Před pár měsíci jsme o nich slýchali pořád. Ello, nová naděje sociálních sítí a Google Glass, kvůli kterým se vyvěšovaly tabulky se zákazy. Dva fenomény, na které si dneska už nikdo nevzpomene.
Kauza: Ello
Sociální síť bez reklam, která nebude přeprodávat data svých uživatelů. Minimalistický design, odvážný nápad, velká sháňka po pozvánkách. Dnes? Prázdný feed, minimální zájem o uváděné novinky a vylepšení, spořádaný návrat k Facebooku a Twitteru. Ello je krásným příkladem toho, že idealismus k úspěchu nestačí. Narušit dominanci Facebooku se nepovedlo ani Googlu, jehož síť Google Plus i přes masivní podporu upadá čím dál víc do obecného zapomnění, tak proč by mělo uspět Ello?
Zároveň je to taky příběh o tom, že cool faktor se může hrozně snadno vyčerpat. K čemu je hezký design, když doteď nelze na Ellu rozumně diskutovat a o přívětivosti prostředí by se taky daly vést diskuze. Ukazuje se, že uživatelům jsou nějaké zásady práce se soukromím dost jedno, když jim Facebook nabízí pohodlně vše, co potřebují. A to prosím není kritika, protože autor tohoto textu Život dva nula (jak jej ve své knize tituloval scenárista Jiří Vaněk) používá intenzivně každý den.
Každopádně pokusům přinést do sociálněsíťových vod nový vítr lze jenom fandit, protože jakkoliv jsou Twitter a Facebook nejpoužívanější, neznamená to, že nemají chyby. A zdravá konkurence jim může jedině prospět. Snad přijde někdo, kdo bude mít lepší recept na úspěch než mělo Ello nebo jeho vzdálenější kolega App.net.
Google Glass: Budoucnost už nikoho nezajímá
Jak velká to byla marketingová kampaň. Exkluzivní zápůjčky prominentním webům, spolupráce se sportovci, pečlivé odhalování detailů, dlouhé diskuze (nejen) na webech o mobilních technologiích. Spuštění víceméně otevřené betaverze chytrých brýlí Google Glass (tzv. Explorer programu) provázelo velké nadšení. V současnosti jen jedna z mnoha divných věcí, které Google dělá.
U Google Glass se ukazuje pomíjivost slávy a hypu technologických novinek. Ti, kteří prorokovali změnu způsobu, kterým používáme smartphony a vedli sáhodlouhé polemiky o důsledcích rozšíření Google Glass, teď kupují nové iPhony a na hvězdy včerejška zapomínají. Zájem technologických fandů a novinářů je přelétavý.
Ale z Google Glass se dá vzít ještě jedna marketingová lekce – i spousta peněz těžko vyváží nesrozumitelný produkt. Chytré brýle z Kalifornie totiž měly od počátku auru geekovské šílenosti, kterou budou používat plešatí podivíni k nahrávání rande a fotografování žen na ulici. A užitečnost pro běžného občana (a taky otázka ospravedlnění třicetitisícové investice, kterou za Explorer verzi Google chce) se vysvětlovala těžko. Google sice trochu nedávno změnil taktiku, pozornost čtenářů se ale zatím přesunula jinam.
Co bylo včera nemusí platit dnes
Naše dva příklady by klidně mohly sloužit jako vzory pro spoustu dalších služeb, na které si dneska už nikdo nevzpomene a přesto přežívají. Co se děje s YO? Kde je Mailbox, který měl změnit způsob naší práce s e-mailem? Jestli je pro svět internetu něco charakteristické, je to jepičí doba, se kterou se novinky drží na výslunní.
Masy je zkrátka potřeba zaujmout na první dobrou. Jestli je to dobře nebo špatně, to si už rozhodněte sami.