Středa, 18 prosince, 2024
DomůRecenzeBouřlivá historie Google Play - na začátku stál Android Market

Bouřlivá historie Google Play – na začátku stál Android Market

Pamatujete si na dobu před 10-15 lety? Tehdy světu vládly malé telefony a platilo, že čím menší váš telefon je, tím lépe. Je až k neuvěření, že za tak krátkou dobu se preference uživatelů otočily prakticky o 180 stupňů a zákazníci teď zase hromadně pasou po velikých telefonech a obrovitých phabletech.

Smyslem tohoto článku samozřejmě není ukazovat prstem na měnící se preference uživatelů, ale upozornit na skutečnost, že vývoj telefonů je hodně bouřlivý a byť jde o velice mladé odvětví, už toho má hodně za sebou. Vždyť co je z historického hlediska 20-30 let? Skoro nic. A v takhle krátkém údobí se mobily stačily zrodit, dostaly se mezi širokou veřejnost, zmenšily se, pak vyrostly a nakonec se také staly chytrými.

Trendy v oblasti mobilních komunikací na svět přicházejí téměř rychlostí světla. Některé z nich se usazují, jiné nás opouštějí téměř ze dne na den. Týká se to hardwaru, ale samozřejmě i všech ostatních s telefony spojených věcí včetně obchodu s aplikacemi Google Play.

Věděli jste například to, že obchod s aplikacemi Google Play vznikl sloučením služby Google Music a Android Market? A dokážete si tipnout kdy a za jakých okolností vlastně původní Android Market vznikl? Že ne? Potom pokračujte na další řádky. Nebojte se, nechystáme se na vás navalit nudná data, z nichž začnete zívat, až si vyhodíte sanici! Z historie Android Marketu jsme vybrali skutečně jen to nejzajímavější a nejpodstatnější!

android-market

Od vzniku Android Marketu až po vznik Google Play

Android Market vznikl v okamžiku uvedení prvního telefonu s Androidem na trh. Stalo se tak v říjnu roku 2008. Průkopníkem Androidu byla společnost HTC. Tu rychle následovaly další mobilní společnosti, a proto v roce 2009 telefony s Androidem mají už 20 % podíl na trhu. Dalším důležitým mezníkem Androidu je rok 2012, kdy se tato platforma stává vedoucí platformou chytrých telefonů a nachází se ve více jak 59% všech smartphonů a tabletů.

pocet-stazenych-aplikaci-android-market

Vedle vlastní distribuční služby Android Market vzniká i doplňková služba Google Music. Dva vedle sebe stojící distribuční kanály však uživatele Androidu matou a tak 6. března 2012 dochází k jejich sloučení. Výsledek sjednocení je pojmenován Google Play.

Sloučení Android Marketu a Google Music

Za dobu své existence Android Market prošel mnoha změnami a samozřejmě přišel i s mnoha zajímavými novinkami. Zdaleka to nejlepší, co Android Market postihlo, však bylo právě jeho sloučení s Google Music.

Hlavním problémem Android Marketu a potažmo i Google Music byla nepřehlednost a uživatelská nepřívětivost. Android Market svého času uživatelům dokonce ani neumožňoval stahování her a aplikací přes internet tak, jak to známe z dneška. Pokud jste si v té době chtěli do svého telefonu pořídit nějakou aplikaci, její nákup a stažení muselo jít vždy skrze telefon s Androidem.

Hromadu drobných nedostatků se Google Play podařilo zahladit. To však neznamenalo konec vývoje, ba právě naopak. Neustále se rozšiřující základna aplikací je pouze vrcholem pomyslného ledovce (v květnu roku 2011 jsme na Google Play našli asi 200.000 aplikací, v dubnu roku 2013 to už bylo přibližně 4x více). Vedle možnosti stahování aplikací skrze webové rozhraní v současné době Google Play nabízí možnost nákupů filmů a knih, editaci vlastního profilu včetně sestavování svého seznamu přání (wish list), sdílení herních aktivit mezi přáteli, vyhledávání podle vlastního klíče atd. Vedle toho je v plném proudu také reorganizace herní sekce, kde jsou hry z původních šesti položek roztřiďovány podle konkrétních žánrů do celkem 17 kategorií (akční hry, strategie, arkádové, simulátory, RPG atd.).

Očekávaný vývoj Google Play v budoucnosti

Google Play určitě není dokonalá služba a ani se k tomuto statusu nikdy nepřiblíží. Preference uživatelů se neustále mění, a i když Google Play bude reflektovat moderní trendy, vždycky se najde něco, co bude potřeba vylepšit. Vedle úpravy drobných nedostatků se pak docela s přehledem můžeme dočkat i větších reorganizací. Čeho se však tyto změny dotknou, je zatím jenom ve hvězdách. V tomto směru máme jenom jedinou jistotu – za 10 – 15 let Google Play nebude takový, jaký je dnes.

Martina Lipertová
Martina Lipertová
Redaktorka na volné noze, ale především vášnivá hráčka videoher na všech myslitelných herních platformách včetně Androidu a Applu.
Další články

Nejčtenější

Poslední komentáře