Čeští uživatelé podceňují aktualizace svých elektronických zařízení. Aktualizaci operačního systému si do počítače nainstaluje bezprostředně po jejím vydání jen 41 procent z nich. U chytrých telefonů je to třetina. Více než 80 procent dotázaných se domnívá, že se nikdy nestali cílem kybernetického útoku. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median vytvořeného exkluzivně pro ESET. Je to však v rozporu s výsledky detekcí této společnosti.
Výrazný nepoměr je patrný ve způsobu, jakým si svá zařízení uživatelé chrání. Bezpečnostní program má v počítači či notebooku 83 procent uživatelů, v chytrém telefonu ale pouhých 45 procent. Obecně platí, že by uživatel měl aktualizace instalovat, jakmile jsou k dispozici. To ale v případě uživatelů osobních počítačů a notebooků udělá jen 41 procent uživatelů, v případě chytrého telefonu jen 35 procent. Podle dat společnosti ESET na pravidelné aktualizace zapomíná až čtvrtina majitelů počítačů a mobilních telefonů, v případě routerů je to dokonce 34 procent uživatelů.
Svou domácí síť si Češi snaží chránit alespoň heslem. Uvedlo to 69 procent dotázaných. Na druhé straně 5 procent domácích uživatelů heslo pro přístup do sítě nepoužívá. Z výzkumu dále vyplynulo, že čtvrtina uživatelů sdílí svou domácí síť, ať už v rámci domácnosti (56 procent), s návštěvou (34 procent) či se sousedy (9 procent). Na druhou stranu většina dotázaných (91 procent) nemá přehled o aktivitě ve své síti a neví, kdo je reálně v síti připojený.
„Ve výzkumu nás překvapil velice nízký počet dotázaných, kteří připouští, že se stali terčem kybernetického útoku. Uvedlo to pouhých 8 % z celkového počtu. Dle našich dat jsou plošné útoky velice časté, a to napříč všemi platformami. Vysvětlujeme si to tak, že uživatelé vnímají kybernetický útok rozdílným způsobem. Phishingový e-mail je často vnímám jen jako nevyžádaná pošta, nikoliv útok,“ vysvětluje Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky ESET.
To, že phishing představuje reálné riziko pro Čechy, dokládá zjištění, že bezmála polovině z těch, kteří přiznali zkušenost s podvodným (phishingovým) e-mailem (18 procent z celkového počtu), vznikla škoda ve výši do dvou tisíc korun (43 procent).
Exkluzivní průzkum pro ESET realizovala společnost Median od 7. do 20. října 2019. Dotazování se zúčastnilo 610 respondentů starších 15 let.