Pátek, 15 listopadu, 2024
DomůRecenzeGeoDefense Swarm ? Záblesk designérské geniality

GeoDefense Swarm ? Záblesk designérské geniality

Na GeoDefense Swarm je mimořádně poučné to, že ukazuje, jak můžete vzít víceméně kompletně grafiku ze stávající hry a přesto vytvořit hru tak odlišnou, že je vlastně úplně nová. Většina designérů trpí problémem ?kynutí? (pokračování jejich hry má více funkcí, než ta původní, přičemž ty nové se víceméně volně nalepí na ty staré) a nebo v novém díle dělají to samé, jenom s novými nepřáteli.

GeoDefense Swarm ukazuje, že na to můžete jít zcela jinak: Necháte si grafiku, zbraně a nepřátele, ale naprosto předěláte základní mechanismy, na kterých hra stojí. Zatímco GeoDefense je klasický příklad tower defense, kde nepřátelé procházejí po předdefinované trase, zde dostanete více či méně prázdný prostor plný hexagonálních políček, na které stavíte věže a vlastně tak bludiště vytváříte. Jediné omezení je přitom to, že nesmíte uzavřít cestu od vstupních polí k východu.

Je zcela na vás, jestli se pokusíte upgradovat věže a vytvořit ?úsek maximální destrukce?, zkusíte udělat co nejdelší trasu pro nepřátele, pokusíte se udělat cestu chytře tak, aby trasa příšerek co nejčastěji míjela několik upgradovaných věží a nebo budete věže stavět a bořit za chodu, čímž nutíte nepřátele běhat sem a tam. Díky tomu se značně mění význam věžiček: Některé nestavíte proto, že by byly účinné, ale jen proto, že jsou dostatečně levné a dovolí vám uzavřít volné průchody. GeoDefense Swarm proto nabízí podstatně větší prostor pro kreatitivu a neobvyklá řešení, než měl jeho předchůdce. Zároveň je ale taky podstatně těžší.

Nepřátel je početně mnohem více než v GeoDefense a přicházející vlny se docela často překrývají, což komplikuje stavění ? na pole, na kterém zrovna se zrovna nachází nějaký nepřátelský potvor nic postavit nelze. Nejde tedy jen o to, co a kam postavíte, ale stavění a upgradování musíte vhodně načasovat. Naštěstí přibyl nový typ věže, Thump Tower, která vytváří vibrace, jenž nepřátele jednak poškozují a jednak taky brzdí, i když méně účinně, než Shock Tower. Jeho obrovskou výhodou je to, že funguje na všechny nepřátele ? a kombinace několika Thump Towerů vymazlená na sedmý level dokáže zastavit a rozmáznout i docela velkou záplavu nepřátel.

Brzdící Shock Towery prudce zdražily a ty úžasné Vortex věže, které umí vysávat z nepřátel energii a měnit ji na extra účinné výstřely napojených věží, jsou tak vzácné, že je často dostanete jenom jako součást levelů. Je to tak, nově můžete level dostat jaksi předrozestavěný s tím, že věže na něm zbořit můžete, ale nové už nedostanete.

Nepřátel je hodně, bodíků za jejich likvidaci naopak celkem málo a věžičky jsou drahé ? často musíte vymyslet poměrně neortodoxní strategii, abyste vyhráli. V řadě případů musíte bludiště začít stavět určitým způsobem, protože jakmile se začnou valit štrúdly potvor, budete mít docela problém stíhat. Volnost, s jakou se můžete rozhodnout pro konstrukci bludiště, je někdy docela frustrující: Někdy je lepší stavět bariéru na začátku, jindy na konci, v mnoha případech musíte udělat něco hodně kreativního, protože vstupních a výstupních polí je více a nemáte dost bodů na to, abyste pokryli všechny možnosti.

Někdy se zdá, že se účastníte dostihů o stavbu co nejrychlejšího bludiště, ale je to naopak: Potřebujete objevit takové uspořádání několika pastí, aby nepustily nikoho dál. Volby nejsou jednoduché a na řadě levelů se vám povede zakysnout, takový Nucleotide mě trápil celkem dlouho.

Zvláštností jsou speciální pole, na která nesmíte stavět a která značným způsobem ovlivňují vaši strategii. Jednak tu máme nezastavitelné pole obyčejné, které dovolí potvorům projít, pak urychlovací pole, které jim dodá vyšší rychlost pohybu a potom obzvláště protivné pole léčící, které jim doplňuje zdraví. Někdy můžete tahle pole obezdít, jindy využijete trik v hledání cesty a necháte zlé bublinovité příšery, aby ho minuly a jindy prostě musíte upravit svoji strategii, protože třeba léčících polí je vedle sebe mnoho a jednoduše nedává smysl pokusit se nepřátele ničit v této oblasti.

Podobně jako v GeoDefense máte zjednodušený režim, kde jsou nepřátelé méně tuzí, ale stejně jako u GeoDefense vám tenhle režim často nenapoví, jaké je správné řešení v hardcore módu. Opravdu se vyplácí na zjednodušený režim dívat spíš jako na samostatný, kde si můžete volněji vyzkoušet různé strategie a funkce věží, než ho brát jako přípravu pro objevení strategie řešení levelu v hardcore módu.

Naprosto úžasné jsou ale nekonečné levely, kde nepřátelé proudí vlnu za vlnou a pokaždé jsou trochu rychlejší a trochu odolnější. Protože vy svoje věže můžete upgradovat jenom konečným způsobem a políček je taky konečně mnoho, levely ve skutečnosti nekonečné být prostě nemohou. Řada hráčů ale vymyslela hodně neortodoxních strategií, které jim dovolí dostat se neuvěřitelně, neuvěřitelně daleko. Ty zahrnují nejen takově věci, jako je cyklování, kdy nechávají ?vláčky? nepřátel kroužit bludištěm díky neustálému přestavování cesty, ale i systém ?výhybek?, které navádí potvory přesně na ty věže, které jim nejvíce ubližují. Je občas k neuvěření, co dokáží opravdu hardcore hráči vymyslet!

[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/geoDefense Swarm/“/]

GeoDefense Swarm patří mezi náročnější hry, ale ne proto, že by obsahovala strašně moc specializovaných jednotek, které vlastně k ničemu nejsou ? stále je to minimalisticky pojatá hra, která má velkou hloubku a dovolí vám objevovat velmi vypečené strategie kombinováním vlastností jenom několika málo elementů. Můžete mít radost z toho, že jste nasbírali obrovské skóre ? a pak se podíváte na leaderboardy a zjistíte, že od naprostých špiček je váš výsledek stále vzdálen o mnoho řádů. Navíc je to skvělá ukázka pro všechny, kteří se zajímají o herní design ? ukázka toho, jak můžete relativně málo upravit herní mechanismy tak, že výsledek je zcela nový a překvapivě odlišný.

Výborná práce!

Hodnocení: 10/10

Verdikt:

Nádherná ukázka toho, že můžete vzít existující grafiku a s její pomocí vytvořit novou hru, která bude originálnější a lepší, než hra původní!

Co se mi líbilo:

  • Přestože vychází z grafiky GeoDefense, jde o značně odlišnou hru
  • Těžší a náročnější, než GeoDefense
  • Nekonečné levely vám ukážou, že jiní zvládnou tuhle hru na úrovni, kterou považujete za nemožnou

Co se mi nelíbilo:

  • Nechápu, jak dokáží lidi udělat v nekonečných levelech tak brutálně mamutí skóre..!

Cena aplikace je 1,49 Euro.

Další články

Nejčtenější

Poslední komentáře