Jak už název titulu správně naznačuje, hlavních rolí ve hře se chopí dýně spolu s nestvůrami. Celá tahle šlamastika začala, když jednoho krásného večera oživla parta nestvůr. A ty si vzaly do hlavy, že napadnou lidi a jejich obydlí. Bohužel, jejich cílové oběti o těchto záměrech nemají ani párů. Aby to tak i zůstalo, objevuje se na scéně hrdina. Respektive, hrdinové. Dýně. A jejich úkol je jednoduchý. Zabránit tomu, aby narušitelé překročili hranici. Úvodní story je zajímavá, tak uvidíme.
Hratelnost (8/10)
Hra vám dá na výběr ze dvou herních režimů ? Story a Endless. Já se především zaměřím na ten první. Jak už prolog nastínil situaci, jsou tu dýně proti nestvůrám. Vy se budete, pochopitelně, družit s dýněmi. A ty se stanou vaším hlavním nástrojem při boji se zombíky.
K tomu, abyste mohli dýně použit k útoku, je třeba poskládat je do určité formace a ta musí čítat minimálně 3 dýně, které jsou identické barvy. To je ovšem ale pouze minimální konfigurace. Pokud k tomu přidáte dalších 5 dýní stejné barvy, a v sestavě nebude překážet žádný jiný objekt, můžete je použít proti vašim protivníkům také.
Pokud máte představu, že budete házet neustále jedněmi a těmi samými dýněmi, tak vás hned vyvedu z omylu. Váš arzenál se postupně naplní až šesti druhy dýní. Přitom každá z nich má jinou razanci a některé z nich mají i atribut. Tím se má na mysli, že například ohnivé dýně mají větší účinek na (ne)stvůry ledového typu. Nikde není psáno, že dýně tohoto druhu nemůžete použít i na jiná monstra, ale právě na tento druh budou ničivé účinky největší a vy si ušetříte nervy a drahocenný čas.
Každou z dýní máte možnost povýšit na další úroveň, čímž její ničivá účinnost stoupne. Celkem jsou tu tři stupně, kam dýně může růst, ale každé navýšení zasáhne váš rozpočet mincí, které získáváte zabíjením.
Hra vás bude motivovat i tím, abyste zabíjeli co největší počet zombíků na jeden vrh. V případě že se vám to podaří, vysype se před vás větší obsah mincí. Buď stříbrných nebo zlatých. Záleží na tom, jak moc byl vás útok zdařilý.
Za mince, které budete v průběhu hry sbírat, si budete moc koupit další sortiment, který vám vaší práci značně ulehčí. Namátkou vyberu dynamit, miny nebo defenzivní štít, který vám znovu postaví, popřípadě opraví poškozenou ?hradbu?.
Dynamit se stvořeními nižší třídy zatočí ihned, ale pacholci ve zbroji a štítem jsou už i pro něj oříšek. Tam doporučuju si připravit minimálně 3 TNT.
Občas narazíte i na drahokam připomínající rubín. Ty sbírejte také. Až jich bude mít větší množství, doporučuju navštívit automat. Ten funguje na bázi výherního automatu, který můžete znát z heren. Pokud budete mít šťastnou ruku, můžete vyhrát další útočný sortiment. Ten vám ještě o něco víc zpříjemní neúprosný boj. Nebo si taky můžete přijít na další měšce s mincemi. Ale je zde i možnost, že váš rubín vejde vniveč a vy nic nevyhrajete. Holt, to už je riziko hazardu.
Samotný režim příběh se skládá z 6 mapových úseků, s různými motivy. Každý z úseků má 15 úrovní. Pokud se budete chtít podívat do dalších úseků, je nutností zcela dokončit všechny úrovně. V poslední úrovní v každém z úseků se nachází sladká třešnička. Boss. Ten teprve prověří, zda jste opravdu hodni toho postoupit do dalšího úrovně.
