Ženy bourají s mobilem v ruce dvakrát častěji než muži


Ženy bourají s mobilem v ruce dvakrát častěji než muži

Ženy sice používají mobil za volantem méně často než muži, pokud ho však už do ruky vezmou, riziko, že způsobí nehodu, je u nich dvakrát vyšší než u mužů. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti STEM/MARK.

Ačkoliv je o ženách známo, že bravurně zvládají více věcí najednou, v případě řízení a používání mobilu současně to podle statistik až tak úplně neplatí. „Na deset tisíc aut, v nichž za volantem sedí ženy řidičky, dojde k nehodě kvůli držení mobilu v ruce u 43 případů, zatímco u mužů řidičů je to pouze ve 20 případech. Obzvlášť u žen, které často vozí ve svých autech děti, je používání mobilu při řízení alarmující,“ komentuje výsledky analýzy Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Že za volantem skutečně telefonují, se přiznává v průzkumu, který pro projekt organizovala agentura STEM/MARK, více než polovina řidiček, u mužů jsou to až dvě třetiny.

Aby mobil řidiči i řidičky odložili, muselo by se stát něco skutečně vážného. Nejvíce z nich by od používání mobilu za volantem odradila nehoda nebo jiná krizová situace, která by se jim osobně stala. Druhým nejčastějším důvodem je zodpovědnost za druhého člověka, třeba po narození dítěte, či smrt někoho blízkého v důsledku telefonování nebo psaní SMS za volantem.

Je otázka, zda by situaci na silnici vyřešilo zvýšení postihu za tento přestupek (v současné době je za držení mobilu pokuta do 1 000 Kč na místě a dva body nebo 1 500 Kč – 2 500 Kč ve správním řízení). Podle průzkumu by se totiž pouze třetina žen bála dál používat mobil při řízení po zkušenosti se zastavením policií, u mužů jde jenom o necelou čtvrtinu řidičů.

Nejde jen o samotné telefonování. V současné době rozmachu sociálních sítí je ještě rizikovější používání nejrůznějších chatovacích aplikací nebo sociálních sítí. Co se týče SMS a používání chatu při řízení, více než třetina mužů se k tomuto prohřešku přiznává, zatímco u žen jde přibližně o jednu čtvrtinu. „Při psaní krátké zprávy ztratí řidič pozornost na pět vteřin. Za tu dobu ujede při pouhé padesátce 90 metrů, tedy vzdálenost fotbalového hřiště. Každý, kdo začne za volantem chatovat, tak extrémně riskuje,“ vysvětluje Tomáš Neřold, pověřený vedoucí oddělení bezpečnosti provozu BESIP Ministerstva dopravy ČR.

Průzkum společnosti STEM/MARK proběhl na přelomu února a března 2018 na vzorku 1 000 lidí.

The following two tabs change content below.
Mirek Kočí

Mirek Kočí

Šéfredaktor serveru Světaplikací.cz. Dříve psal pro ExtraHardware.cz a Deník.cz, nyní občas přispívá do tištěných časopisů Týden a Faktor S. Ve volném čase se věnuje rodině, sportu a youtuberingu.



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *



Pocket
0Shares
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.