Sobota, 13 dubna, 2024
DomůRecenzeRecenze: Logické hry nikdy nevyjdou z módy

Recenze: Logické hry nikdy nevyjdou z módy

Poslední dobou tento druh her stál v pozadí a sledoval, jak vedoucí příčce stahovanosti vévodí tituly všech možných žánrů, kromě těch logických. Nemůžeme říct, že by se zcela vytratily, nebo že přichází jejich velký návrat. Kdo chtěl, tak si vždycky našel. V nabídce nejstahovanějších se však objevilo pár kousků, které zkrášlila nedávná aktualizace a katapultovala je tak na přední pozice. Servírujeme vám recenzovaný výběr tří logických her na jednom talíři.

V tomto výběru se blíže podíváme celkem na tři hry, které patří do kategorie logických. První dvě hry patří mezi ty zmíněné, aktualizaci katapultované. Poslední hra není nováčkem ani postižena aktualizací, ale prostě dlouho unikala zrecenzování.

NumberLink

Historie této hry sahá něco málo přes rok kdy brazilská společnost Tapps rozhodla vydat logickou hru s názvem NumberLink. I přes počáteční technické problémy si dokázala získat velkou řadu hráčů po celém světě a chvála se nesla ze všech stran. Malou a jistě vítanou tradicí se stalo přidávání nových herních balíčků měsíc co měsíc a poslední balíček, který čítá přesně 100 nových úrovní, spatřil světlo světa před necelým týdnem.

Patrně již z názvu můžeme odhadnout, co bude cílem hry. ?Number link? volným českým překladem můžeme formulovat jako ?spojování čísel? a je tomu skutečně tak. Cílem hry je spojit několik stejných čísel na obrazovce takovým způsobem, aby se nekřížily spojovací čáry. Na úvodní obrazovce pod ikonou otazníku se nachází malá ukázka toho, jak by to mělo vypadat. Nejedná se o nic složitého, ale jak tomu bývá u logických her, i ten nejsnadnější krok nám může pořádně provětrat mozkové závity.

Dostáváme se k nabídce úrovní, která je opravdu rozsáhlá. Základních 50 levelů, na kterých se naučíte první krůčky vám na rozehrátí bohatě postačí. Chvályhodná je zde štědrost vývojářů, že i dva následující, ne však již tak jednoduché balíky po sto levelech zpřístupnili bez poplatku. Když to sečteme tak celkem k dostání je 250 úrovní, za než nedáme ani korunu. Pro náročnější lze dokoupit dalších pět balíků a to každý za cenu $0,99. Každý balík je seřazen podle obtížností od lehké přes střední až po těžkou.

V případě, že jste se zasekli v některé úrovni a ne a ne ji zvládnout, můžete využít nápovědy, která je dostání v podobě balíčku 10 rad za stejnou cenu jako 100 nových úrovní nebo cenově výhodnější nabídku sdílení hry na sociální sítí Facebook. Za to dostanete tři rady zdarma.

Mé hodnocení hry je v celku pozitivní. Výhodou je, že vývojáři z vás již od začátku netahají peníze a úrovně k pořádnému přemýšlení si nemusíte kupovat. Hra je jednoduše graficky zpracována, což vyzdvihuje podstatu, že jde především používání mozku než o lahodění oku. Dokonale poslouží k rychlému nastartování mozkových závitů nebo prostě zažene nudu. O snadné návykovosti nemusí být vůbec řeč.

[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/NumberLink/“/]

iOS

Turnacle

Jako druhou v pořadí je logická hra Turnacle. Pokud se vám zdá, že výše uvedená hra vám na zapálení mozkových závitů nestačila, měli byste vydržet dále ve čtení. Jedná se o poměrně mladou hru, která byla vydána před Vánocemi loňského roku. Podle odezvy od uživatelů soudím, že není moc známá, což je škoda.

