Sobota, 13 dubna, 2024
DomůRecenzeRECENZE Vainglory – Skvělá MOBA pro vaše iPhony a iPady

RECENZE Vainglory – Skvělá MOBA pro vaše iPhony a iPady

Vainglory je hra, kterou si Apple vybral pro prezentaci síly nového iPhonu 6. A zadařilo se mu s ní myslím na jedničku. Po dlouhém a netrpělivém čekání se hra nyní dostala do obchodu App Store a my jsme se na ní zblízka podívali. První dojmy? Je to opravdu tak dobré, jak jsme doufali!

Vainglory patří do žánru tzv. MOBA (multiplayer online battle arena) her, což je v podstatě multiplayerový týmový hybrid mezi strategií a RPG hrou. Podstatou hry jsou dva týmy složené ze tří a více hráčů, kteří si před hrou vyberou své hrdiny s rozličnými vlastnostmi. Každý z hráčů pak během hry ovládá svého vlastního hrdinu, s ním leveluje a týmově spolupracuje.

Cílem hry je zničit nepřátelskou základnu, nebo v případě Vainglory magický krystal. Podpůrnými body je potom ničení útočících nepřátel ovládaných hráči, obranné jednotky jako třeba lasery, umělou inteligencí ovládané pěšáky (každý tým má své vlastní). Zdaleka nejdůležitější je ovšem zajímání dolů s krystaly, které vám poskytují potřebné suroviny.

IMG_3260

Jak si hrdinové vydělávají na chleba?

Jak už jsem napsala, hráči během hry bojují, ale také levelují a shromažďují herní měnu, kterou lze v obchodě směnit za lepší vlastnosti, jako například výkonnější štíty, větší množství zdraví, podpůrné zbraně a další desítky věcí. Sympatické přitom je, že do hry se dostanete během pár sekund, než ji však pořádně opanujete, bude to trvat pěkně dlouho.

Jelikož je Vainglory výhradně multiplayerová hra, vaše případné úspěchy a neúspěchy budou hodně záležet také na souhře týmu. Pokud do party dostanete neschopné hráče, nebo nováčky, s výsledkem sami moc neuděláte, tedy samozřejmě hlavně v případě, že na druhé straně barikády to nebude vypadat podobně. Naštěstí i v takových případech hra působí zábavně, tedy alespoň do doby, kdy se definitivně sevřou kleště, a vy budete čekat, dokud nepřátelské komando všechno nepobije.

IMG_3208

Má i některé drobnější nedostatky

Hra pochopitelně neobsahuje možnost zápas vzdát, což je někdy trošku zoufalé, protože se vám třeba stane, že hráči opustí hru před koncem a vy po mapě běháte sami. Druhý problém je komunikace. Zatímco například při hře League of Legends si se spoluhráči klidně poradíte, ve Vainglory žádnou takovou slušnou možnost nemáte, takže ztracené nešťastníky bohužel ani nijak nenavedete. To je však na mobilní hru docela pochopitelné.

Co na druhou stranu musím vyzdvihnout, je snaha autorů o vzdělání každého jednotlivého hráče. Ve hře najdete úžasný tutorial a dále videa, která vám osvětlí jednotlivé nuance hry a základní i pokročilé prvky. Kromě toho si všechny nabízené hrdiny můžete vyzkoušet jen sami v aréně a oťukat si tak všechny speciální schopnosti a dovednosti, aniž byste tím negativně zasahovali do rozjeté hry.

IMG_3217

Nováčkům výrazně pomůže i samotné uživatelské rozhraní. To je přehledné a vždy vám ukáže přesně to, co potřebujete. K jednotlivým vlastnostem a dovednostem hrdinů si navíc můžete zobrazit nápovědu, která vám jejich funkci popíše, nebo zobrazí zjednodušeně a včetně znázornění dopadů ve hře (např. attack +5 atd.). Všechny popisky jsou, jak asi tušíte, v anglickém jazyce.

IMG_3120

Vyhrát může jenom ten nejlepší

Vainglory je free-to-play hra, která běží v podstatě na tom stejném vzorci, jako již zmiňované League of Legends. Hru můžete hrát a vyhrávat bez toho, že byste v ní investovali jedinou korunu. Jedině vaše vlastní schopnosti a dovednosti z vás udělají mistra, ne bohaté mikrotransakce, což je někdy bohužel zvykem.

Ve Vainglory se platí v podstatě jen za maličkosti, jako jsou nové skiny. Za peníze si však můžete pořídit také nové hrdiny, což je položka, které nejspíše nakonec neodoláte. Jde o to, že Vainglory je opravdu krásná (viz. obrázky), hrdinové v takto vyšperkované grafice jsou tudíž opravdu vyšperkovaní a navíc jim nechybí ani výrazná a hezká stylizace a hlavně zajímavé nové dovednosti. Odkrývání jednotlivých zákonitostí Vainglory je prostě návykové. A to samé se dá říci i o hratelnosti. Pokud hledáte instantní zábavu, která vás bude bavit i za pár dní, potom nemůžete vybrat lépe.

Hodnocení: 9/10

IMG_3144

Verdikt: