Sobota, 5 října, 2024
DomůRecenzeThomas Was Alone - Když soucítíte s oranžovým obdélníkem

Thomas Was Alone – Když soucítíte s oranžovým obdélníkem

Recenze netradiční skákačky, ve které geometrické tvary rozehrají opravdové lidské drama.

Ač se to nemusí zdát, jsou právě plošinovky žánrem, který si řada nezávislých vývojářů vybírá, aby v něm prezentovali svoje více čí méně šílené nápady. Jedním z těch odvážných byl i americký vývojář Mike Bithell, který v roce 2010 na světlo světa vypustil první verzi bauhausem inspirované experimentální arkády Thomas Was Alone.

Po flashovém začátku následovaly verze pro Windows, PS Vita a dnes, po pěti letech, si jednu z nejkouzelnějších her poslední doby můžeme zahrát i na našich mobilech. Čím si nenápadná a cenami ověnčená plošinovka Thomas Was Alone získala srdce tolika hráčů?

Screenshot_2014-10-05-23-24-17

Univerzální úspěch může překvapovat o to víc vzhledem k pohříchu primitivnímu hernímu systému. Jako hráč ovládáte několik postav s různými schopnostmi a úkolem je vaše svěřence provést každým ze stovky levelů. Mezi postavami můžete libovolně přepínat, pro projití všech úrovní je potřeba jejich silné a slabé stránky vhodně kombinovat. A přestože Thomas Was Alone nepatří mezi nejtěžší hry (takové VVVVVV je oproti němu jak z jiného světa), už při nutnosti koordinace čtyř hrdinů se někdo možná trochu zapotí.

Herní princip Thomas Was Alone je tak klasickým spojením skákačky s puzzle – je potřeba nejen správně trefovat plošinky, ale u hraní i trochu přemýšlet. Tedy v zásadě nic originálního. Až na to, že hlavními hrdiny jsou obdélníky a čtverce, a fakt, že každý z nich má unikátní osobnost.

Screenshot_2014-10-07-16-27-34

A mluví, myslí, ironicky komentují, závidí a cítí se méněcenně. Každý z geometrických tvarů totiž představuje umělou inteligenci, která nabyla vlastního vědomí. Nejdůležitějším z plejády osobitých AI (a také první postavou, kterou hráč může ovládat) je Thomas, červený obdélník. Thomas je sice zmatený a ostatní ho považují za tak trochu „jednoduchého“, má ale dobré srdce, je zvídavý a podezřele často si to, co vidí, zapisuje. Známka psychické poruchy? Možná. V dvourozměrném světě hry, která se téměř celá odehrává uvnitř počítače, to nezní tak nepravděpodobně.

Na své pouti se pak hráč seznámí s další jedenáctkou postav. Za všechny jmenujme egoistického, vysokého skokana Johna, kterému závidí zatvrzelý a malý cynik Chris. Jeho život se ale obrátí naruby, když potká depresivní Lauru, která je schopná díky svému podlouhlému tvaru prolézt i místy, kam se ostatní nedostanou. A všechno to z povzdálí sleduje Claire, tyrkysový čtverec s mesiášským komplexem a schopností plavat na vodě…

Screenshot_2014-10-10-18-36-03

O jejich myšlenkových pochodech se nedozvídáme přímo, ale prostřednictvím vypravěče – tomu hlas propůjčil britský komik Daniel Wallace, který za svůj výkon v Thomas Was Alone obdržel cenu Britské akademie televizního a filmového umění. A není se čemu divit. Dialogy jsou samy o sobě umně, s nadhledem a především opravdu vtipně napsané, je to ale právě Wallacova dikce, která je ještě umocňuje a hráče vtahuje do děje. Thomas Was Alone se proto vyplatí hrát na kvalitních sluchátkách. Ve vestavěném reproduktoru vašeho mobilu by konec konců ani pořádně nevyzněla snová hudba skladatele Davida Housdena. Připočtěte nádhernou minimalistickou grafiku v níž prim hrají tlumené odstíny prostředí v kontrastu s pastelově vyvedenými postavami hlavních hrdinů a máte audiovizuální koktejl, který nemůže nedopadnout dobře.

Screenshot_2014-10-10-18-29-50

Jenže to všechno by samozřejmě bylo k ničemu, kdyby chyběla hratelnost, protože sebelepší forma nemůže dohnat pokulhávající obsah. A tohle nebezpečí se naštěstí Bithellovi v Thomas Was Alone podařilo velkým skokem překonat. Úrovně vesele odsýpají, dostavuje se radost z překonání problémů, jejichž obtížnost je nastavená přesně na hranici mezi frustrující výzvou a nudně lehkou procházkou. Během deseti úrovní je hráči postupně dávkováno úctyhodné množství dalších herních prvků, objevují se nové postavy, svět z jedniček a nul se stává bohatší, ale nebezpečnější. Originální příběh plný zvratů (bylo by trestuhodné jej prozrazovat) pak tvoří sympatickou kostru celého hráčova snažení a pozadí pro vztahy mezi postavami. A pokud by vám to bylo málo, spolu se základní hrou dostanete ještě přídavek v podobě doplňku Benjamin’s Flight s dvacítkou nových úrovní.

Jestli máte rádi alternativně laděné hry a skousnete trochu vyšší cenu, s Thomas Was Alone neuděláte chybu. Za něco málo přes stovku dostanete příjemně minimalistickou hru se svébytnou náladou, okouzlující atmosférou a možností dojmout se nad životními osudy hlavních hrdinů učebnice geometrie.

Thomas Was Alone si můžete koupit na Google Play a Apple App Store:

[appbox googleplay com.bossastudios.twadroid]

[appbox appstore id849095637]

Ondřej Trhoň
Ondřej Trhoňhttp://www.ondrejtrhon.cz
Přízemní intelektuál, fanoušek The Verge, student žurnalistiky v Praze a nenapravitelný milovník koček.
Další články

Nejčtenější

Poslední komentáře