Pátek, 21 června, 2024
DomůRecenzeHama CreeDroid – Recenze gamepadu pro Android a iOS

Hama CreeDroid – Recenze gamepadu pro Android a iOS

Některé hry jsou pro dotykové telefony a tablety jako dělané, u jiných nám ale citelně chybí hmatová odezva. Ať se vývojáři snaží sebevíc, tlačítka jsou k nezaplacení u akčních her (především potom u FPS), ale také u závodních her, nebo městských akcí typu Grand Theft Auto, což je v podstatě mix obou předchozích.

Pokud se podobnou hru rozhodnete hrát a nebudete se chtít při hraní rozčilovat, pravděpodobně vám nezbývá, než si ke svým dotykáčům pořídit nějaký gamepad, který z vašich zařízení vykouzlí malou přenosnou konzoli.

Abychom vám ulehčili orientaci na trhu, připravili jsme si pro vás sérii recenzí nejznámějších, nejprodávanějších a nejdostupnějších gamepadů pro Android a iOS. Odstartujeme ji recenzí gamepadu Hama CreeDroid.

Jak už napovídá sám název, Hama CreeDroid je gamepad vyvinutý speciálně pro užívání s Androidem a iOS. Konektivita s PC je sice k dispozici také, slouží však jen jako doplněk základních funkcí (možnost namapovat si tlačítka gamepadu podle svého) – pokud si totiž budete shánět gamepad k počítači, rozhodně byste měli sáhnout po jiném výrobku. V tomto segmentu existuje větší konkurence, díky čemuž seženete levnější a zároveň nesrovnatelně lepší ovladač. Ale zpět k Hama CreeDroid, jakožto gamepadu pro zařízení s Androidem a iOS.

1

Základní balení gamepadu Hama CreeDroid obsahuje:

• gamepad Hama CreeDroid
  • USB kabel
  • 3 AAA baterie
  • návod k použití

6

Vzhled gamepadu, technická specifikace

První, čeho si všimnete po rozbalení gamepadu, je jeho podobnost s ovladačem pro Xbox 360. Osobně Xboxový ovladač považuji za zdaleka nejlepší ovládání, které je v současné době na trhu a tak se ani nedivím, že se jím společnost Hama nechala inspirovat. Na druhou stranu však mohla být důslednější – výsledek je trošku rozpačitý, přičemž hlavním důvodem tohoto stavu je nejspíše snaha o sražení nákladů na výrobu ovladače na co nejnižší hladinu – Hama CreeDroid se v současné době dá sehnat za 849 Kč.

Tělo Hama Creedroid je velikostně přibližně stejné jako tělo ovladače pro Xbox 360, úchopová strana je přitom lehce zahnutá dolů, čímž se stává pohodlnější pro hráče s menšími dlaněmi. Pro hráče s většími dlaněmi je toto provedení pro změnu nepraktické, jelikož zahnutí úchopné strany zkracuje její délku a tudíž zmenšuje místo pro ruce, které pak na ovladači nesedí tak jak by měly (v některých místech odstávají). Baterie se v HamaCreedroid schovaly přímo do těla ovladače, takže na zadní straně netrčí vydutá část, jako u ovladače pro Xbox 360, což ale plní spíše estetickou úlohu.

8

Gamepad Hama Creedroid váží 157 gramů bez baterií a 191 gramů se třemi AAA bateriemi, což je oproti váze ovladače pro Xbox 360 (220gramů bez baterií/280 gramů se dvěma AA bateriemi) ohromné odlehčení. To se však bohužel projevuje nejen v pohodlnějším držení ovladače, ale také v jeho bytelnosti. Plasty použité na výrobu gamepadu jsou evidentně slabé, což naznačuje i matný, ale přitom jemný, jakoby semišový povrch ovládání a jeho bytelnost tak značně utrpěla.

Nepříjemná je také skutečnost, že plasty v některých částech odstávají, zatímco v jiných částech přesně lícují, což je viditelné i z větší dálky. V místech, kde k sobě plasty přisedají, navíc občas cítíte jejich ostré hrany. Ovladač proto působí levným dojmem.

10

Vybavenost gamepadu – triggery, analogové páčky, tlačítka

Levně působí také triggery na horní straně ovládání. Triggery jsou ze slabého plastu, navíc jim chybí pérko a zpětný ráz tak hráči dostanou pouze v případě, že trigerrem narazí až na konec jeho vůle. Oproti ovládání pro Xbox 360 jsou Triggery na HamaCreedroidu širší, kratší a o něco méně prohnuté, což opět snižuje pohodlnost gamepadu, neboť prsty na triggerech špatně sedí a celkově se špatně nahmatávají. Navíc v případě, že máte větší ruce se vám kvůli prohnutí úchopové části gamepadu a z toho vyplývajícího zmenšení, může stát, že triggery budete ovládat i druhými články prstů, což je fakt nepříjemné.

7

Na horní straně ovládání najdeme ještě tlačítka R1 a R2, USB konektor a čtyři červené LED diody, které identifikují připojení ovladače ve čtyřech nabízených módech (gamepad, klávesnice, myš a klávesnice + myš).

