HTC oznámilo zahájení prodeje profesionálního systému virtuální reality s integrovaným sledováním pohybu očí Vive Pro Eye. Oproti jiným headsetům tohoto výrobce novinka přináší nárůst výkonu i obrazové kvality bez zvýšení nároků na komponenty PC. Toho je dosaženo pomocí technologie foveated rendering vykreslující ve vyšší kvalitě pouze část obrazu, kterou uživatel skutečně sleduje.
Set virtuální reality je k objednání na stránkách vive.com a alza.cz za cenu 42 999 Kč. Komerční licenci Advantage s dvouletou zárukou pro podnikatele a nadstandardním servisem lze dokoupit za 4 750 Kč.
Systém HTC Vive Pro Eye vznikl jako odpověď na potřeby profesionálních uživatelů a podnikatelů. Je vhodný nejen pro jednoduché instalace s jedním headsetem, ale i pro velké instalace pro více uživatelů. Dokáže plně využít sledování pohybu SteamVR 2.0 na prostoru až 10 × 10 m s využitím několika headsetů a bezdrátové připojení pomocí Vive Wireles adaptéru. Nechybí samozřejmě špičkové OLED displeje s perfektním kontrastem a rozlišením 2 880 × 1 600 px. Velký posun však představuje technologie sledování pohybu očí, která přináší následující výhody:
– Dynamická výuková prostředí: Headset umožňuje vytvořit realistické simulace reagující na pohled uživatele, které mu mohou poskytnout relevantní zpětnou vazbu.
– Analýza dat o pohledu uživatele: Headset dokáže zachytit v reálném čase informace o tom, na co se uživatelé soustředí a poskytnout data o jejich chování a rozhodovacích procesech.
– Intuitivní interakce: Technologie umožňuje ovládání software pomocí pouhého pohledu. Odpadá tak nutnost použití ovladačů, což usnadňuje použití v hernách a v neposlední řadě umožňuje ovládání virtuální reality handicapovaným uživatelům.
– Přirozenější kontakty ve VR: Sledování pohybu očí umožňuje jeho přenesení na avatary. Setkávání ve virtuální realitě tak bude ještě přirozenější a přesvědčivější.
„Díky integraci sledování pohybu očí a technologii foveated rendering je možné snížit nároky na běh aplikací a zároveň zvýšit kvalitu obrazu,“ uvádí HTC a dodává: „Výkon grafické karty je investován do vykreslování detailů v místě, na které se uživatel skutečně kouká. Tam, kde lidské oko detaily nedokáže postřehnout, je výkon naopak ušetřen.“
I proto společnost Nvidia označuje HTC Vive Pro Eye za nejvhodnější headset pro spojení s grafickými kartami RTX a jejich technologii Variable Rate Shading. Skvělou ukázku spojení těchto technologií prezentovala v rámci GTC (GPU Technology Conference) společnost Zerolight. Jejich virtuální BMW M bylo možné na stánku nakonfigurovat, a následně prohlédnout v měřítku 1:1 včetně nejjemnějších detailů interiéru. Pro prezentující pak byla zajímavá především automaticky generovaná mapa, která odhalila, na co se uživatel nejvíce soustředil.