Neděle, 17 listopadu, 2024
DomůRecenzePáteční glosa: Na Apple Watch nejsme připraveni

Páteční glosa: Na Apple Watch nejsme připraveni

Po pondělní prezentaci ve vzduchu visí hlavně jediná otázka – budou chytré hodinky od Applu tak přelomové, jako byl první iPhone nebo MacBook Air? Někdy možná. Ale prozatím nejspíš půjde o frajeřinu pro pár nadšenců.

Pokud se budeme bavit o spotřební elektronice, revoluci dělá především množství. Na rozdíl od specializovaných přístrojů, které udělají ve svých malých trzích haló snadno, Microsoft by nikdy nemohl svět počítačů změnit, nebylo by rychlého rozšíření Windows. Stejně tak by se iPhone nestal revolučním telefonem, kdyby se Applu nepodařilo prodat ho obrovskému množství lidí. A jestliže Apple aspiruje (a není důvod myslet si opak) s chytrými hodinkami Apple Watch na to samé, bude to mít těžší než kdy dřív.

Hned prvním problémem je to, že Apple Watch mají podobnou pozici jako iPad. Je to zařízení, které je zbytné a za něž utratíte peníze v zásadě proto, abyste si udělali radost. Zkrátka: K práci a životu ho nutně nepotřebujete. Telefon a počítač jsou naproti tomu výdobytky, bez kterých dokáže fungovat méně a méně lidí – a proto si investice do nich sami před sebou obhájíte o dost snadněji. A je už trochu jedno, jestli za smartphone utratíte 5 nebo 17 tisíc, protože vaše ochota utrácet za věci denní potřeby je prostě vyšší.

watch1

Čistě praktickým problémem jsou pak technické parametry Apple Watch. Chytré hodinky totiž vydrží jen osmnáct hodin, což se odvažuji tvrdit bude pro řadu lidí prostě příliš málo. Hodinky jsou zařízení, které chcete zapomenout, že máte, ale na které se můžete spolehnout. Neviditelný ukazatel času a pomůcka, které se baterie vyměňuje jednou za čas. Nutnost nabíjet Apple Watch každý den tuhle představu narušuje a jeho uživatelům přidává další starost navíc. Řešením by bylo prodloužení baterie nebo prudký rozvoj bezdrátového nabíjení – před spaním prostě položíte Watch na noční stolek, který je nabije. Už léta slibovaná technologie je ale v nedohlednu.

Překážkou pro masovou oblibu Watch může být kromě pochopitelného svázání s ekosystémem Applu i uchopitelnost samotného konceptu chytrých hodinek pro běžného spotřebitele. Na centralizování našich životů do jednoho zařízení jsme si zvykli, ale nutnost hlídat dvě zařízení, seznámit se s novým AppStorem, dělit svou pozornost mezi telefon a levé/pravé zápěstí může být pro někoho problém. Nejedná se přitom nutně o cynismus, ale o střízlivé hodnocení ochoty lidí přijímat nové technologie a nová zařízení. Zatímco smartphone byl evolucí stávajícího mobilního telefonu a od něj už byl jen krok k tabletu (se kterým se navíc experimentovalo už dřív), chytré hodinky s oběma spojuje visutý most nad opravdu hlubokou propastí. A otázkou je, kolik lidí bude mít odvahu vůbec ujít první metr.

screen-shot-2014-09-10-at-1-32-05-am

Posledním velkým úkolem pak bude smazání stigmatu wearables jako hraček pro geeky a jiné technologické nadšence. Donutit lidi přemýšlet o elektronice, kterou nosíme na vlastním těle, jako o něčem normálním a běžném bude velký úkol. Nepodařilo se to zatím ani Pebblu, a přestože Apple má nepoměrně vyšší kapitál a marketingovou sílu, úspěch aspoň prozatím není zaručený. Cestou by mohla být luxusní verze hodinek Apple Watch Edition – pokud si ji ve velkém budou pořizovat celebrity, dost možná tak zatraktivní Watch i pro střední třídu.

Apple Watch to nebudou mít jednoduché. Je pravděpodobné, že chytré hodinky jsou technologií budoucnosti – jenže k tomu, aby se jí staly, budou muset dobýt přítomnost. Otázkou tak zůstává: má Apple bez Steva Jobse na to, aby to dokázal?

Ondřej Trhoň
Ondřej Trhoňhttp://www.ondrejtrhon.cz
Přízemní intelektuál, fanoušek The Verge, student žurnalistiky v Praze a nenapravitelný milovník koček.
Další články

6 KOMENTÁŘE

  1. Docela odvážný nazor, co bude autor říkat ve chvili, kdy Apple prodá za víkend miliony těchto hodinek?

  2. iPhone by byl revoluční (nejspíše myšleno jako inovativní) i kdyby se mu na trhu nedařilo. Stejně jako Xerox Parc etc. Inovativnost zkrátka není podmíněna zájmem, prodejem. Myslím, že o hodinky Apple vůbec nejde, možná si sám myslí že je to krok mimo. Zapsal se do povědomí lidí jako firma co neustále překračuje hranice, revoluce se ale neděje každý den, díky kolu inovací které na počátku roztočil tak musí neustále přicházet s něčím novým, i ve chvíli kdy nápady nejsou …

    • Ad revoluce: Autor to asi myslel tak, že dojde k faktické zmeně světa spotřební elektroniky a pak to tvrzení platí. Jistě, že pro vznik revoluční myšlenky není třeba velkých množství, ale pro významný zásah do životů zákazníků ano (nebavíme-li se o vládních programech atd., samozřejmě protiargumenty existují).

      Ad Apple: Dobrá poznámka, image je důležitá. Ale já osobně si nemyslím, že by Apple vyvíjel nové technologie opracování zlata pro produkt bez naděje na úspěch… nicméně s jejich nepředstavitelným rozpočtem to nic nepředstavitelného není, navíc je fakt, že když to teď nevyjde, může se to za pár let podařit už doopravdy.

      • Ad revoluce: pokud se bavíme o změnách paradigmatu tak bezpochyby
        Ad Apple: chtěl jsem jen poukázat na ten mechanismus, který je žene k nečemu takovému jako nepříliš inovativní hodinky. Jejich kapitál je velký, s velkou pravděpodobností uspějí i s takovým produktem. Není to vlajková loď, jen další produkt co potvrdí firemní DNA.

Diskuze je uzavřena.

Nejčtenější

Poslední komentáře