Na míru. Přesně podle vašich potřeb. Obsah přesně pro vás, doporučená hudba a filmy v souladu s vaším vkusem. Splněný sen internetové doby a gól do branky proroků, kteří nás na přesně padnoucí celosvětovou síť lákali. A taky cesta, jak ustrnout v kulturním vývoji.
Na první pohled je to božská myšlenka. Pro hledání nových písniček už nemusíte zdlouhavě procházet weby, naposlouchávat skladby a doufat, že se třeba jedna ze sta trefí do vašeho vkusu a nálady. V krásném novém světě osobního internetu stačí stisknout tlačítko a proud hitů přímo na míru začíná proudit. Discover ve Spotify, Recommendations na Last.fm nebo Goodreads – to všechno jsou způsoby, jak si nechat změřit svoje preference a nechat křemíkového boha rozhodnout o tom, jaký román byste si měli přečíst jako další.
Jenže jestli je něco vlastností kulturního člověka, je to otevřenost. Odvaha vykračovat z komfotní zóny důvěrně známého. snaha rozšiřovat si obzory i v neznámých končinách. V žánrech, které se na první pohled můžou zdát nezajímavé nebo vyloženě obskurní. A právě tady leží problém služeb, které se nám snaží konzumaci kulturního obsahu zpříjemnit (a je jedno že je za nimi vykalkulovaný byznys) – když se dobrovolně odevzdáme do jejich náruče, vystavujeme se riziku stagnace.
A to nebezpečí je o to vyšší, že tváří v tvář prakticky neomezenému výběru v bankách streamovacích firem (katalog Spotify obsahuje přes 20 milionů skladeb) se spolehnutí se na automatické výběry nebo staré, ověřené fláky jeví jako příjemné východisko. Kultivace vkusu ale vyžaduje vědomou snahu, které přílišná pohodlnost moc nesvědčí.
Snaha moderních služeb nabízet nám doporučené to-watch/listen/read seznamy samozřejmě může být přínosná. Přesto stojí za to nezavírat oči před nebezpečím, které se pod rouškou personalizované pohodlnosti skrývá.
Ondřeji, to že ti to ty služby nabízí, neznamená, že to musíš využívat. Neznamená to ani to, že když to nebudeš využívat, tak budeš kulturně stagnovat. Existuje i reálný život, který tě zavede ke kamarádům, kteří ti otevřou nové obzory, dají ti nové kulturní zážitky a ty už potom jdeš na tyto služby cíleně za novým stylem a naopak ti tyto služby pomohou rozvinout v sobě nový styl kultury, který si získal zvenčí a o kterém nemáš ani potuchy, protože je to pro tebe něco nového.
To, že někdo sedí doma a poslouchá stále to stejné, a chodí na pořád ty stejné weby a tyto služby mu tím pádem nabízí podobný obsah, není nic špatného. Jako prodejce v krámě by si zákazníkovy, který se zajímá o televize nabídl širokou nabídku televizí a nikoliv pračku….
Tvůj názor respektuji, ale jak říkám, to, že ti někdo nabízí něco navíc, neznamená, že toho musíš využít. Záleží pouze na tom, jestli chceš hledat něco nového nebo jestli tě tví blízcí zavedou do neznáma k něčemu novému.