Úterý, 1 října, 2024
DomůRecenzeRozhovor s Etiennem Jambou o práci v Google

Rozhovor s Etiennem Jambou o práci v Google

A je zde další exkluzivní rozhovor s jedním ze zakladatelů francouzského vývojářského studia Magma Mobile, Etiennem Jambou, který zastává také pozici marketingového ředitele.

Takže prvně, mohl by ses nám prosím představit?

Jmenuji se Etienne Jambou. Je mi 30 let, žiji ve Francii, konkrétně v Paříži. Vystudoval jsem obchod, obor finance a marketing a jsem spoluzakladatel Magma Mobile.

Dozvěděl jsem se, že jsi studoval i v USA.

Ano, studoval. Universitu v San Diegu. Také jsem tam později pracoval ve finančním sektoru a potom jsem se vrátil zpátky do Evropy a začal jsem pracovat v Googlu. Tam jsem strávil další 4 roky.

Upřímně, neznám moc lidí, kteří dostali tu příležitost pracovat pro Google. A tak se tě musím zeptat, jak ses dostal do tohoto IT gigantu?

Na pohovoru jsem byl v roce 2005 a konkrétně se jednalo o pozici v oddělení Google AdSense. Projít těmi všemi pohovory trvalo asi 4 měsíce. Bylo to opravdu náročné, ale nakonec to vyšlo a já jsem strávil 4 roky prací pro ně. Moje hlavní náplní práce v Googlu bylo dohlížet na jedno velké francouzské vydavatelství, které využívalo služby Google AdSense a také přesvědčovat další velké hráče na trhu, aby využívaly služby Google AdSense. Jedním z mých kolegů byl i Nicolas Sorel, který nyní je spoluzakladatel Magma Mobile.

Proč jsi odešel z Googlu?

Odešel jsem, protože jsem byl přesvědčen o našem byznyse, který jsme společně dávali dohromady. A v té době jsme měli představu, že Android bude opravdu velký. Obrovský. A tak jsme chtěli dělat něco, co by se točilo kolem Androidu.  Na konec jsme se rozhodli, že se budeme věnovat tvorbě her, proto v roce 2009 vzniklo studio Magma Mobile.

Bez názvu-4

Takže je to spíš tak, že jste se chopili příležitosti?

To taky. Ale hlavně já jsem chtěl vždycky podnikat. I když jsem byl v Googlu, tak jsem neustále toužil pracovat na nějakém projektu. Na něčem novém, na něčem velkém, co by mě opravdu posunulo někam dál a mohl bych tím dosáhnout nových cílů.

Zlom přišel v ten moment, kdy jsem si uvědomil, že jsem nashromáždil dostatečně velké množství znalostí, abych mohl konečně začít pracovat na něčem svém a mohl tomu věnovat veškerý svůj čas. A takhle to všechno začalo. A myslím si, že teď už to můžeme s klidem označit za úspěch.

V dnešní době je obrovským trendem v celém světě Start up scéna. Především teda v USA, ale i u nás v České Republice, je to téma hodně na očích a spousta investorů v tom hledá investiční příležitosti. Jak to vypadá ve Francii? Pomáhá vláda start up projektům?

Myslím si, že ve Francii je hodně talentovaných inženýrů a i kvalitních lidí s nápady, které mají velký potenciál. Což je skvělé! Ale co se týče vlády, tak si úplně nejsem jistý, zda vláda dostatečně vychází vstříc lidem tohoto typu. To je hlavně způsobeno tím, že je u moci socialistická vláda.

Zmínil jsi socialistické prostředí, které je teď nastoleno ve Francii. Jak se na to díváš z pohledu Magma Mobile?

Vláda, kterou zde teď máme, se musí vypořádat s obrovským finančním deficitem. Rozhodli se proti tomu bojovat zvýšením daní určitým osobám. A to opravdu vysokým procentem.  Takže by to mohlo mít i dopad na náš byznys. Ale zatím se držíme dobře. Nicméně je to něco, čemu věnujeme pozornost a opravdu opatrně na to nahlížíme.

Myslíš si ty osobně, že je to správná cesta jak se vyrovnat s finančním deficitem?

Jeden z bodů, který se snaží zde vláda prosadit je protiústavní. Takže ten nebude moc projít. Nicméně je tam i další bod, který se jim prosadit povedl. Předmětem toho bodu je, že lidé, kteří vydělávají více jak 1 milión eur ročně, jsou zdaněni 75%. To rozhodnutí respektuji, ale nemyslím si, že je v pořádku, zdanit v tak velké míře lidi, kteří jsou úspěšní. Proč jim bránit si užívat požitky z úspěchu a brát jim všechny peníze. Všechno to má dopad pak na jedno. A to na to, že ti lidé jdou odsud pryč.

Neobáváš se toho, že jednou by Magma Mobile mohlo být opravdu hodně úspěšné a stát by si vzal velkou část vašich zisků?

Nejsem zrovna ten typ člověka, který se obává těchto věcí. Takže doufám a věřím v lepší zítřky. Věřím, že ta situace nenastane a pokud ano, budeme muset přemýšlet nad změnou pozice z naší stany a možná změnit působiště. Ale zatím tomu tak není.

Jaký byl původní byznys plán Magma Mobile?

Hlavní myšlenka, že Android bude opravdu velká platforma, byla stěžejní. Od té myšlenky se pak odvíjely další tři věci, které jsme chtěli začít dělat.

První byla, že jsme chtěli tvořit aplikace pro velké mediální klienty zde ve Francii. Další věc byla starat se o vývoj stránek androlib.com, které vznikly v roce 2009. Byla to v podstatě databáze veškerých her a aplikací dostupných na Android Marketu. Poté co ale Google udělal své vlastní rozhraní, v roce 2011, už ten byznys nedával takový smysl, jak před dvěma lety. No a třetí bod našeho plánu bylo tvoření her. Hrozně se nám zamlouvala představa, že bychom díky tomu mohli mít vliv na celý svět a všem těm lidem přinést  „joyful escape“ (motto Magma Mobile – pozn. red.).

