O světě, ve kterém se lze umělcem stát až nepříjemně snadno, upadající vůli generace odkojené internetem tvořit a přeceňování hodnoty tlačítka sdílet.
Možná nás ohlupují, prý kvůli nim ztrácíme pojetí času a místo užitečné práce konzumujeme jen informační šum. Do sociálních sítí se dá šít z mnoha stran a úhlů, přesto stále zůstává stranou jedno sice plíživé, ale reálné nebezpečí. V internetovém světě totiž sdílení nahrazuje tvorbu původního obsahu.
Asi nejkrystaličtější podobu tenhle princip nabírá na sociální síti/blogovací platformě Tumblr. Ta se vyznačuje mimo jiné i fenoménem kurátorovaných blogů, míst, která jejich autoři plní (téměř) výhradně nepůvodním, převzatým obsahem. A jsou populární, sledované a jejich autoři soudě dle jejich internetové prezentace snadno propadají dojmu důležitosti.
Intelektuál webu 2.0 už s ostatními u nedopité kávy neporovnává svoje nejnovější básnické pokusy, dnes se posílají odkazy na zdi plné stejného obsahu, stokrát reblogované obrázky skandinávských krajin a retrofotografií. Tvářit se jako umělec zkrátka dnes jde i bez jediné napsané věty. Sdílet hezký snímek je totiž snazší než jít do zimy a tu zasněženou krajinu vlastnoručně vyfotit.
A pochopitelně to není jenom Tumblr. Sítí vybízejících k tvorbě vlastní identity skrze převzatý obsah je řada. Za všechny jmenuje třeba Pinterest nebo u dívek oblíbené We Heart It. V obecnější rovině je to pak i Facebook a Twitter. Nebo snad neznáte ten pocit důležitosti a oblíbenosti, když má vámi sdílený článek (který napsal a publikoval někdo jiný) hodně retweetů a liků?
Upozorňování na kvalitní obsahy je pochopitelně činností záslužnou a věnuje-li se jí někdo systematicky a dobře, byla by chyba mu za to jakkoliv křivdit. Proto berte předchozí odstavce s rezervou – opravdoví internetoví kurátoři a šiřitelé pozoruhodných textů jsou potřeba a zaslouží si respekt.
Přesto se nelze ubránit dojmu, že ve světě instatní slávy se na samotnou tvorbu tak trochu zapomíná, a to ve prospěch iluzorního pocitu, že sdílení tvoří novou hodnotu. Jenže i ten veselý stokrát retweetovaný gif s roztomilou kočičkou musel někdo udělat.