Máme zde další herní kousek, kde jsou vašimi úhlavními nepřáteli (opět) zombíci. Tentokrát ale očekávejme sofistikovanější titul, něž pouhé posílání nemrtvých na onen svět. Proč? Protože tento námět si vzalo do režie vývojářské studio Glu. A to zkrátka moc dobře ví, co dělá.
Hratelnost (9/10)
Překlad názvu hry (Zombies ate my friends) je trochu zavádějící, protože zombie nejenom že připravily o život vaše kamarády, ale také téměř veškerou populaci na zemi. Jediný kdo přežil, jste vy a pár dalších osob, se kterými přijdete do kontaktu v průběhu hry.
Celá hra je postavena na příběhu, ve kterém se vy sami snažíte přežít a zároveň pomáhat přeživším, na které narazíte. Ti, kromě toho že se potýkají se stejnými problémy jako vy, mají ještě další trable. A jelikož jsou velmi sdílní, mile rádi vás o nich informují. A přesně v ten moment se jejich trable stanou vašimi úkoly.
Můžete zasahovat do jednotlivých konverzací s charaktery podle svého uvážení. Sice zde nenajdete právě ty odpovědi, které vás napadnou, ale během konverzací budete mít na výběr ze dvou možných odpovědí. Ta první je, řekněme, poněkud cynická ale často upřímná. A ta druhá je spíše zdvořilá a konstruktivní. Za každou z odpovědí dostanete buď to zkušenosti, anebo peníze.
I systém boje proti zombiím je jiný, než jsem očekával. Nic ve stylu, že byste si vzali upilovanou brokovnici a šli si to s těmi polomrtvými vyříkat pěkně mezi čtyřmi očima, jak jsme byli u spousty předešlých titulů s touto tématikou zvyklí. Souboje se zombíky po většinu času vypadají tak, že volíte typ útoku. Tyto útoky se liší podle zbraně, se kterou útočíte.
Vy máte jeden tah, pak je na tahu váš zombie „přítel“. Ale ten opravdu jen zřídka kdy využije svůj tah. Takže souboje bývají často jednostranné. Čas od času hra vyzkouší i vaši pozornost a objeví se časově limitovaná možnost kritického zásahu. Pokud stihnete na ni včas zareagovat, líp pro vás, hůř pro něj. Také počítejte s možností vyhnout se útoku, a tak ušetřit své drahocenné životy.
Z každého zabitého zombie vypadávají kromě zkušeností i peníze a spousty dalšího sortimentu, který vám jednou může být k užitku.
Vzhled své postavy si během hry můžete měnit podle vašeho gusta. Od střihu vlasů a jejich barvy, barvy pleti až po barvu očí. Máte na výběr opravdu rozsáhlý katalog těchto úprav. Čím vyšší úroveň máte, tím více variant na sebe můžete aplikovat. Poté už je to jen a jen otázka peněz.
Naleznete zde také obchod s oblečením, díky kterému si budete moct váš charakter ještě více přikrášlit k obrazu svému. Jen pro to musíte mít dostatečnou úroveň a prostředky. Nějaký ten sortiment vám nabídne i postarší pán, co si myslí, že je jedním ze Tří králů. Věřte mi. Poznáte ho. Každých 8 hodin u něj najdete nové zboží. Ale i kdyby se změnila tato nabídka desetkrát, stále je ta nabídka cenově neslučitelná s vaším rozpočtem. Pokud tedy nemáte v plánu vypsat šek na adresu studia Glu.
Obsah vašeho inventáře bude dosti záviset na ohledávání úložných prostor, jako jsou kontejnery, krabice, odpadkové koše a další místa. V nich se nachází kromě zkušenosti, také náboje, náplasti a desítky dalších více či méně užitečných věcí.
Budete se také neustále potýkat s přeplněností vašeho inventáře, který obsahuje opravdu málo slotů. Počet slotů jde rozšířit zakoupením dalších, ale z hlediska financí, není to zrovna to nejekonomičtější řešení.
Až váš inventář bude čítat rozsáhlejší počet zbraní, můžete je kombinovat. Na útok z dálky zvolit třeba střelnou zbraň a na blízku tasit například sekeru. Druhy útoků u obou zbraní se vám samozřejmě zobrazí v nabídce.
