Pátek, 29 listopadu, 2024
DomůRecenzeDoběhněte si pro smrt v Escape from Age of Monsters!

Doběhněte si pro smrt v Escape from Age of Monsters!

Je to šokující! Od první sekundy hraní víte, že tuhle hru nikdy nedohrajete! Ať už se budete snažit sebevíc, vždy se dostanete do situace, která vyvrcholí tragédií a smrtí. I kdybyste měli všechny bonusy, i kdybyste měli nejrychlejší reflexy na světě, stejně vám budou k ničemu a nevyhrajete. Protože to nejde. Tfuj, to se přece nedá hrát!

Takový popis moderní herní zábavy rozhodně nezní jako něco, co by chtěl provozovat někdo jiný, než depresivní masochista se sebevražednými sklony. Jenže opak je pravdou: při pohledu na prodejní úspěch her jako Jetpack Joy Ride (0,79 E), Temple Run (zdarma) anebo Escape from Age of Monsters (0,79 E) je jasné, že nám něco uniká.

Anebo je ve společnosti podstatně víc masochistických hráčů, než jsme si mysleli. Doufejme, že jde o první možnost a pojďme se podívat na relativně nový žánr ?běhaček?.

Skákej a umírej

Všechny zmiňované tituly spoléhají na jednoduchý princip: hlavní hrdina běží stále dopředu a vyhýbá se překážkám, které postupně přibývají s tím, jak se zrychluje tempo hraní. Po cestě sbírá penízky a občas použije bonus. Zní to jednoduše? Ano – a to je dobře. Kvůli jednoduchosti ovládání jde o ideální obsah pro dotykové telefony a tablety, protože v podstatě potřebujete jen jeden prst a občasné poklepnutí nebo táhnutí pro vyhnutí se překážkám. Všechno ostatní ? tedy podobu tratě a překážky ? generuje hra pokaždé jinak a chytře tak vyvolává čerstvý dojem z jinak poskládaného obsahu. Jen ta smrt je pokaždé stejná.

Začalo to před třemi roky

Pro úplné pochopení fenoménu sebevražedných běhaček musíme sáhnout do roku 2009, kdy pro iPhone a webový Flash vychází minimalistická skákačka Canabalt. Panáček v ní běží zleva doprava po střechách bortícího se města a přeskakuje propasti mezi domy. Nejprve se zdálo, že jde jen o další hříčku nezávislých vývojářů, ale popularita Canabaltu stoupala tak prudce, že jí brzy začali napodobovat další programátoři a dnes je klonů nepočítaně.

Canabalt samozřejmě nebyl první hrou založenou na principu ?nekonečného hraní? a ?nemožnosti vítězství.? Byl ale tou hrou, která upozornila vývojáře, že je tu nový žánr a dá se dobře zpracovat. Z těch známějších klonů uveďme třeba Robot Unicorn Attack anebo Dino Run, které jsou tématicky zasazené do duhového království (ta první) a do okamžiku, kdy začali vymírat dinosauři (ta druhá). Oboje jsou zábavné hry a oboje je hratelné zdarma ? jednorožce najdete tady, dinosaury zde. A stařeček Canabalt? Stále žije!

Enter the smartphone

Kdyby nebylo dotykových telefonů a celého ekonomického modelu mikrotransakcí, který je kolem mobilních her vybudován, zřejmě by trend nekonečných skákaček zůstal na pokraji zájmu. Teprve mobily dokázaly přijít běhačkami, které byly stejně zábavné jako jejich webové prototypy, ale navíc se kolem nich vytvořila komunita závodníků, kteří mohou hrát kdykoliv, soutěží mezi sebou a jsou ochotní platit peníze za herní bonusy a předměty. Autoři her jsou motivovaní, aby co nejlépe spojili hratelnost a grafiku a vytvořili tak vlastní zákaznickou skupinu, která bude hrát klidně do nekonečna. Doslova.

Nekonečná zábava

Když zkusíte Jetpack Joy Ride nebo Temple Run, budete překvapení, jak rychle se vám dostanou pod kůži. Jak v tramvaji nebo autobuse nevynecháte jedinou příležitost trochu si zaskákat. A za tři týdny od prvního spuštění hry zkonstatujete, že je s vesmírem něco špatně, protože ty hry stále hrajete. Proč? Vždyť to není o ničem jiném, než o předčasném umírání!

Tradiční obecná definice hry říká, že jde o zábavu pro jednoho hráče, který zvítězí nad překážkami a dojde na konec příběhu, kde získá poklad/princeznu/věčnou slávu. Zkrátka ? za vlastní urputnou snahu dostanete odměnu. Sice si za ní nekoupíte auto, ale nasytíte vnitřní touhu po úspěchu a vítězství nad nepřízní osudu.

