Neděle, 1 prosince, 2024
DomůRecenzeSquibble: zelenáč, co chce mermomocí zpátky domů

Squibble: zelenáč, co chce mermomocí zpátky domů

Spiderman a jeho sítě už jsou minulostí a tak se místo superhrdiny, kterému nedělá problém se k něčemu přilnout a zhoupnout se, tlačí další adepti. Mohl by se o toto místo ucházet Squibble se svými chapadly? Schopnost přichytit se k něčemu má, ale co ostatní atributy, kterými by měl být hrdina vybaven? 

Za námi testovanou hru jsou zodpovědní lidé ze studia MassHabit Games, kteří se drží motta: ?My v MassHabit jsme přesvědčeni, že mobilní hry mohou být udělány lépe než pouhým portováním z konzolí, PC a flashových her. Hraní na mobilním telefonu je nový a vzrušující formát. A hry, u kterých trávíme náš čas, by nám to měly vrátit jejich kvalitou. Naším cílem je poskytnout zábavu pro mobilní platformy, která je nápaditá, intuitivní a zajímavá.?

Slyšíte o tomto studiu poprvé? Nevadí. Pro nás to byla také premiéra. MassHabit Games je sice relativně mladé, menší studio se základnou v Kanadě, ale jejich projekt Squibble vypadá opravdu dobře a vyzařuje z něj nemalý potenciál. Tak si ho pojďme společně přiblížit.

Hratelnost (8/10)

Squibble je mírumilovná zelená chobotnička, která žije v moři. Je šťastná a nic jí neschází. Jenže jednoho dne ji uloví vědec, který ji nejdřív využije ke svým pokusům a poté, když už ji nepotřebuje, uloží ji do krabice a tu odnese do nejvyššího patra svého domu, na půdu. Squibble se zde probouzí a jakmile se vzpamatuje a uvědomí si, co se stalo, nehodlá zde strávit ani o minutu déle a rozhodnete se utéci. A vaším úkolem mu ji pomoct se dostat zpátky domů, do moře.

Pohybovat se budete za pomocí páru chapadýlek, které byly Squibblemu dány do vínku. Tam, kde se chce přisát, tam tapnete a pokud se budete chtít pustit, tak kliknete zas tam, kde je vaše chapadýlko přisáté.

K pohybu do všech stran bude využívat kinetickou energii. Nejednou si budete muset pořádně rozmyslet, zdali se opravdu můžete zhoupnout a vymrštit dopředu s tím rizikem, že se o pár metrů dál, kam nevidíte, může nacházet nějaký objekt nebo živočich, který vás může připravit o drahocenné životy.

Takových život beroucích nebezpečí číhá ve hře celá řada, takže počítejte s tím, že se nejednou pustíte do křížku s bodlinami, papoušky, krysami, pavouky a spousty dalších ?potvor?.

K překonání některých překážek budete muset použít ?prak?. Respektive budete muset udělat prak ze sebe. Chapadla poslouží jako vidlice a po natažení se můžete vymrštit. Zákony přímé úměrnosti ve hře fungují perfektně při všem, takže síla natažení je přímě úměrná síle vymrštění. Ovšem fungují zde určité omezení, takže se nepokoušejte natahovat Squibbliho přes celou mapu, nepodaří se vám to.

Samostatná příběhová linie se skládá z 20 kapitol. A každá pětina se odehrává v jiném prostředí. První pětina se odehrává v samotném domě vědce, druhá na kopci, který vede k domu, třetí na pláži a čtvrtá část u mola moře. Pak je tu i bonusová část, která je rozdělena na tři mapy a každá z nich má něco kolem 20 kol. Dohromady nám máme k dispozici 59 kol.

Trošku mi nejde do hlavy, proč vývojáři udělali příběhovou část třikrát kratší, než bonusovou část. Ale budiž. Furt lepší, než kdyby hra obsahovala pouze příběhovou část.

Pokud si budete všímat stínu, který dělají například ptáci při přeletu nad vámi, tak vám to může pomoct vybrat ten správný okamžik pro vymrštění se nahoru, aniž byste se nějak dostali do střetu s opeřencem.

