterého se po nástupu do auta ptám, kolik stihne zakázek za večer: “Někdy pět, někdy osmnáct, jak se mi chce a jak moc chci vydělat.” Na místo vyzvednutí nakonec přijel o deset minut dříve, v prostředí aplikace jsme navíc mohli sledovat, v jaké zatáčce se zrovna nachází a kdy najel na hlavní silnici. “Nojo, oni si nechávají rezervu, kdyby se něco stalo. Ale doprava byla dobrá, tak jsem to stihl dřív,” odpovídá Miloš proč bylo počítadlo tak nepřesné.

Auto jsme poznali hned, Uber navíc ukazuje fotografii řidiče spolu s hodnocením od ostatních zákazníků a v případě potřeby i telefonní číslo. Přes Uber Miloš jezdí už několik měsíců, prý prakticky od spuštění služby v Česku. Statný čtyřicátník otevírá na smartphonu navigaci a spolu s ní taxametr. Za čekající auto se neplatí, taxa pro UberPop je pak nastavená na 4 koruny za minutu a 10 korun za kilometr. Za nástup do auta zaplatíte dvacetikorunu, minimální cena i storno poplatek stojí dvakrát víc. Následujete rychlé otočení a vyrážíme.

10979362_10203489193734488_532487243_n 10961736_10203489194214500_1929030996_n

Miloš je vstřícný, hovorný a ptá se nás, jak se nám akce líbila. On sám je prý s Uberem spokojený: “Funguje to bez problémů. A já to navíc taky tak trochu dělám pro lidi,” dodává. Na kapotě stříbrného Golfu běhají stíny pouličních lamp, do mlžné atmosféry spící Prahy hraje z autorádia Evropa 2. Navigace zabudovaná v chytré aplikaci pro řidiče se sice snaží naplánovat nejlepší trasu, Miloš je ale nespokojený. “Proč vás to žene takhle? Kdybyste platili, budete platit víc,” zahýbá na křižovatce navzdory šipce na displeji doprava. “Občas to jede delší cestou. Vidíte? O kilometr míň. Ale kdybyste byli turisti, to pojedu podle navigace,” utrousí krátkou poznámku, když stojí na červené.

U nás Uber funguje už od srpna, ve variantě Pop pak od listopadu minulého roku. Zatímco v hlavním městě České republiky se zatím spíše zabydluje, jinde ho už rovnou zakazují. Jasné ne řekli nedávno Uberu ve Francii, svoje fungování byl nucen pozastavit třeba i ve Španělsku. Na výtky, že řidiči poskytující převoz bez taxikářské licence porušují zákon, firma odpovídá, že slouží pouze jako prostředník. Je prý na řidiči, aby zajistil, že provozuje svoje služby legálně – ačkoliv pod hlavičkou Uberu. Miloše jsme se na licenci neptali, jeho auto ale viditelně označené jako taxi nebylo, typický žlutý znak byste na něm hledali marně. Ostatně rozpoznat normální auto od auta, jehož řidič si přivydělává přes UberPop, je zvnějšku téměř nemožné.

16089484397_b8e280d62d_kDemonstrace taxikářů v Portlandu za to, aby se na Uber a podobné služby vztahovaly stejná pravidla jako na ně. (Zdroj: Aaron Parecki (Flickr), Creative Commons)

V České republice se zatím Uberem svezete jen v Praze, z nejbližších evropských metropolí jeho auta najdete pak třeba v Berlíně nebo Vídni. V českém prostředí mu konkuruje na podobném principu fungující služba Liftago, která si ale hlídá legalitu počínání svých řidičů, jezdí pro ni jen licencovaní taxikáři. Nutno ale říci, že ve velkých mediích zatím není o skandálech ve spojistosti s provozem Uberu v Česku příliš slyšet – kromě pár odstavených aut jeho varianty UberBlack z konce léta nelze o nějakém hlasitém soupeření firmy s tradičními taxislužbami mluvit. Nutno ale dodat, že Uber tu funguje zatím jen chvíli, a předpovídat budoucnost by bylo přinejmenším hodně troufalé.

My jsme zatím dojeli. Miloš nás nakonec dovezl prakticky před dveře a nebýt promoakce, za cestu trvající přibližně 17 minut a dlouhou 4,5 kilometru bychom zaplatili 156 korun. Jízda byla rychlá, aplikace zafungovala spolehlivě a řidič byl příjemný a vstřícný. Lze-li tedy něco usuzovat z jediné zkušenosti, tak pokud vám nevadí z pohledu zákona přinejmenším šedá zóna, ve které se nachází, není důvod proč UberPop nevyzkoušet. Tedy pokud nejste turista.

Uber můžete stahovat z App Store, Windows Store nebo Google Play:

Uber
Uber
Cena: Zdarma
Uber
Uber
Vývojář: ‪Uber Technologies Inc.‬
Cena: Free
Uber
Uber
Cena: Zdarma
The following two tabs change content below.
Ondřej Trhoň
Přízemní intelektuál, fanoušek The Verge, student žurnalistiky v Praze a nenapravitelný milovník koček.



Comments are closed.



Pocket
0Shares
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.