Přední strana je napravo osazena čtyřmi černými tlačítky označenými písmeny AXYB ve stylu ovladače Xbox 360, vlevo potom osmisměrným ovládacím křížem. Prostor mezi zabrala řada tří tlačítek – select, turbo a start. Pod nimi se nachází kulaté průhledné tlačítko „home“.

5

Prostor v dolní části přední strany ovladače je vyplněn dvěma analogovými páčkami. Ty se prakticky neliší od analogových páček na ovladači Xbox 360, jsou tedy velké tak akorát na palce, kloboučky jsou příjemně prohnuté, což společně s drážkami do jisté míry brání skluzu prstu. Analogovým páčkám na gamepadu Hama Creedroid však chybí pogumovaný povrch a tak je při zpocení prstů přece jen nějaká (i když malá) šance, že prst v nestřeženém okamžiku sklouzne.

Nakonec je třeba dodat, že ovládání neposkytuje duální vibrace a pracuje s rozhraním USB 2.0 a bluetooth.

2

Pozn.: Gamepad Hama Creedroid je určen pro zařízení s Androidem 3.2 a vyšším a iOS 4.0 a vyšším. Gamepad jsme proto testovali s tabletem Nexus 7 a operačním systémem Android 4.4.2 a dále s iPadem Mini Retina s operačním systémem iOS 7 nakonec i iOS 7.1 (novou verzi Apple uvolnil před několika dny).

Spárování gamepadu Hama Creedroid s dotykovým zařízením

Spárování gamepadu Hama Creedroid probíhá přes bluetooth. Záměrně se přitom nerozepisujeme o spárování Hama Creedroidu s různými dotykovými zařízeními. Tento proces je totiž až dětsky jednoduchý a vyžaduje jen pár sekund, které vám zabere zapnutí ovládání, aktivování bluetoothu ve vašem telefonu nebo tabletu (a vyhledání bluetooth zařízení) a poté stisk dvou různých tlačítek podle toho, jaké ovládací schéma si vyberete (pro připojení v režimu gamepadu je to například tlačítko home a X, pro připojení v režimu myši pak home a B atd.).

Smutné je, že tento proces musíte opakovat při každém novém zapnutí ovladače, takže vás časem začne otravovat, ať je sebejednodušší.

5

Gamepad a ovládání her

K našemu testování jsme si vzali na pomoc hry, které přímo podporují ovládání prostřednictvím gamepadu (tzv. nativní podpora gamepadu). Pro Android to byla plošinovka Prince Of Persia: Shadow and the Flame, akční hra Dead Trigger 2, závodní hra Table Top Racing, RPG hra The Bard’s Tale a městská akce Grand Theft Auto: San Andreas.

V případě iOS jsme sáhli po RPG hře Ravensword: Shadowlands a znovu i po městské akci Grand Theft Auto: San Andreas (důvodu jsou popsány níže).

3

I když se ovladač jednoduše spároval s Androidem, se samotnými hrami mu to šlo velice těžce. Na většinu z nich vůbec nereagoval, v případě Grand Theft Auto: San Andreas nám potom dovolil s panáčkem pobíhat, ale jinak byl také úplně mrtvý. Na iOS přitom obě zmiňované hry fungovaly bez větších problémů – museli jsme si sice zvykat na umístění jednotlivých akcí, ale ovládání prostě jelo.

Vrátili jsme se proto k Androidu a gamepad se snažili rozjet za pomoci utilit z Google Play (ovladače chybí jak v krabici, tak i na stránce výrobce), což také nepomohlo. Ovládání jsme nakonec jakž-takž zprovoznili až za pomoci namapování tlačítek. To je poměrně zdlouhavý a pro běžného uživatele také nepřekonatelně složitý proces, který rozladil nejen nás, ale i spoustu dalších uživatelů, jež si gamepad už zakoupili (viz. internetové diskuse). Na druhou stranu je třeba podotknout, že po namapování tlačítek budete s gamepadem moci ovládat i hry, které gamepad nepodporují.

9

Závěrečné hodnocení

Hama Creedroid designově vychází z gamepadu pro Xbox 360, což je jeden z nejlepších gamepadů na trhu. Změny oproti ovladači Xboxu 360 jsou přitom minimální, na kvalitě ovládání se však neblaze podepsala snaha o co nejnižší výrobní (a tudíž i prodejní) cenu. Creedroid není moc bytelný (takže vztek z proher si budete muset léčit na jiném zařízení), jeho hrany špatně lícují a zahnutá úchopová strana může hraní znesnadnit uživatelům s většíma rukama.

Mnohem větším problémem je ovšem skutečnost, že spárování gamepadu s dotykovým zařízením neznamená konec všech útrap. Z fleku si budete moci zahrát, jen pokud budete mít obrovské štěstí a vyberete si zrovna tu jednu z milionu her, u níž se ovladač chytí. V opačném případě vás čeká dodatečné ladění a mapování tlačítek, což může být pro běžné uživatele nestravitelné.

Hodnocení: 5/10

Co se nám líbilo:

• podobná ergonomie jako má ovladač pro Xbox 360