Sobota, 13 dubna, 2024
DomůRecenzeRecenze Tiny Thief - Malý zloděj proti lakomcům

Recenze Tiny Thief – Malý zloděj proti lakomcům

Očekávaná point-and-click adventura je konečně tady. Studio Rovio se po pár neúspěších opět vytasilo s titulem takřka bez chyb, který je opravdu radost hrát.

Načasování je důležité

Každý dobrý zloděj má vždy jeden veledůležitý cíl a tím je ukrást co je třeba a nebýt u toho viděn ani chycen. V tomto duchu se nese celá hra a vy budete hrát za mladého zloděje, který má svého pomocníka. No, on je to spíše malý čumil, protože vám nijak nepomáhá, ba naopak v každém kole ho budete muset najít, protože se vám někde schoval.

Schovávat se budete ve skříních, sudech, vozech se slámou, prostě všude kde to jen půjde, protože různí hlídači, obchodníci, zahradníci, kuchaři a tak dále už o vás ví, jelikož vás hledají a na zdech mají vždy vyvěšenou vaši podobiznu a tak ví, kdo se to k nim pomalu a tiše přibližuje.

Hlídači většinou chodí sem a tam, takže pokud zjistíte, jak dlouho jim trvá přejít na druhou stranu, stačí si načasovat vyskočení z úkrytu a rychle se vydat hledat věci, které potřebuje k plnému zisku tří hvězd.

2013-08-09 17.44.19

3 hvězdy a až šest věcí

K tomu, abyste získali všechny hvězdy, potřebujete najít veškeré věci, které po vás hra požaduje. Jde tedy vždy o vašeho zvířecího kamaráda, hlavní zlodějův cíl a pak dvě, tři nebo až čtyři věci, které se zlodějíčkovi zalíbí. Získání všech věcí ale nebude tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Nutná je totiž kombinace mezi předměty a sbírání všech různých věciček do inventáře a jejich následné použití. Studio Rovio přiřazování věcí zjednodušilo, a tak pokud máte potřebnou věc u sebe, nad zlodějem vyskočí ikonka s již správným předmětem.

Není vůbec jednoduché dostat se přes hradní stráž a oloupit bohatého chlapíka, který neprávem vybírá peníze od obyčejných lidí. Proto se jdete podívat do okolí, kde je samozřejmě náhodou cirkus a kde opět kombinací předmětů a fantasie ulovíte nějaký předmět, ale hlavně se převléknete za cirkusáka a nezapomenete ukradnout včelí úl. Ten zabalíte do pytle od mincí a projdete přes hradní stráž k bohatému vyděrači peněz a měšec s úlem mu laskavě předáte.

Vyděrač pytlík otevře a včely přelétnou ke koňovi s nákladem, kam odhazoval výběrčí peníze. Kůň vezme kopyta na ramena a peláší pryč. Vyděrač se samozřejmě rozběhne za ním a s ním i stráž. Vy tak vysvobodíte lidi od tyrana, ukradnete pár věcí a najdete svého kamaráda – úkol je u konce. Takto vypadá jedno kolo této hry. Avšak loupit nebudete jen v exteriéru. V mnoha dalších kolech se podíváte i do interiéru některých budov bohatých pánů, kde je plno lákavých věcí.

2013-08-09 18.28.08

Pokus omyl je taky možnost

Hledání záhadných až čtyř předmětů, u kterých dopředu nevíte, jak vypadají, je mnohdy oříšek. Dostat se k nim můžete správným kliknutím třeba na truhlu, která se otevře a v ní je perla nebo různým shazováním věcí přímo na cestu zloděje. Někdy ale hledání bývá obtížné a tak je lepší zkoušet proklikávat co se dá, dokud se něco nepohne. To může někdy vyjít, ale většinou je k tomu potřeba trochu více logického přemýšlení na rozlousknutí té zapeklité hádanky, jak se dostat k předmětu. Například v jednom kole narazíte na diamant, který je vysoko nad postelí, ve které spí nějaká žena. Klíč k získání diamantu je takový, že natáhnete hodiny, které za chvíli zazvoní. Lehnete si vedle ženy do postele a čekáte. Hodiny zazvoní, žena se lekne a vyskočí a přitom jak dopadá, vyhodí vás postel vzhůru a vy se tak můžete chytit lustru a diamant sebrat. Takže potřeba je nejen logiky, ale také fantasie a přiznám se, že tento postup mne napadl asi až u pátého přeřizování hodin.