Už jako malý jsem míval nutkání u gumových věcí zkoušet, jak moc se dají natáhnout. A toto nutkání se u mě opět projevilo při hraní Squibble. Pokoušel jsem se zjistit, jestli při nějakém nepřiměřeném natažení praskne nebo se jeho chapadlo pustí. Ovšem musím smutně konstatovat, že nepraskl a ani chapadlo se neuvolnilo.

Pokoušel jsem se ho roztáhnout, jak jen to bylo možné, ale dál statečně odolával mému testování. Takže pokud vám hlavou vrtá otázka, zda jde hlavního hrdinu roztrhnout ?vejpůl?, odpověď už znáte.

Grafické zpracování (9/10) 

Tady jsem si spravil chuť. Po grafické stránce si dali vývojáři opravdu záležet a taky se jim to vyplatilo. Čeká na vás velmi pěkně navrhnuté prostředí, syté barvy a i vedlejší postavy, které se nachází vůči vám v opozici, jako například včely nebo supové, jsou velice detailně zpracované a vypadají skvěle. Grafika celkově na mě působí více než sympatickým dojmem.

Zvuky (2/10)

Vezmeme to popořadě. Hudba v menu ve mně vyvolávala dojem, že jsem slavný objevitel, co se plaví pod španělskou vlajkou. Co se týče tématu, mé pocity se nestřetly s příběhem hry, ale každopádně hudba v menu ve mně vyvolávala pocit dobrodružství a nebezpečí. A to mě pohltilo. Nemohl jsem se dočkat, až zapnu první mapu.

Ale co hudební doprovod v samotné hře? Inu, to je trošku jiná pohádka. Například příběhová část na pláži. Nejenomže se neustále dokola omílá nahrávka přílivu moře, která má délku zhruba 30 sekund. Ale jakmile skončí, uslyšíte pomlku a ta samá nahrávka se spustí znova. Tímto mě vývojáři dost naštvali.

Přijde mi dost nezodpovědné a odfláknuté udělat jednu nahrávku o délce 4 sekund a pak z ní vytvořit smyčku o délce 30 sekund a jako třešničku na dortu udělat mezi přehráváním nahrávky pomlku. Dokonce si troufám si říct, že by bylo mnohem lepší, kdyby do hry zvuky vůbec nepřidali.

Protože, věřte nebo ne, jak uslyšíte jednu a tu samou nahrávku přílivu moře po desáté, začne vám to lézt krkem. Je to opravdu škoda a zároveň ostuda.

Ovládání (9/10)

Na ovládání jsem ocenil, že jsem nepotřeboval vidět žádný ?tutorial?, abych věděl, jak se vymrštit nahoru nebo se pustit chapadlem. Na všecko jsem přišel intuitivně. Napadl mě prvek, zkusil ho a šlo to. Občas mě zazlobil pár chapadýlek, když se přisály někde jinde, než jsem původně chtěl, ale to se stalo opravdu jen výjimečně. Ale když se dvojice chapadel ovládá pouze jedním dotykem, tak se tomu problému nevyhnete. Podíl na nepřesnosti nesla z části i velikost mého displeje.

Při pádu se není problém rychle zachytit o nějaký ostrůvek, pokud teda máte dostatečně rychlé reflexy. Takže problém s dlouhou dotykovou odezvou jsem nezaznamenal.

Sečteno podtrženo

Hra na mě udělala dojem. Líbí se mi myšlenkový směr, jak vidí hry vývojáři z HabbitGame a oceňuji, že se snaží, aby se tyto myšlenky na jejich projektech podepsaly. Ale bude to chtít ještě čas a spoustu tvrdé práce, aby to příště bylo ?tip ťop?.

Jinak jsem více než spokojený s tímto titulem. Jediné, co mě opravdu mrzí, je tristní zvukový doprovod. Každopádně hru doporučuji alespoň zkusit, a to už jen kvůli tomu, že pro Android je nabízena zdarma. Verze pro iOS vás přijde na necelých 19 korun.

A pokud se ptáte na to, jestli je Squibble nástupce Spidermana, tak to opravdu není. Ale kdo ví. Třeba jednou?

Patrik Neto
Patrik Neto
Redaktor, který se zaměřuje na aplikace a hry především na platformě Android. Taktéž fanoušek informačních technologií obecně.
Další články

Nejčtenější

Poslední komentáře