Jdete po ulici a náhle uvidíte rozbitý chodník, díru ve vozovce nebo spadlý strom. Půjdete bez povšimnutí dál, nebo se rozhodnete něco podniknout? Pokud vás jen trochu zajímá prostředí, ve kterém žijete, pravděpodobně se rozhodnete něco udělat. Ale co?
Nejjednodušší je „závadu“ nahlásit na příslušném úřadě a dát tak podnět k její odstranění. Ovšem zde můžete narazit – ať již na pracovní dobu úřadu, která je většinou jen některé dny v týdnu, nebo na vaši neznalost místních úřadů.
Pak nezbývá, než se optat kolemjdoucích, nebo si kontakt na úřad zkusit dohledat na internetu. Ale tím to nekončí, ba naopak začíná…
Tak či onak, komunikace s úřady paradoxně nepatří mezi nejsnazší, ačkoliv je mnohdy pro občany důležitá. Oko úředníka nemůže vidět vše a občan se tak nemůže zlobit, když někde něco není v nepořádku. Ne, že by s tím radnice nechtěla nic dělat, ale ona o problému mnohdy ani neví. Podobné úvahy pravděpodobně řešili vývojáři ze studia Reinto, s.r.o., kteři se jali vyvinout poměrně zajímavou a užitečnou službu, která se však může stát nepřijemnou dvousečnou zbraní. Ale o tom až později. Napřed si projekt nazvaný Elektronický úřad představme.
Elegantní mobilní řešení
Hlavní platforma je dostupná z webových stránek www.elektronickyurad.cz. Bez registrace si zde můžete na mapě procházet uživateli vložené podněty k řešení. Po vytvoření uživatelské profilu můžete přidávat podněty k řešení i vy. Stejně tak budete profil potřebovat pro spuštění dostupné stejnojmenné aplikace, která slouží jako mobilní platforma tohoto projektu.
Aplikace je prozatím dostupná pouze pro OS Android. Instalační soubor má středně velkých 13 MB, takže stažení je lepší řešit přes WiFi síť. Při prvním spuštění budete vyzváni k přihlášení se pomocí vytvořeného účtu nebo prostřednictvím Facebooku či Google+. Pokud účet nemáte, přímo v aplikaci si jej snadno založíte.
Stejně jako webové rozhraní je i mobilní aplikace laděna do šedé a modré barvy a vyznačuje se minimem ovládacích prvků.
Práce s aplikací je snadná
Při zakládání účtu musíte uvést své jméno, email a obec ve které žijete. Aktuálně s aplikací spolupracují pouze Boskovice, Brno – Nový Lískovec, Tišnov, Velké Pavlovice a Všestary. Autoři se však usilovně snaží spolupráci rozšířit i na další města a tak nezbývá než doufat, že projekt uvítají i ostatní radnice a v brzké době přibudou i další možná místa.
Při dalším startu se mapa automaticky vycentruje na vámi zvolenou lokalitu. Práce s ní je velmi podobná práci s Google mapami, ze kterých používá mapové podklady. Ihned tak uvidíte podněty ve svém okolí. Tapnutím na křížek vpravo nahoře můžete ihned přidat podnět vlastní. Stačí vyplnit jeho popis, vybrat správnou kategorii, zadat adresu a v případě potřeby přiložit fotku, která dokumentuje vzniklou situaci či problém. Vložené podněty můžete komentovat, stejně jako zástupce radnice. Rychlé, snadné, jednoduché.
V levém horním rohu se nachází ovládací panel, jehož prostřednictvím si můžete zobrazit mapu podnětů, seznam podnětů, novinky z obce či úřední informace. Je škoda, že tuto část zatím úřady ve velkém nepoužívají a že neexistuje propojení s elektronickou úřední deskou. V tomto případě svůj úřad budete chtě nechtě navštívit.
Dále v ovládacím panelu najdeme uživatelskou sekci, ve které jsou vaše záložky a podněty, nastavení účtu (ve kterém můžete změnit své jméno, nastavit notifikace a obec, o kterou se zajímáte), nápověda a tlačítko pro odhlášení se z aplikace.
Soused horší jak třídní nepřítel?
Bohužel, jestli v něčem Češi vynikají, tak dle nedávných studií v tom, že zaplavují úřady a soudy tisícovkami často nesmyslných stížností a křivých obvinění. Jsou za tím malicherné osobní spory, msta či jen nenaplněné ambice. Úředníci, starostové, policisté a soudci se však musí těmito podněty chtě nechtě zabývat a o to méně času mají na podstatné věci.
Stejný problém může navstat při využívání aplikace Elektronický úřad. Již teď se na interaktivní mapě nachází několik podnětů s mnohdy až absurdními stížnostmi. Jedna za všechny pochází z Boskovic, pan Roman uvedl v popisu podnětu: „Opakovaná stížnost pro porušování zákona a nočního klidu na adrese Antonína Navrátila 17. Doposud nedošlo ke zlepšení stavu, kdy již po čtvrté hodině ranní a to každý den dochází k porušování nočního klidu. Obyvatelé tohoto domu porušují svým chováním zákony. Jejich zvířata – zejména kohout nás každý den od 4 hodin nám budí svými zvuky- kokrháním. Zvuky od jejich domu přesahují 100 decibelů. Noční klid je dán ze zákona pro dobu 22.00 do 6.00 hodin. Žádáme o zajištění dodržování zákona a sjednání veřejného pořádku. Halouzkovi jsme několikrát žádali o dodržování nočního klidu, ale marně. Obyvatelé ulic Antonína Navrátila, Na dolech, Kollárova a Štefanikova.“ Další podobné stížnosti evidují v Tišnově, kde uživatel dokumentuje špatně parkující auta a zahlcuje svými stížnostmi mapu podnětů. Na náměstí je například umístěných tolik stížností, že je samotná mapa již ani nezvládne zobrazit. Pokud si je chcete přečíst, musíte je otevřít přes seznam podnětů.
Je tedy otázkou, do jaké míry bude služba plnit svoji původně zamýšlenou funkci – a to dávání podnětů radnici ke zvelebování místního okolí, a do jaké míry se začnou na Elektronickém úřadě objevovat podobné stížnosti, které akorát povedou k tomu, že úřednící nebudou chtít skrz toto médium komunikovat a řešit podněty obyvatel. A to by byla škoda, jelikož Elektronický úřad skýtá velký potenciál ve využití a zvelebování obce díky vlastním občanům.
[appbox googleplay com.reinto.eurad]