Trh s chytrými telefony v České republice doznává změn. Zatímco ještě před třemi lety se o většinu zákazníků dělila jen úzká skupina tradičních výrobců, nově mezi Čechy roste zájem o telefony méně tradičních značek vyráběných v Číně. Vyplývá to alespoň ze statistik a přehledu prodejů vybraných značek společnosti Expert Elektro za roky 2012 až 2014.
„V roce 2012 se na našich celkových prodejích chytrých telefonů jen tento korejský výrobce podílel z více než poloviny. Letos sledujeme, jak se spotřebitelská poptávka rozšiřuje i směrem k dalším asijským konkurentům jako je například Huawei nebo Acer. Na domácí trh vstupuje i celá řada dosud neuvedených značek, které se rovněž začínají čím dál více prosazovat na úkor tradičních výrobců,“ řekl Robin Weintritt z Expert Elektro.
Podíly vybraných značek na prodejích chytrých telefonů:
Do popředí zájmu kupujících se vedle chytrých telefonů z Asie dostávají i nováčci z řad evropských nebo dokonce lokálních značek. Zatímco v roce 2012 byl zájem o telefony netradičních výrobců výrazně nízký, v letošním roce se podílely na prodejích Expert Elektro více než šedesáti procenty. Pro většinu značek pak platí, že z důvodu vysoce konkurenčního prostředí každoročně přicházejí s novými, často významně inovovanými produkty. Tento trend se netýká jen tradičních značek, ale i méně známí výrobci se co do technického vybavení i designu snaží vyrovnat konkurenci. Vedle toho ale kladou důraz i na cenovou dostupnost.
Podíly cenových kategorií na prodejích chytrých telefonů v kusech:
Nejčastěji si lidé pořizují chytré telefony do hodnoty 5 000 Kč. Zájem o tuto cenovou kategorii dokonce oproti roku 2012 mírně stoupl na 85% podíl. „Chytré telefony v cenovém rozmezí deset až patnáct tisíc korun jsou pak nejméně vyhledávané. U prémiových modelů v ceně nad patnáct tisíc korun pak z hlediska prodejů sledujeme menší ale zároveň dlouhodobě stabilní zájem,“ doplnil Weintritt, podle kterého jsou podobné trendy patrné i u další žádané elektroniky jako jsou tablety nebo notebooky.
Poptávka po chytrých zařízeních stoupá každoročně zejména v období vánoční nákupní sezóny. A ani letošek nebude výjimkou, zájem po elektronice poroste až dvouciferným tempem.
Zdroj: TZ