Pondělí, 27 června, 2022
DomůRecenzeDark Dimensions: Zničí designéři adventury i na tabletech?

Dark Dimensions: Zničí designéři adventury i na tabletech?

Hidden object games (HOG) jsou považovány „skutečnými hráči“ za úpadkový žánr. Přitom ale přehlížejí to, že nejde vlastně o nic jiného, než o klasické adventury, které byly oproti těm původním doopravdy vylepšeny: Hloupé akční minihry původních adventur nahradily hádanky a hledání objektů ve scénách, které se k adventurám, zcela upřímně řečeno, hodí daleko více.

Moderní HOG jsou navíc často pojaty jako horrory a nebo detektivky, což je jedině dobře.

V rámci letní slevové akce Big Fish Games jsem proto zalovil ve vodách HOG a nabral něco různých her, obvykle pro Big Fish vyvíjených na Ukrajině a v Rusku. To je docela dobré, protože mezi ruskými a ukrajinskými vývojáři je možné najít hodně velmi talentovaných grafiků, kteří dokážou stále vytvořit opravdu parádní kreslenou grafiku. A grafika je u HOG opravdu důležitá.

Bohužel úroveň jejich designérů není až tak dobrá, což je dáno tím, že HOG hry mívají velmi podobnou dějovou linii (sedíte doma, když tu vám přijde dopis, že máte někam jet, to místo je prokleté, nikdo tam není a tak chodíte od lokace k lokaci, od puzzlu k puzzlu).

Picture 3874

S postupem času se nám to ale začíná komplikovat a tam, kde jsme měli jednoduše navržené hry, takže jste vyřešili problém a posunuli se dále, se objevují stále více příšerné designérské zlozvyky, které v minulosti v podstatě zničily žánr adventur na PC. Abych tak řekl, už je to tu zase!

O co přesně jde? Podívejme se tedy na City of Fog, hru, která se odehrává v Silverstone, hornickém městečku, které před sto lety záhadně zmizelo v mlze (asi jako Silent Hill). Toto město se před vámi záhadně objeví a vy se snažíte zjistit, kdo to způsobil a jak to napravit, respektive jak přivést ku věčnému odpočinku alespoň duše těch chudáků ze Silverstone.

Takže se vydáváte vpřed a alespoň ze začátku hra pěkně odsýpá. Pak najednou zjistíte, že máte spoustu věcí, o kterých nevíte, k čemu jsou – a můžete chodit skoro všude, ale za boha nemůžete přijít na to, kudy dál. Druhá polovina hry je prostě jeden velký frustrační test. Co je tady špatně?

Puzzly často vyžadují díly, které jsou schované někde úplně jinde. Jednoduché pravidlo říká, že když pro puzzle potřebujete nějaké díly, neměly by být od puzzle moc daleko. V druhé polovině hry ale neustále mašírujete mezi dvěma od sebe navzájem co nejvíce vzdálenými domy, protože rozeset díly po co největší ploše je tu skoro pravidlo.

Picture 3896

Věci se chovají nelogicky. Potřebujete zatížit očko. Můžete použít zahnuté kovové páčidlo? Nemůžete, musíte najít „protiváhu“, která je schovaná někde úplně jinde. Taky potřebujete stáhnout kovový požární žebřík. Můžete to zahnuté páčidlo použít alespoň na to? Nemůžete, protože musíte najít a použít – tadá! – deštník! Deštník, ku**a, deštník!!! Pak tu máme takové špeky, jako že máte najít na obrázku „závaží“. Jedno jasně vidíte, ale pozor, to není to, které máte najít, takže na klepnutí nereaguje.

Věci jsou často malé a opravdu dobře schované. Některé drobné věci, které opravdu potřebujete, jsou mimořádně dobře schované, například tlačítko od výtahu. Protože jsou díly rozesety po celé mapě, nemáte ani za boha tušení, kde je máte hledat. A protože se hra nechová logicky, tak vlastně ani nevíte, zda opravdu máte hledat to, co si myslíte, že máte hledat.

