Pondělí, 27 června, 2022
DomůRecenzeThe Silent Age: Episode One - Temná postapokalyptická historka

The Silent Age: Episode One – Temná postapokalyptická historka

Bylo nebylo, v minulosti bývaly krásné příběhové hry, ve kterých jste řešili záhady. To se stalo ještě před tím, než se objevil Doom a jeho autoři vyslovili názor, že příběh ve hře je stejně zbytečný, jako příběh v pornofilmu. U porna jde o to, aby se divák co nejvíce pohonil, u střílečky o to, aby co nejvíce omlátil levé tlačítko myši. K čemu příběh?

Jenom to zdržuje od křeče v pravé ruce. Nástup 3D stříleček tedy klasické adventury víceméně zdevastoval.

Nové hry se skrytými objekty jsou v podstatě nástupci starých adventur, jenom se co chvíli musíte prohrabávat v obrazovce plné bince (trochu mi to připomíná hledání správného kabelu v krabici u mě doma). „Čistých“ adventur, ve kterých se nemusíte prohrabovat obrazovkami plnými hnijících zapomenutých odpadků, je dnes opravdu málo. Indie hra The Silent Age má ambici tuto situaci změnit. Žádné hledání skrytých předmětů v ní není, zato má příběh hustý tak, že by se dal krájet.

Hrajete za velmi nepravděpodobného hrdinu: Naprostou nulu, která se celý život zabývá úklidem. I když pracujete ve velké korporaci, která pracuje na tajných úkolech pro tajné vládní projekty, vaší prací je čistit fleky na podlaze a na skle a taky nesahat na ty blikající panely plné tlačítek. Utřít z nich prach – to ano. Ale zkoumat, k čemu to je? To nesmíte a popravdě, na to vaše mentální kapacita nestačí.

Picture 6138

Takže si užíváte korporátních radostí, jako sníženého rozpočtu na úklid a přesčasů, které vám firma nezaplatí. A to až do okamžiku, než najdete v laboratoři muže, který krvácí. Předá vám divný přístroj s tlačítkem a jediné, co se dozvíte, je to, že je cestovatel z minulosti a z nějakého důvodu ho musíte najít ve své současnosti a tu věc jemu samotnému předat, jinak se stane něco opravdu hrozného. A pak vykrvácí, což vás staví do neradostné pozice člověka, který stojí nad vychládající mrtvolou. Tedy pozice někoho, kterého ochranka neposlouchá, ale rovnou předá kriminálce.

Ta věc, kterou dostanete, je stroj času. Funguje tak, že vás přepíná mezi dvěma časovými rovinami – sedmdesátými léty, kdy civilizace funguje, a nespecifikovanou budoucností, kde se stalo to hrozné, o čem mluvil onen záhadný stařec – a kde jsou všichni mrtví. Ve většině adventur minulosti byl stroj času tak zvané „plot device“, neboli mašinka, která posunuje děj vpřed a obvykle buď ukončuje hru a nebo alespoň herní kapitolu. Ano, v minulosti se stroj času používal v adventurách jen vzácně.

Tady ho ale budete používat v podstatě pořád. Ano, vedle zvláštního temného scifi retro-budoucnostního příběhu je zde nejoriginálnějším prvkem v podstatě neustálé přepínání mezi dvěma časovými rovinami, která vám pomáhají řešit úkoly. V jedné časové rovině jsou dveře zamčené, v druhé rovině už nejsou. V jedné rovině je auto pojízdné, v druhé je z něj jenom troska. V jedné rovině je vstup zablokován stromem, v druhé rovině můžete jeho růstu zabránit a tím si otevřít v druhé rovině přístup.

Picture 6146

Svět, ve kterém se pohybujete, má dvě podoby provázané kauzálním časovým vztahem. A to je opravdu vynikající. Pravda, v mnoha případech hopsáte sem a tam jenom proto, že v jedné rovině potřebujete něco, co použijete v druhé. Často je řešení problémů překombinované. Ve hře je ale málo věcí k sebrání a dají se použít jen na pár místech, takže to není až taková tragédie.

Bohužel, hra končí velice brzy. Pokud vás zajímá, co se vlastně přihodilo za katastrofu, nedozvíte se nic. Pokud vás zajímá, jak je možné, že narážíte opakovaně na mrtvolu cestovatele časem, nedozvíte se taky nic. V podstatě se jenom seznámíte s minulostí uklízeče a pokusíte se vybruslit z nemilé situace, kdy vás strážný přistihne s divnou věcí v ruce nad mrtvolou. A než se dostanete z policejní stanice a zjistíte, kdo je časový cestovatel a co se vlastně stalo, příběh najednou končí.

Kdyby Episode One končila výzvou k zakoupení pokračování za rozumnou cenu, řekněme do 4,99 Euro, tak bych okamžitě kliknul a koupil. Jenomže ona končí výzvou k dotaci na zaplacení vývoje pokračování. Od doby, kdy mi Lost totálně znechutil čekání na pokračování seriálu a případné rozuzlení či naopak případné zauzlení historky, se mi ale nechce čekat celé měsíce na to, jestli se dozvím a nebo nedozvím to podstatné.

Picture 6133

V současné podobě je The Silent Age krátká a velmi jednoduchá, nicméně zároveň poněkud otravná adventura. Nevysvětluje nic a nechá vás po dohrání ve vzduchoprázdnu. To, že je zadarmo, je sice velké plus, ale raději bych celou pohádku za peníze, než její první třetinu (?) zdarma s tím, že se uvidí, zda se dozvíme zbytek. Za vyzkoušení stojí, ale popravdě řečeno jsem z jejího současného stavu zklamaný. Kdyby Episode One byla zadarmo a zbytek za peníze – beru. Jenomže teď ani nevím, o čem to celé bylo a nemůžu si zaplatit pokračování, abych se to dozvěděl. A to mě štve.

Hodnocení: 6/10

Verdikt:

  • Je to zadarmo, zajímavé, ale musím říci, že (pokračování příště, jestli mi dáte prachy na to, abych tu větu dopsal).

Co se mi líbilo:

  • Zasmušilá, temná, tak trochu postapokalyptická historka
  • Výborná, náladová hudba na pozadí
  • Je to zadarmo
  • Jede to i na nejbídnějších tabletech s Androidem
  • Skákání z minulosti do budoucnosti a zpět jako řešení hádanek

Co se mi nelíbilo:

  • Pokračování není hotové? Proč publikovali první díl?!
  • Na poměry velkých adventur minulosti (a nejen jich) je to jenom hříčka
  • V mnoha případech je vám jasné, co chcete udělat, jenom zkoumáte, jak to udělat
‎The Silent Age
‎The Silent Age
Vývojář: House on Fire
Cena: Zdarma+
The Silent Age
The Silent Age
Vývojář: House on Fire
Cena: Zdarma

[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/The Silent Age Episode One/“/]

Web výrobce je zde

Další články

1 komentář

  1. Pro me minimalne 9/10, jako jedinou chybu (ale umim pochopit), vidim tu delku a utnuti vprostredku – ale na to je upozornovano predem. Bavilo me to vic, nez renomovane adventury, co si vybavuju. Urcite tomu prispiva ta netradicnost, atmosfera, super zpracovani, ktere ji spoluvytvari, a principy, ktere mi sednou, jako treba zadne akcni intermezza.

Diskuze je uzavřena.

Nejčtenější

Poslední komentáře