Datum 18. listopadu roku 2014 se do historie zapsalo jako den, kdy Transsibiřskou magistrálu na postu nejdelší železnice světa vystřídala tzv. „Nová hedvábná stezka“, kterou poputuje zboží z čínského Ji-Wu až do Madridu.
Celkem 82 vagónů postupně procestuje celou Asii, dále Kazachstán a Rusko. Předtím, než překročí hranici Běloruska navštíví také Moskvu. Dále bude přetínat Polsko, Německo, Francii a skončí v hlavní městě Španělska, v Madridu.
Od zavedení Nové hedvábné stezky, na níž Čína vyčlenila už 40 miliard dolarů, si tento výrobní gigant slibuje „oživení obchodních vztahů s Evropou“.
K přepravě zboží z Číny do Evropy se doposud využívala lodní doprava, která je sice levná, ale pomalá. Dovoz zboží z Číny do Evropy po vodě trvá přibližně 60 dní. Vlaková přeprava by tuto dobu měla výrazně zkrátit. To znamená, že nová železnice by do budoucna mohla urychlit dodávku některých „horkých“ novinek, například smartphonů. Že bychom se napříště dočkali nového iPhonu dříve než zákazníci v Americe?