Úkoly musíte řešit v určitém pořadí. Přehlédli jste něco? Paráda, jste úplně zaseklí! Hra vám sice najednou ukáže několik míst, kde jsou puzzly, ty ale nelze řešit, protože vám ke každému chybí nějaký díl. Takže díly hledáte, ale nemůžete je najít, protože aktivace hidden object scény závisí na tom, zda jste už ve hře aktivovali něco jiného, obvykle zcela nesouvisejícího.

Takže se vám stane, že hledáte chybějící díl do puzzlu, ve skutečnosti byste ale měli hledat něco jiného, něco, o čem nevíte, protože netušíte, že teprve po aktivaci té věci, o které nevíte, že ji musíte aktivovat, se odemkne hidden object scéna někde úplně jinde. Tím vzniká zákys jako z učebnice.

Některé puzzly má triviální řešení, se kterým autoři asi nepočítali. Hodně puzzlů je poměrně generických, založených na permutacích a nebo přeskakování figurek, některé jsou lepší, některé těžší. A pak je tu řada úloh, jako „vlakové nádraží“, které asi byly myšleny jinak, třeba jako logický rychlík, ale vzhledem k jejich návrhu mají triviální řešení. U „vlakového nádraží“ stačí místo komplikovaného sestavování dráhy co nejrychleji vyhazovat díly, co se vám nehodí a čekat na ty, které potřebujete.

Picture 3899

Staré dobré chyby. Všechny předchozí designérské maléry mě při hraní druhé poloviny hry naplnily docela velkou frustrací. A teď k tomu přidáme ještě lepší věci: Puzzle s pyramidkami a čtverci se extrémně špatně ovládá, prostě většinu času nereagují (zjevně bug). A když jsem dohrál Extra Content, ocitl jsem se v bodu, kdy mě hra katapultovala z jeskyně ven – a nevěděl jsem, kudy dál. Teprve s Walktrough jsem zjistil, že hra ve skutečnosti skončila, ale bug nepustil závěrečnou animaci a nechal mě v zombie stavu chodit do chvíle, než se závěrečná animace sama záhadně spustila. Inu, tomu se říká „borec na konec“.

Přestože je City of Fog hezky udělaná hra a má docela zajímavý příběh, designérské a programátorské chyby značně devastují herní zážitek. První polovina hry a Extra Content docela odsýpají, protože prostor, ve kterém se pohybujete, je poměrně malý a moc se nevracíte. V druhé polovině hry ale neděláte vlastně skoro nic jiného než bloudíte, nic vás nikam nenavádí a nic vás neupozorní na to, že jste někde přehlédli předmět o velikosti mince, bez kterého můžete zmateně chodit po zakleté vesnici celé hodiny. Tohle je špatně, takhle se to dělat nemá!

Grafici u téhle hry neselhali. Lví podíl na špatném hodnocení má design, který mě naplňuje hrůzou, protože kopíruje stejně špatný vývoj, který se stal adventurám na PC.

Hodnocení: 4/10

Verdikt:

Příběh je zajímavý, ale hora chyb, zvláště designérských, dohání hráče až ke vzteku.

Co se mi líbilo:

  • Docela zajímavý příběh s originálním zvratem
  • Makabrózní atmosféra a pěkná grafika

Co se mi nelíbilo:

  • Programátorské chyby
  • Nelogické řešení problémů
  • Frustrující neustálé chození sem a tam
  • Frustrující hledání miniaturních věciček na nelogických místech, kde je navíc skoro nevidíte
  • Řada miniher je nedomyšlených

Hra je zdarma, odemčení plné verze je za 6,99 USD.

[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/Dark Dimensions/“/]

Web výrobce je zde

Další články

Nejčtenější

Poslední komentáře