Bez názvu-3

Jaké máte plány pro tento a následující rok?

To nejdůležitější pro nás je vytrvat, co se vývoje her týče. Asi ti nebudu schopný říct, co přijde nového tento rok nebo následující, ale fakt je, že neustále se něco vyvíjí a přichází se s něčím novým.

Pokud se ohlédnu pár let zpět, první hra, se kterou jsme přišli, neměla zrovna oslnivou grafiku, ale my jsme chtěli dosáhnout kvalitní grafiky. Tak jsme museli najít lidi, kteří to umí. Potom jsme si řekli, že už nám nestačí jenom tvorba puzzle her a tak jsme se začali věnovat i dalším typům. Takže hlavní pro nás je se neustále motivovat k tvorbě lepších a zábavnější her.

Kdybys měl vyzdvihnout Vaše největší úspěchy, jaké by to byly?

Určitě by to bylo 200 milionů celkových stažení. Myslím si, že už jen ten počet stažení a to že jsme dosáhli 15 milionů aktivních uživatelů na platformách Android a 3 milionů aktivních uživatelů na platformách iOS, je opravdu skvělé. A my jsme na to patřičně hrdí. Jedna z dalších věcí, které si  cením, je že všechny naše hry jsou přeloženy do 10 a více jazyků, a dokonce některé tituly jsou přeloženy až do 25 jazyků. Takže to, že můžeme naše produkty představit tak velkému publiku, je jednou z dalších věcí, kterých si ceníme.

Kolik lidí Magma Mobile zaměstnává?

Začínali jsme ve třech a nyní zaměstnáváme něco kolem 15 lidí.

Ty osobně preferuješ Android or iOS?

Já osobně nepreferuji ani jedno. Nicméně my jako firma, máme větší kulturu na platformě Android než na platformě iOS. Což je úplný opak u většiny vývojářských studií.

Mohl bys mi prozradit pár čísel?

Můžu potvrdit, že jsme překročili 200 milionů stažení. Každý měsíc se stáhne přes 10 milionů kopií našich her a to číslo neustále roste.  Jinak máme 15 milionů aktivních uživatelů na platformách Android a 4 milionů uživatelů na iOS. Z těch lidí co hrají naše hry, 65% tvoří ženy mezi věkem 25-34. Jen 4% našich hráčů žije ve Francii. Těch zbylých 96% hráčů tvoří Japonsko, USA, Německo a další země.

 unnamed8

Kolik her vyprodukujete za rok?

Za měsíc stihneme vytvořit 2 hry na obě dvě platformy, což je opravdu rychlé. Za rok to dělá většinou těch 15 vypuštění. Ale rádi bychom to číslo navýšili na 25-30 her ročně.

Co je pro vás jak vývojářské studio složitější? Najít lidí, kteří mají znalostmi programování nebo přicházet s novými nápady na hry?

Vždycky je obtížné najít ty pravé lidi, kteří by zapadli do kultury vaší firmy. Ve Francii je spousta talentovaných lidí, ale bohužel to není jen o tom talentu, ale také o té schopnosti se přizpůsobit. Nejobtížnější je držet se toho ekosystému firmy, který je ve firmě nastaven. A fakt, že na trhu jsou stovky dalších možnosti včetně té vaší, dokáže být taky slušná motivace. Takže se musíte snažit neustále být lepší jak konkurence.

Jsi s pokojení s trhem na kterém fungují vývojářské studia? Chtěl bys něco změnit nebo vylepšit?

Ten ekosystém, který funguje na trhu s hrami a aplikacemi, je opravdu zajímavý. Bylo to prostředí, které bylo velmi uzavřené, a pouze jedinci s velkým množstvím peněz mohli uveřejnit hry a později bylo o nich slyšet. Ale tak už to není. Proběhla tu poměrně velká evoluce a nyní může každý vytvářet hry. To má ale také za důsledek, že musíte soupeřit s tím, že na trhu je spousta dalších variant. Občas mi přijde, že některé aplikace na App Store, ale i na Google Play, jsou nadhodnocené. Tím chci říct, že se tam vyskytují tituly, které se honosí nálepkou kvality, ale já osobně nahlížím na ně trochu jinak a s tou nálepkou často nesouhlasím.

Nicméně, to prostředí se vyvíjí rychle a my se snažíme porozumět tomu, co lidé hledají v různých zemích, s různými potřebami. Což je opravdu zajímavé a nás to moc baví.

Bez názvu-19

 

Máš nějaké oblíbené studio, jehož tvorba tě baví?

Ani ne. Nechovám žádné sympatie k nějakému konkrétnímu studiu, ale vždy jsem překvapen, když vidím nezávislé studio, které tvoří něco úžasného. A někdy je to zas pouze tým o dvou lidech, kteří tvoří něco skvělého.

Hlavní faktor, který hledám u her, je ten, který hledají všichni zákazníci a hráči. A to je zábava. A vůbec mi nesejde na tom, kde a kým byl ten titul zhotoven.

Poslední otázka Etienne. Řekni mi váš dlouhodobý cíl.

Všechno to začalo s „your joyful escape“. A to je také to na čem stavíme naše vize a to co hodláme také dělat. Chceme přinášet lidem po celém světě „joyful escape“ od jejich každodenního života.

Patrik Neto
Patrik Neto
Redaktor, který se zaměřuje na aplikace a hry především na platformě Android. Taktéž fanoušek informačních technologií obecně.
Další články

Nejčtenější

Poslední komentáře