Aplikace Záchranka slaví tři roky. Loni se napojila na další záchranné složky v Česku i zahraničí, letos přibude Maďarsko. Navíc nabídne nové technologie.
Třetí rok aplikace Záchranka se nesl v duchu velkých změn. K záchranným složkám, které je možné přes Záchranku zavolat, se po Horské službě ČR přidala i Vodní záchranná služba ČČK. Aplikace začala plně fungovat v Rakousku, před koncem roku 2018 se pak na aplikaci napojila i slovenská Horská záchranná služba. „Všechny tyto změny byly pro uživatele, kterých už je v tuto chvíli přes 850 000, velmi pozitivní. Vidíme to i v nárůstu používání aplikace. Každý den přes ni volá o pomoc čím dál víc lidí, v některých dnech systém využije až 60 uživatelů. A roste i celkový počet volání z aplikace – od března 2016 je jich už přes 30 000,“ připomíná důležitá čísla autor aplikace Filip Maleňák.
Kromě primární funkce přivolání záchranářů aplikace nabízí uživatelům i seznam AED. V současnosti aplikace obsahuje nejobsáhlejší databázi v ČR, kterou využívají jak zdravotnické záchranné služby, tak zdravotní pojišťovny, instituce, či široká veřejnost. Za tři roky se podařilo nashromáždit údaje a informace o umístění a dostupnosti 1200 automatizovaných externích defibrilátorů.
Plány do budoucna jsou minimálně pro tento rok jasné. Tým aplikace začne díky podpoře Nadace Vodafone v dubnu připravovat napojení na Maďarsko, kde vzniká samostatná aplikace. Přibydou ale i nové, v Česku dosud nevídané funkcionality. „Připravujeme aktualizaci polohy a přenos dat od volajícího i v průběhu hovoru. Bude tak možné sledovat, že například na horách zraněná osoba bloudí v kruhu. K tomuto nás inspiroval i případ z ledna letošního roku, kdy na Sněžce volali dva mladí muži o pomoc, protože je zastihla bílá tma a na dobře známé cestě se točili stále na jednom místě,“ říká Maleňák. Kromě toho vznikne v aplikaci i elektronická kniha vycházek, kam budou moct uživatelé zadat trasu své túry.
[appbox googleplay com.medicalit.zachranka&hl=cs]
[appbox appstore id1071831457]
Největší revolucí pak bude přenos obrazu z místa nehody, čímž se dostanou „oči záchranáře“ na místo události. Tato funkcionalita by měla být hotová do roku 2020. Pro operátory tísňové linky to bude vítaná pomoc, a to nejen při telefonicky asistované resuscitaci. „Plánujeme například zahájit i testování předání dat z chytrých náramků a hodinek o aktuálním stavu volajícího. Zkrátka se snažíme pomoci ve všech třech nejzásadnějších otázkách, které v průběhu telefonického hovoru operátor linky 155 pokládá, a tedy – co se stalo, kde se to stalo a komu se to stalo,“ uzavírá Maleňák. Aplikace Záchranka také plně podporuje plánované zavedení technologie AML pro linku 155. Mobilní aplikace i technologie AML se skvěle doplňují, jak lze vidět např. v sousedním Rakousku.