Čtvrtek, 11 dubna, 2024
DomůRecenzeRECENZE SimCity BuildIt: Složité, nudné a ještě k tomu drahé

RECENZE SimCity BuildIt: Složité, nudné a ještě k tomu drahé

Vydavatel EA se pustil do vydávání známých herních značek také pro mobily. Po zpackaném Dungeon Keeperovi jsme se tak dočkali také hry SimCity BuildIt.

Ta přichází necelé dva roky po vydání pravověrného pokračování SimCity a alespoň vizuálně mu je často docela podobné. Co se týče hratelnosti, tam se pro změnu tyto dvě hry významně rozcházejí. SimCity BuildIt je totiž výhradně mobilní free-to-play hra, z čehož si už nejspíše sami dokážete spoustu věcí vyvodit.

Základem SimCity BuildIt je samozřejmě stavba města. Hráč má k dispozici plácek, který napojí na místní obchvat a dále zaplní stavebními parcelami. K nim se sjedou simíci z celého okolí a postaví si na nich základní domy, respektive přívěsy. Na vás pak je, vybudovat z nich pokročilejší domy, k čemuž budete potřebovat základní infrastrukturu, vodu, elektřinu, kanalizaci a další věci, které udělají z vašeho města vzkvétající instanci.

K upgradování domů na lepší stavby, v nichž žije více obyvatel, je třeba různých surovin. Dřevo, železné trámy, umělohmotné kulatiny, semena, minerály a později také pokročilé suroviny jako jsou dřevěné laťky, hřebíky, cihly, kladívka a rýče a další maličkosti.

IMG_3148

Ten dělá to a ten zas tohle

Základní suroviny se vyrábějí v továrnách, pokročilé výrobky potom ve specializovaných dílnách jako jsou obchody s nářadím, sklady výrobků atd. Pro výrobu v klasických továrnách nepotřebujete nic, pro výrobu v pokročilých dílnách musíte mít základní suroviny pocházející právě z továren.

Jelikož se jedná o free-to-play hru, hlavním stavebním prvkem této budovatelské strategie je samozřejmě čekání. Do fronty jednotlivých továren navolíte, které suroviny a výrobky chcete vyrobit a potom čekáte, až se tak stane. Samozřejmě každý výrobek má jinou čekací dobu, například kov vyrobíte velice rychle, zatímco na semena musíte čekat třeba i 20 minut atd. Navíc abyste to neměli tak jednoduché a nemohli si dělat výrazné zásoby, autoři se uvolili ještě k tomu, že do hry zasadili sklad surovin, do kterého jde všechno vyrobené zboží. Sklad je velmi omezený, takže alespoň na začátku hry budete muset hrát tzv. z ruky do huby, což pro pokročilejší stratégy zrovna moc není.

IMG_3150

Hra si o peníze říká příliš okatě

Velmi nepříjemně se na hratelnosti podepisuje také fakt, že cena za upgrady jednotlivých budov není pevně daná, takže nikdy nemůžete plánovat dopředu. V některých případech je cena navíc extrémně nadnesená, což hra sice vyvažuje možností požádat o přepracování plánů (rozuměj o nové rozlosování potřebných surovin), čekání na nové požadavky však trvá přesně půl hodiny, což je ve chvíli, kdy se chcete trochu pobavit, naprosto vražedné.

Výstavba nových budov, jako je požární zbrojnice, policejní stanice, elektrárna, vodárna atd. je velmi drahá. Tvůrci se navíc snažili, abyste si ve hře, alespoň něco za peníze koupili, takže je hratelnost citelně nevyvážená. Většina peněz vám plyne z daní. Čím větší budovy a čím více jich máte, tím více peněz dostanete. S růstem budov i jejich počtem však rapidně rostou náklady na infrastrukturu, jako jsou vodárny a to až neúměrně. Hra se tak z poměrně příjemné stavební hříčky jako mávnutím kouzelného proutku změní ve frustrující záležitost, v níž se k lepšímu městu prodíráte jen velmi těžko, pokud vůbec.

IMG_3151

Na pár minut denně to jde

Sice nejsem fanouškem free-to-play her, na druhou stranu bych však dokázala ocenit free-to-play hru, která by po zaplacení úměrné částky byla dobře hratelná. U SimCity BuildIt však tato základní podstata dobře nastaveného free-to-play modelu nefunguje, čímž se hra lehce přibližuje průšvihu jménem Dungeon Keeper. Hra si o peníze říká příliš často a příliš okatě a i pokud si v ní pořídíte 90eurový balíček herní měny (což je mimochodem cena za dvě klasické AAA hry), během chvíle budete zase na suchu, takže si k hratelnosti vlastně ani moc nepomůžete.

O několik řádků výše jsem SimCity BuildIt přirovnala k Dungeon Keeperovi, což samozřejmě není úplně přesné. SimCity BuildIt se s oběma přivřenýma očima ještě dá hrát takovým tím stylem, kouknu se dvakrát denně co se tam děje a občas něco postavím. Abyste ji však hráli více jak pět minut v kuse, na to rovnou zapomeňte. Velká škoda minimálně pro milovníky počítačových dílů této strategie.

Hodnocení: 5/10

IMG_3112

Verdikt:

• Další z řady budovatelských free-to-play her, které si velmi často říkají o peníze. Nějaká hratelnost tu sice je, ale na hlubší herní zážitek, nežli dojít si několikrát denně sklidit suroviny, tu prostě nenajdete.

Co se mi líbilo:

• pěkná grafika
  • plynulý a stabilní chod