Pátek, 19 dubna, 2024
DomůRecenzeRecenze: First Strike - atomová válka může být zábavná

Recenze: First Strike – atomová válka může být zábavná

Existence naší civilizace je křehká. Do naší zeměkoule může narazit meteorit, může nás vyhladit zákeřná epidemie, nebo agresivní mimozemská civilizace. Konec lidstva však může mít na svědomí desítky dalších věcí včetně atomové války.

Skutečnost, že osud naší civilizace visí dnes a denně na vlásku, nám připomíná spousta her. Jen málokterá z nich v nás ovšem dokáže probudit tak melancholické pocity jako strategie First Strike od švýcarského vývojářského studia FEINHEIN.

Švýcarští vývojáři si ve své nejnovější hře vzali na paškál právě atomovou válku. Na začátku hry si vyberete národnost a potvrzením se dostanete na herní pole, které představuje 3D zeměkouli. S ní můžete libovolně otáčet, oddalovat si ji a přibližovat podle svých preferencí a podle toho, k čemu se zrovna chystáte.

Herní mechaniky strategie First Strike

Zeměkoule je rozdělena na jednotlivé státy (Itálie, Španělsko), kvůli menší rozloze států případně i na územní celky (např. Česká republika je zde spojená se Slovenskem, Rakouskem, Maďarskem atd.), které podléhají vyšší mocnosti – USA, Jižní Americe, Západní Evropě a Severní Koreji. Vyšší územní celky udávají obtížnost hry, která pramení z počátečního bodu, od nějž započnete svůj výzkum, ale mají vliv i na samotnou strategii expanze, protože každý zeměpisný celek je trošku jiný a tudíž má jiné předpoklady.

Co se týče mikromanagementu, každá země nebo územní celek, který vlastníte, má vlastní kontextové menu, v němž si po rozkliknutí můžete vybrat z několika aktivit – můžete postavit obrannou raketu, útočnou raketu, nebo můžete raketu rozmontovat. S obrannými raketami se můžete chránit před cizími útoky, útočnými raketami zase můžete kosit své nepřátele, přičemž si můžete vybrat mezi sesláním jediné rakety a nebo skupiny raket, což je útok, kterému se zde říká „first strike“. Nakonec lze také expandovat do okolních zemí (pokud jste je už všechny nezabrali) a nebo se věnovat výzkumu.

first-strike (15)

Bádání se vyplatí

Každá akce samozřejmě sežere nějaký čas, během něhož s územím nelze nic jiného dělat, což je třeba brát v potaz při vymýšlení strategie stejně, jako vliv výzkumu, vhodný postup čtyřmi vývojovými větvemi (rakety, efektivnost, celkový přehled a raketové základny) a samotnou zeměpisnou polohu, která nám v brzkých fázích hry udává třeba i to, na jaké národnosti můžeme útočit. Než se totiž prokousáte výzkumem, vaše rakety budou mít pouze omezený dosah a o útočení přes celou zeměkouli si můžete nechat tak leda zdát.

Výzkum ve First Strike hraje vůbec klíčovou roli. Každá položka výzkumu má citelný vliv na hru a někdy je těžké vybírat z toho, na čem bádat dál, jelikož by se vám hodily třeba i tři věci najednou. Dokud nebudete znát důkladně principy hry First Strike, dilema na vás bude číhat na každém kroku – tak například budete raději expandovat na sever nebo na jih, kterému území přidělíte obranné rakety a kterému zase ty útočné, vyplatí se vám nepotřebné rakety rozmontovat a mnoho dalších.

first-strike (28)

Seřiďte si hodinky

Samostatnou kapitolou je potom schopnost rozpoznání správného okamžiku pro rozpoutání tzv. „first strike“ a to hlavně při hraní na těžší obtížnost. Jedná se o to, že při vypuštění hromadného útoku můžete očekávat, že váš vyhlazovací pokus bude detekován a všichni ozbrojení účastníci konfliktu na to budou reagovat. Některé first strike tak rozpoutají na zemi peklo, při němž budete svědky hromadného ničení zemí desítkami melancholicky se rozpínajících atomových hřibů, které vás v případě špatného načasování mohou během několika sekund smést z povrchu zemského, nebo vás připravit hned o několik klíčových územních celků.

Pokud přijdete o část svého území, můžete si ho samozřejmě znovu kolonizovat. Problém je, že kam dopadne atomová raketa, tam lidem pšenka nekvete, jelikož zničený kus země může držet méně raket a tak se často stává nezajímavým, někdy doslova nepraktickým přívěskem, kterého je lepší se úplně zbavit, jestliže se tedy nenachází na klíčovém předělu, jenž se hodí k posílání útočných raket (například Aljaška).

first-strike (24)

Závěrečné hodnocení strategie First Strike

Strategie ve First Strike se svým námětem podobá další legendární strategii Plaque Inc. Stejně jako ona nabízí originální námět, stejně jako ona si hraje s myšlenkou vyhubení křehké civilizace a stejně jako ona vás svým melancholickým podtónem donutí zamyslet se nad palčivými otázkami jako je ozbrojování jadernými raketami aj. Jiná je jenom v tom, že nabízí širší strategické možnosti, které vám dovolí být ve víru dění a pocítit jaké to je být vrchním velitelem ozbrojených sil a dávat pokyny k vyhlazování cizích mocností. Škoda jen, že hra se po čase stává trošku stereotypní.

[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/First Strike/“/]

Hodnocení: 8/10

Co se nám líbilo: