Průzkum společnosti Microsoft zaznamenal zvýšený zájem o nákup nových notebooků na českém i slovenském trhu. 85 % českých respondentů v nedávné době obnovilo svůj notebook nebo plánuje zakoupit nový. Na Slovensku je to dokonce 92 % oslovených. V posledních dvou letech si nový notebook pořídilo 34 % českých uživatelů a více než polovina oslovených uživatelů jej plánuje zakoupit do dvou let.
Češi rádi nakupují notebooky z pohodlí svého domova. Až 58 % uživatelů zakoupilo notebook v posledních dvou letech právě v e-shopech. Výběr vhodného notebooku není jednoduchou záležitostí, neboť každý uživatel má jiné a zcela individuální požadavky. Čechům obvykle trvá nákup skoro tři týdny. Ženy dle výzkumu vybírají vhodný notebook delší dobu než muži.
Hlavním kritériem pro výběr notebooku již nejsou pouze technické parametry, cena nebo operační systém. Stále více uživatelů klade důraz také na design, hmotnost nebo velikost. Z výzkumu také vyplývá, že nový přenosný počítač plánují nakoupit v nejbližší době převážně mladí lidé ve věku 18 až 29 let, dále IT nadšenci nebo osoby s vyšším vzděláním. Může za to skutečnost, že velká část domácností již nějaký notebook má a jeho výměnu plánují z velké části osoby se zájem o inovativní technologie. Poptávka roste i u rodin s dětmi a Češi nakupují druhé notebooky do rodiny. Příjem domácnosti nemá na nákupní rozhodnutí zásadní vliv. Významný podíl kupujících tvoří i domácnosti s příjmem do 20 tis. Kč měsíčně, což ukazuje, že notebooky se stávají pro české uživatele dostupnější a běžnou pomůckou.
Dalším stimulem k nákupu jsou atraktivní cenové nabídky. Ty využívají převážně IT nadšenci nebo lidé ve věku 40 až 49 let s příjmem nad 50 tis. Kč. Aktuálně zvyšují poptávku po noteboocích předvánoční i jiné slevy, neboť se notebook stává oblíbeným vánočním dárkem, a to nejen pro studenty a děti.
On-line průzkum se uskutečnil v červenci 2018 na reprezentativním vzorku více než 1 500 respondentů z ČR a SR ve věku od 18 do 65 let a pro společnost Microsoft ho zpracovala agentura GfK.