Způsob hry můžeme přirovnat asi, jako kdybychom luštili kód od sejfu. Na obrazovce máme několik kruhů, které barevně připomínají výsledky nějakého grafu. Ty jsou rozděleny na čtvrtiny a různými barvami vymalovány. Cílem hry je natočit kruhy vždy tak aby sousední kruhy byly k sobě natočeny stejnou barvou. V pod ikonou How to play najdete všechny instrukce ke hraní  včetně ukázkově cvičného návodu.

Hra nabízí celkem dva režimy. Klasický a režim Puzzle. Každý režim se liší, a to hnedka v několika bodech. Při zvolení klasického režimu lze vybrat ze čtyř obtížností. Začátečník, lehká, střední, těžká obtížnost. U režimu Puzzle pouze ze dvou a to malá a střední obrazovka. Možná v budoucnu se budeme moci těšit z přidání třetí obtížnosti, kterou bych jistě uvítal. Cílem klasického režimu je vyřešit deset po sobě jdoucích částí. V každé části je určitý počet kruhů, samozřejmě podle obtížnosti, a musíte je natočit podle výše uvedených pravidel za co nejkratší čas, který se počítá v levém dolním rohu. V pravém horním rohu je ikona nápovědy, která bíle podbarví kruh, se kterým byste měli pootočit. Každé použití nápovědy však připočítá nějaké ty sekundy k vašemu výslednému času.

Režim Puzzle je založen na jiném principu. Nepočítá se žádný čas a ani možnosti nápovědy nelze využít. Na obrazovce se objeví něco mezi deseti až patnácti kruhy u malé obrazovky a pokud zvolíte střední tak kruhů je něco přes dvacet. Cílem je seřadit všechny kruhy tak, aby byla zachována jejich barevná návaznost jak horizontální, tak i vertikální. Místo času v pravém dolním rohu máte počet možný pohybů, do kterého se musíte pro úspěšné splnění vejít.

Oba dva režimy mají něco do sebe. Podlé mého však režim Puzzle je náročnější na přemýšlení, zatímco klasický je spíše taková klikačka a buď to vyjde, nebo ne. Další výhodou Puzzle režimu je, že nesporně podporuje naši představivost. Pokud si dopředu v hlavě nenaplánujeme pohyby, tak se do daného limitu sotva vejdeme. Myslím si, že do této části hry by měli vývojáři soustředit svá další pokračování.

[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/Turnacle/“/]

iOS

SEQ

Poslední hrou, která uzavře náš výběr je SEQ. Věřím, že určitě bude některým známá, neboť se nejedná o žádného nováčka, ale bez pochyby by měla být zmíněna v tomto článku. Vše nasvědčuje faktu, že trochu oddychovou hru jsme si nechali na konec, ale věřte tomu, že i u SEQ je možné se zapotit.

Oč jde. Můžeme říct, že SEQ je čistě numerická záležitost. Na obrazovce se objeví několik sloupců s prázdnými poličkami, někde v rohu bude podbarvená například žlutou barvou číslice 5, v druhém rohu 0 a co teď s tím? Úkol je jednoduchý. Musíte rozvrhnout řadu čísel tak, aby od pětky do nuly byly místa právě na 4 políčka a mohli tak utvořit řadu čísel začínající pětkou a končící nulou. Vždy platí pravidlo, co číslo, to políčko a naopak.

Možná to zní složitěji, než doopravdy vypadá. Hnedka v úvodu si vás vezme do parády návod, který vám vše vysvětlí. Začínajících několik úrovní je opravdu banálních, ale narazíte i na takové, které vás donutí opravdu přemýšlet. Jakmile se ponoříte do hry a úrovně budete zvládat jako na běžícím páse, zjistíte, že nabídka neplacených úrovní se moc nepředala. Za poplatek $0,99 lze dokoupit dalších 60 úrovní, které jsou o něco složitější. Za dalších $0,99 dokoupíte ty úplně netěžší.

Celá hra má možná až moc jednoduchou grafiku. Jediné místo kde se to trošku rozzáří, je tam, kde se má platit. Jak nečekané. I přes drobné výtky si hra zachovala to podstatné a to úkoly na přemýšlení.

[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/SEQ/“/]

iOS

Jan Bíreš