Problém je, že většinu dohraných her už znovu nerozehrajete. Jednou zavřený příběh je prostě ukončený a nic moc vás nenutí k tomu, abyste si poslechli znovu.

Právě v tom je skrytá návnada všech nekonečných běhaček. Příběh nikdy nekončí, protože nikdy nedojdete na jeho konec a tímpádem nikdy definitivně nevyhrajete. Je to jako návyková digitální látka, protože každý člověk v sobě má soutěživost a chce vyhrát. V případě zmiňovaných her ale vyhráváte maximálně nad kamarády anebo ? a to je nejlepší motivace ? sami nad sebou.

V průběhu opakovaných hraní se učíte, jak se dostat co nejdál a překonáváte své předchozí rekordy. Dokolečka dokola porážíte toho nejlepšího protivníka, kterým jste vy sami.

Zaplať si za rychlost

Pro překonávání samotného slouží ve všech zmiňovaných hrách bonusové předměty, které třeba umožní rychlý start nebo jedno oživení, případně změnu kostýmu nebo výměnu celého hrdiny. Dají se pořídit jednak za virtuální kredity nasbírané během hraní, a pak skrz mikrotransakce ? je to sice trochu cheatování, ale věřte, že po několika hodinách padání do propastí v Temple run si rádi ten balík kreditů koupíte, abyste na chvíli zahnali frustraci novými bonusy, které jsou praktické a trochu vám hraní zjednoduší.

Shrnuto a podtrženo, běhačky vás sice budou neustále zabíjet, ale pod jednoduchostí skrývají hratelnostní diamant. Jedna herní partie trvá krátkou dobu (někdy jen pár sekund), takže se dají hrát za jakékoliv situace. Na dotykových telefonech a tabletech je jejich ovládání dovedeno k dokonalosti a samotná hratelnost? Ta moc nestárne. Pojďme se podívat detailněji na tři příklady těch nejlepších běhaček z poslední doby.

Jetpack Joy Ride

Studio Halfbrick má talent na vytváření jednoduchých a populárních her. Po trháku Fruit Ninja přišlo s příběhem zkrachovalého podnikatele, který se vloupá do tajné vládní laboratoře, ukradne tryskový baťoh a snaží se dostat co nejdále. Kromě sbírání penízků dostává pravidelně různá vozidla (letadlo, motorku, robota) pro zrychlení postupu. Zároveň vehikly slouží jako bonusový život ? po srážce chlapík vyskočí a pokračuje dál s jetpackem.

Jetpack Joy Ride je mohutně návykovou hrou, která má dokonce i jakýsi konec ? to když splníte všechny úkoly. Pro nákup mluví především svižná hratelnost, perfektní hudba a pixelová stylizace odkazující ke skákačkám z počátku devadesátých let.

Hodnocení: 10

Cena: 0,79 E

Odkaz pro stažení na iOS

Temple Run

Na konci minulého roku přišlo studio Imangi s vlastní variací na nekonečné běhání. Stáváte se klonem Indiana Jonese, který uniká před příšerami po starobylých mostech v zapomenutém městě. Problém je, že mosty jsou rozbité, a tak musíte skákat přes propasti anebo se vyhýbat kořenům velkých stromů.

Temple Run je extrémně zábavná hra, kterou ale sráží trojrozměrný engine. Nevypadá moc dobře a třeba při přihlašování telefonu do sítě (například v metru) se začne trhat a tím předčasně ukončí nejeden nadějný běh. Vychylováním telefonu doprava a doleva můžete mírně ovlivnit pohyb dobrodruha ? jenže třeba při chůzi nebo v dopravním prostředku se vibrace přenášejí i do telefonu a tímpádem zahýbáte tam, kam nechcete a umíráte dřív, než byste něco vyloženě pokazili.

Hodnocení: 8

Cena: zdarma

Odkaz pro stažení na iO

Escape from Age of Monsters

Poslední trhák v běhačkách vyšel teprve nedávno ? Útěk z doby monster od Massive Joe se odehrává v dnešním světě, který byl obsazen nočními můrami. Hlavní hrdina před nimi uniká v doprovodu několika dětí a jeho jedinou zbraní navíc jsou dvě rukavice ? každá pro boření jiných typů překážek.

Perfektní stylizace do komiksu společně s údernou rockovou hudbou dělá ze hry jasný hit od prvního pohledu. Po několika bězích ale vychází najevo, že hezká prezentace se brzy okouká a jednotlivé úrovně nejsou dostatečně variabilní. Pestré prostředí navíc odvádí pozornost od blížících se překážek, do kterých tak často nabouráte. Složitější ovládání (pro každou ruku jedno tlačítko) také nefandí hraní ?za pochodu?. Jako úvod do běhačkového žánru je ovšem Escape from Age of Monsters perfektní.

Hodnocení: 7

Cena: 0,79 E

Odkaz pro stažení na iOS

Další články

Nejčtenější

Poslední komentáře