Zatímco se zbytek světa hádá o to, jestli je lepší iPhone 6 nebo jeho zvětšená verze, a se zatajeným dechem čeká na zveřejnění výdrže Apple Watch, trochu ve stínu hardwarových novinek zůstává ta dost možná to nejzajímavější, co Apple během své show představil – systém pro bezkontaktní platby Apple Pay.
Nelze se divit. Nový hardware pochopitelně zaujme řádově více lidí, než služba pro bezkontaktní placení, která navíc zdánlivě pouze dobíhá Google Wallet. Důležité je slovíčko zdánlivě. Protože pokud je Applu (poměrně oprávněně) vyčítáno, že s novými iPhony jen následuje trendy a neinovuje, Apple Pay je konformní jen naoko.
Jistě, na první pohled je to variace na další mobilní peněženku, se kterou bude možné přes NFC platit rohlíky. Jenže oproti konkurenčním řešením (a bezkontaktním platebním kartám, které výhodu placení mobilem poněkud stírají) nabízí jednoduchou věc, která se může ukázat jako klíčová – anonymitu.
Apple Pay nepředává obchodníkům žádné informace o plátci – nedostanou z vás vaše jméno, stav vašeho účtu, ani číslo kreditní karty. Jediné, co se přeposílá, je unikátní identifikátor transakce a kód vašeho účtu. Žádná čísla karet, žádná jména. Samotné údaje o číslech vašich platebních karet jsou pak uloženy na speciálním čipu v iPhonu a ani servery Applu k nim nemají přístup.
To zaprvé znamená vyšší bezpečnost, pokud transakce neobsahuje čísla karet, těžko je lze odchytit. Zde je tedy nutno zmínit pravděpodobnou nevýhodu ukládání dat fyzicky v čipu telefonu – synchronizace mezi různými zařízeními se nejspíš nedočkáme. Ale ruku na srdce, jak dlouho vám jeden iPhone vydrží? Navíc nutnost svoje údaje zadávat při koupi nového telefonu znovu je malá daň za vyšší bezpečnost. Zvlášť ve světě, kde si můžete čísla ukradených kreditek koupit během pár kliků.
Druhou, alespoň pro mne osobně cennější věcí, je ale to, že Apple jde jednoznačně proti dnešnímu proudu masivního vytěžování dat o uživatelích. V tomto směru je tak v opozici proti již zmiňovanému systému Google Wallet a konkurenčním infrastrukturám. Je sympatické, že v dnešní době má velká společnost odvahu jít na trh s řešením, které je (ačkoliv ne příliš zjevně) nekonformní. Apple tím v zásadě dává najevo, že jí na zákaznících záleží a že si chce udržet status prémiové značky.
Je samozřejmě možné zoufat nad tím, že Apple Pay téměř jistě nebude otevřený standard (už kvůli specializovanému čipu) a na trhu bezkontaktních plateb se tak můžeme dostat do situace, ve které soupeří několik velkých a vzájemně si konkurujících systémů. Nicméně to hodnotu applího přístupu nesnižuje.
Protože ve světě, kde je hlad po datech obrovský, si odvaha jít proti proudu a uživatelům nechat alespoň část anonymity, zaslouží alespoň tichý potlesk.