Lidi mého temperamentu (cholerici) jistě ocení, že během procházení různých lokací a prozkoumávání nemovitostí, načítání probíhá opravdu blesku rychle. Obrazovka problikne a vy se objevujete na místě.
Ovládání (8/10)
Co se ovládání týče, příliš své ruce nezaměstnáte. Na všechno vám bohatě postačí jeden prs, a to i v případě, že se budete pohybovat po ulicích a nemovitostech. Vzhledem k typu ovládání, se hra řadí mezi point-and-click adventury.
Jedním velkým problémem, který bude svazovat vaši neutuchající touhu po skalpech, je vaše energie. Ten nejzákladnější druh útoku vás přijde na 1 jednotku energie, jsou zde ale i útoky, které vás vyjdou i 3 jednotky.
U nich je větší pravděpodobnost, že soupeři způsobíte větší škodu, ale za cenu větší investice vaší energie. Ze začátku tento problém nebudete příliš pociťovat, ale poměrně brzy na to dojedete. Existují dvě možnosti, jak se s tímhle problémem vypořádat.
Buď to se rozhodnete vyčkat, než se vám energie doplní. Jeden článek se doplní za necelé 4 minuty (článků je celkově několik desítek). Nebo si za pomoci měny zlatých lebek zakoupíte přímo jednotky energie. Bohužel, o zlaté lebky zrovna ve hře nezakopáváte, a jelikož kurz 1 lebky vůči 1 jednotce energie je téměř identický, jedná se opravdu o krátkodobé a nákladné řešení. No a pak je zde samozřejmě všemi vítaná možnost si za reálné peníze pořídit baličky lebek, a ty pak následně proměnit na energii. Záleží na vás.
Ve hře se nachází i různé poživatelné doplňky, které vám doplní určitou část energie, ale to jsou opravdu malé záplaty na tak velký problém.
Grafika (10/10)
Tady se bylo rozhodně na co dívat. Pokud jste fanoušek kreslených 2D adventur, vaše srdce zaplesá radostí. Začnu skvělým ztvárněním zombie. Navzdory všem těm skutečnostem co se odehrály, ty nestvůry dříve byli lidé se zaměstnáním. A tak budete běžně přicházet do střetu se zombíky, u kterých poznáte, že byli (jsou) příslušníky policie nebo armády.
Prostředí, ve kterém se budete pohybovat, je zpracováno na výbornou. A to hlavně díky detailům, na kterých si vývojáři dali opravdu záležet.
Ocenil jsem i to, že energie není jen nějaký sloupeček s modrou barvou s číslem uprostřed, ale že energie postavy má opravdu vliv i na vyzáž vaší postavy. Pokud budete bojovat s nedostatkem energie, v obličeji poblednete a budou vám padat oční víčka. I vaše chůze se zpomalí.
Zvuky (8/10)
Žádný mluvený projev ze strany postav neočekávejte. Veškerá konverzace probíhá prostřednictvím bublin s textem. Na což někdo může namítnout, že je to škoda. Mluvené slovo bych nejspíš také uvítal.
Každá z interakcí je doprovázená zvukovými efekty. Ať už to bude prohledávání všelijakých zákoutí nebo úspěšné navýšení vaší úrovně. Zvukových efektů je ve hře opravdu nepřeberné množství.
Pokud se mělo na něčem zapracovat, tak to na ústním projevu, kterým se zombie ve hře reprezentují. Během hry jich přetáhnete pánvičkou nebo jiným nářadím nesčetné množství a pokud jejich ústní projev má k něčemu blízko, tak k astmatickému záchvatu.
Summa summarum
Zombies ate my friends se odprezentoval jako výborně zpracovaný titul, plný RPG prvků a skvělé grafiky. A ani to, že tématika zombie pomalu a jistě připomíná sepranou košili, lidem od Glu nezabránilo udělat titul, kterému byste určitě měli dát šanci.
I když stále nemohu přijít na chuť trendu „zaplať, aby sis náležitě užil hru“. Myslím si, že jdou vývojáři sami proti sobě. Jsem toho názoru, že u hry by se měla vybrat buď jedna nebo druhá cesta. Buď to hru zpoplatnit hned ze začátku nebo ji vydat zdarma. A pokud už něco zpoplatnit, tak jedině prémiový obsah, který ale také musí odpovídat ceně.
[appbox appstore id593969214]
[appbox googleplay id=com.glu.zamf1 ]