Mobilní hru Sea Hero si do dnešního dne zahrálo více než 2,4 milionu lidí po celém světě. Ti tak zároveň vytvořili první celosvětový benchmark v oblasti prostorové orientace u lidí, což je klíčovým krokem ve vývoji nových nástrojů pro ranou diagnostiku demence. První výsledky získané na základě analýzy souboru herních dat prezentoval výzkumný tým na celosvětové konferenci Neuroscience 2016 v americkém San Diegu.
Prvotní zjištění naznačují, že schopnost prostorové orientace u lidí se začíná zhoršovat již v rané dospělosti a že tento sestupný trend pokračuje po celý zbytek života (například u osob starých 19 let byla zjištěna 74% pravděpodobnost, že při hraní hry přesně zasáhnou terč, u 75letých se snížila na 46 %). Tento výsledek je v příkrém rozporu se zjištěním dříve prováděných studií menšího rozsahu, že k zhoršování dochází až v pozdějším věku. Zhoršení schopnosti prostorové orientace je jedním z průvodních jevů Alzheimerovy choroby, nejčastější příčiny demence.
Výsledky dále naznačují, že oblasti mozku, které jsou pro prostorovou orientaci zásadní, mohou být více náchylné k demenci než oblasti odpovídající za paměť. Díky tomu by teď mohli lékaři diagnostikovat ranou fázi demence u pacientů daleko dříve, než se u nich projeví známky ztráty paměti, což by zvýšilo úspěšnost léčby. Při analyzování „úrovní světlic“ (schopnost zpětně ukázat na začátek nové trasy) se ukázalo, že muži a ženy používali k jejich splnění jinou strategii prostorové orientace. Dále byly zjištěny zásadní rozdíly mezi jednotlivými národy – například skandinávské země prokázaly obzvlášť pozoruhodnou schopnost prostorové orientace v porovnání se všemi 193 národnostmi, které se na vytváření vzorku dat podílely. Pochopení těchto rozdílů má zásadní význam, neboť může zvýšit přesnost a účinnost diagnostiky i léčby.
Analýza dat pokračuje a měla by být dokončena do dvou let. Již stávající výsledky však naznačují, že Sea Hero bude mít skutečně průlomový dopad v boji proti demenci, která by podle vědeckých odhadů měla do roku 2050 dosáhnout rozměrů epidemie a postihnout 135 milionů lidí na celém světě.
Hru Sea Hero vytvořil Deutsche Telekom ve spolupráci s Alzheimer’s Research, University College London, University of East Anglia a herními vývojáři Glitchers. Nyní se tento projekt posouvá dále a hra je adaptována pro použití v klinickém prostředí, kde umožní měřit potenciální zlepšení schopnosti prostorové orientace u pacientů. Může být používána i při testování léků pro vyhodnocování účinnosti farmakologické léčby.
Hra Sea Hero je zdarma ke stažení na Google Play a Apple Store v lokalizované verzi. Anonymní data, která jsou v rámci hraní shromážďována, jsou i nadále poskytována vědcům.
[appbox googleplay com.glitchers.catchhero]
[appbox appstore id1034383306]