Jedna hvězda k postupu postačí

Vaším hlavním cílem je sebrat vždy předmět, který vám je představen společně s příběhem na začátku každého kola. Pokud ukradnete pouze tento předmět, můžete jít do kola dalšího a získáte jednu hvězdu. Druhá hvězda je, jak už jsem říkal, za nalezení lasičky nebo-li vašeho zvířecího kamaráda. Ten se ukrývá za různými předměty. Jeho nalezení je někdy opravdu těžké, protože je nutné lasičku nějak vyplašit nebo kliknout přesně na předmět, za jakým se schovává. No a třetí hvězdu získáte za ukradení všech předmětů, které po vás hra chce. Nutné je tedy sebrat pouze hlavní předmět, ale hra vás přímo nutí se poohlédnout ještě jednou, zda ten a ten předmět nenaleznete.

2013-08-09 17.44.56

V každém kole stojí za to být alespoň jednou dopaden

Je to tak trochu klišé, že vám radím se nechat chytit, ve hře kde se snažíte nebýt chycen. Ale je k tomu opravdu dobrý důvod. Při dopadení zloděj zpanikaří a udělá první vylomeninu, co ho napadne a v každém kole je to něco jiného. Někdy se zloděj snaží rychle zachránit situaci a tak na sebe převrátí kbelík, ve které je voda, jindy se ze sebe snaží udělat obraz, tím že vezme rám obrazu a stoupne si doprostřed. Jsou to prostě vsuvky, které pobaví.

Hodný zloděj

Váš zloděj je trochu odlišný od těch ostatní, o čemž svědčí i příběh. Ten začíná až někdy uprostřed hry, kdy potkáte v hradu princeznu a do té se zamilujete. Jestli budou nakonec spolu vám neprozradím, ale téma je pohádkové, tak co myslíte? Mimo jiné zloděj pomáhá lidem, který jsou nějak terorizováni bohatší šlechtou a troufne si na kde koho.

Jestli je zloděj hodný nebo zlý, můžete zjistit v šesti kapitolách po pěti kolech, tedy v celkem třiceti úrovních. Nikdy se nebudete nacházet na místě, na kterém jste již byli, protože hra pokaždé posune příběh o něco dál a vystřídá prostředí, takže můžete být ve vesnici, poté někde v domě a později již před hradem, uvnitř hradu a tak dále. Zpočátku budou úrovně spíše jednoduššího rázu a obsahují jen jednu obrazovku. Náročnost tedy nebude tak těžká. Později ale pořádně přituhne a obrazovek k přecházení do jiných lokací přibude. To samé platí o cestách, kterými se můžete vydat. Z počátku jsou pouze dvě, nakonec jich může být třeba deset.

2013-08-09 18.43.04

Grafika a zvuk

Je skvělé, když se skloubí dohromady originalita a genialita. Velmi pěkné grafické zpracování celé hry, animací i úvodního nastínění příběhu, je prostě perfektní a ihned mne chytlo. Hru je potřeba brát s nadhledem i v tomto ohledu, protože některé animace postrádají reálnost, ale to k Tiny Thief prostě patří. Zloděje doprovází hned několik soundtracků a také akčních prvků. Postavy sice nemluví, ale vydávají aspoň nějaké skřeky. Smysl toho, co postava říká, je vysvětlena pomocí bublin.

Závěr

Všechna mobilní studia se snaží vytvářet hry, které hráče přiblíží realitě a to jak po obsahové, tak i poté grafické stránce. Rovio jde proti tomuto proudu čelem a já jsem za to rád. Tiny Thief je originální, nápaditá, zábavná hra, která přitom není vůbec stereotypní. Je to opravdu perfektní kousek, který stojí za vyzkoušení, a věřím, že ve vašich telefonech zůstane zatraceně dlouho.

Celkové hodnocení: 11/10

+Vše

-Nic