Z průzkumu, který mezi 5600 americkými a německými spotřebiteli provedla v létě minulého roku společnost Gartner, vyplývá, že plných 60 procent z nich kupuje nový chytrý telefon proto, že je zajímají funkce novějších zařízení nebo prostě jen proto, že chtějí novinku. Díky tomuto fenoménu poroste velikost trhu s použitými „repasovanými“ chytrými telefony – z 56 milionů kusů v roce 2014 na 120 milionů kusů (s velkoobchodní hodnotou zhruba 14 miliard dolarů) v roce 2017.
„Zákazníci na vyspělých trzích vyměňují své chytré telefony za novější každých 18 až 20 měsíců a nevyhnutelně se nabízí otázka, co se stane se starými přístroji?,“ komentuje trend Meike Escherichová, vedoucí výzkumu a analytička ve společnosti Gartner. „V oficiálních programech na recyklaci chytrých telefonů skončí jen asi 7 procent zařízení, 64 procent se dostane do druhé ruky – jedna třetina z nich je darována jiným uživatelům a dvě třetiny jsou prodány dále.“
Vzhledem k tomu, že celé dvě třetiny vyměňovaných chytrých telefonů jsou používány, budou se obchodníci stále více orientovat i na trh zařízení z druhé ruky. V USA a západní Evropě je v letošním roce hodnota tohoto trhu odhadována na 3 miliardy dolarů – do roku 2017 vzroste zhruba na 5 miliard.
„Podíl použitých telefonů, které jsou dále prodávány soukromě, přitom roste a lze předpokládat, že o ně začnou soupeřit jak operátoři, tak firmy věnující se repasím cestou agresivnějších marketingových kampaní či pobídek,“ vysvětluje Eschereichová. „Výsledky našeho průzkumu naznačují, že v USA a Německu je na přímo prodáno na 41 procent použitých chytrých telefonů. Je to napříč všemi skupinami uživatelů. Zejména uživatelé, kteří sami sebe označují jako technologické nadšence, by měli být cílem kampaní, které je přesvědčí, aby své telefony neprodávali do druhé ruky, ale nabídli je spíše k výkupu protihodnotou. Tato skupina by měla zajímat zejména výrobce hardware, protože vykoupená zařízení mohou poskytnout distributorům hardware, který je nezbytný pro provádění záručních výměn, nebo být nabídnuta zákazníkům, kteří si je za původní cenu nemohli dovolit koupit,“ zdůrazňuje Eschenreichová a dodává:
„Nejdůležitější ale je, že technologičtí nadšenci jsou často loajální ke značce, výkupem použitých zařízení protihodnotou při nákupu nového modelu se pravděpodobnost, že koupí telefon stejného výrobce, ještě dále zvyšuje.“
Zdroj: feedit TZ