Byly doby, kdy mi některé mapy opravdu činily velké problémy a nemohl jsem si s nimi poradit ani za mák. Teprve tady jsem ocenil dynamit, který mě dokázal vysekat z částí, kde jsem byl už zoufalý. Ale takový dynamit, to nebyla vůbec levná záležitost. A jelikož ani hotovosti v podobě mincí jsem zrovna dvakrát neoplýval, začal jsem využívat i režim Endless. V něm jsem musel čelit jednotlivým vlnám útoku a pokoušet se dostat co nejdál. Tady se mince sbíraly mnohem lépe.
Trošku mě zarážela nastavená politika mincí, které jsem obdržel za zabité stvůry. Z počátku jsem jich měl opravdu nedostatek, a když jsem měl pár dynamitů nebo min ve výbavě, byl jsem vděčný i za to málo. Na upgrade dýní jsem ani nepomýšlel, protože byl mimo mé možnosti. Pak v jednom nebo ve dvou úsecích přišel zvrat a já měl mincí, že jsem začal zvažovat profesi filantropa. Okamžitě jsem si mohl dovolit všechny dýně dostat na nejvyšší úroveň a do bojů chodil po zuby vyzbrojen.
Pokud budete rozumně hospodařit s mincemi, už ve třetím úseku můžete mít váš dýňový arsenál v plném vylepšení.
Ovládání (7/10)
Ve hře je celá řada prvků, nad kterými budete mít vy moc. Sbírání mincí, ?házení? dynamitů, pokládání min, skládání dýní do řady, následné vrhání dýní, oprava hradeb, rušení nehodících se dýní a spousty dalších. Na jednu stranu je skvělé, že hra je takhle bohatá na ovládání a dává hráči tu možnost podílet se na každé sebemenší akci. Na druhou stranu, když je nastavena takový systém ovládání, měly by se tomu přizpůsobit i další prvky hry.
Hlavní problém jsem viděl v časovém omezení odměň, které vypadávají ze zabitých stvůr. Pokud se vám podaří zrušit jednu větší skupinku nepřátel, ani se nenadějete a váš displej je doslova zasypán mincemi (pokud je nesesbíráte vy sami, nepřičtou se vám), bonusovými dýněmi a dalším zbožím. Do toho se řídí další vlna rozhněvaných nepřátel, vy musíte opět udělat vhodnou sestavu dýní, abyste mohli útok odrazit. Do toho položit strategicky miny. Opravit poškozené hradby z minulé vlny útoku. Je toho prostě moc! Postačilo by, kdyby veškerý sortiment, který vypadává z příšer, byl přesměrován přímo do vašeho inventáře.
Grafika (9/10)
Grafika na mě působila jako komiks. Dobrý komiks. Ať už je jednalo o ztvárnění dýní nebo samotných mrtvých, bavil jsem se u toho. Na jednotlivých detailech prvků šlo vidět, že i tvůrci titul samotný vzali s humorem a snažili se být v jistých ohledech být originální.
I když konflikt je mezi jednotlivými stranami poměrně vyhrocený, grafika značně tento spor odlehčila. A tak to nejen vypadá ale i vyvolává to ve vás pocit, že se obě dvě strany spíše popichují a hrají si.
Suma sumarum
I když hra samotná se nepochybně inspirovala od mnohem známějšího titulu Plants vs. Zombie, vývojářům z Runner Games se podařilo alespoň trochu se odlišit. Oprášili koncept od EA a obohatili ho o slušnou řádku originálních nápadů. To ovšem nezaručuje, že vás nezastihne při hraní pocit, který bych definoval slovy: ?Něco takového jsem už kdysi hrál??. Já osobně jsem takový pocit pocítil.
I přes to, že se jedná o poměrně velmi úspěšný titul (desítky milionů stažení), vždycky spíš bude ve stínu Plants vs. Zombie. Tedy za předpokladu, že jste s P vs. Z už někdy v minulosti setkali.
Holt, tak už to chodí u titulů, které se honosí nálepkou ?Joo to už tady bylo?.