Vývojářské studio Magma Mobile má za sebou opravdu početnou produkci. Jen na Google Play najdete přes 60 herních titulů se kterými má MM co do činění. A většina z nich se řadí do kategorie Hlavolamů a logických her. Words nejsou výjimkou.
Říct o tomhle titulu, že jde osmisměrkou, by bylo opravdu zavádějící. Nebyli bychom sice daleko od pravdy, protože princip hry na těchto hlavolamech staví, ale hledání samotných slov v řádcích písmen se naprosto vymyká pravidlům osmisměrky, tak jak ji znáte. A teď už dost mystifikace. Pojďme se přesunout k samotnému hraní.
Hratelnost (8/10)
Ve hře budete mít na výběr ze dvou herních režimů. Prvním z nich je Výzva. Ten obsahuje 3 herní obtížnosti ? jednoduchá, střední, těžká. Každá z nich obsahuje 12 úrovní a v každé úrovní se skrývá 50 hlavolamů. Takže rovnou zapomeňte na to, že by se vám podařilo za jedno odpoledne ?prolouskat? 1800 hlavolamů.
Ale i přes toto vysoké číslo vývojáři počítali s tím, že jednou ten den, kdy vy vyškrtáte všechny anglická slova, přijde. A tak přidali dalších 13 jazyků ? portugalštinu, francouzštinu, italštinu, němčinu, čínštinu, arabštinu a další. Takže herní doba se nám prodlužuje zhruba o nějaký ten rok.
Druhý herní režim je Časově omezený útok. V praxi to vypadá tak, že si vyberete časový horizont. Na výběr budete mít z 1,3,5,10,20,30 minut. A poté budete muset najít co nejvíce slov než vyprší vámi vyměřený čas. Výsledky se vám pak budou zapisovat v podobě sloupcové grafu.
Je sice pravda, že vyhledáváte slova až z 14 světových jazyků, ale na nějakou pomůcku, díky které si některé slovíčka zopakujete, popřípadě naučíte, to moc nevidím. Spousta slov je opravdu odborného rázu nebo jsou to výrazy ne moc často v angličtině nebo daném jazyce používané.
Princip (8/10)
A teď k tomu, jak že ta ?anarchistická osmisměrka? funguje. Ve standardních osmisměrkách vyškrtáváte slovo, jehož písmena jsou v jedné rovině. Můžete to provést v osmi směrech (vodorovně, svisle, napříč). U Words na spojování slov v jedné rovině rovnou zapomeňte. Za pomocí prstu budete jezdit po poli s písmeny a hledat slova, které jsou vám zadány.
Směr bude moct volit libovolně, takže máte volnost v pohybu. A to naprostou. Každé slovo má dopředu již cestu vytyčenou, takže je na vás tuto trasu najít. Což je trošku škoda, protože o co bychom měli větší prostor k improvizaci, o to by hra byla zábavnější.
Byly momenty, kdy jsem si byl jistý, že zadané slovo prostě ve směsici písmen není a už se to chystal poznačit jako nedostatek. Poté jsem se zahleděl na počáteční písmena slova znova a ono řešení nebylo zas až tak komplikované, jak se mi to zdálo. Myslím si, že hlavní příčinou tohoto mého selhání byl fakt, že jsem prostě silně navyklý na osmisměrky tradičního způsobu, a když se přede mě postavilo něco takového a já mohl lámat mou trajektorii všemi směry, tak to pro můj mozek byla ?malá? inovace. Po půl hodině hraní jsem si ale na tento herní model navykl.
Kvality (9/10)
Možná vás napadne, že v tom musí být chaos, když je hra od pravidel osmisměrek oproštěna. Ale takové obavy jsou zbytečné. Každé slovo, které vy najdete, se označí jinou barvou. A v případě, že jedno z písmen již označeného slova využijete k tvorbě nového slova, zapůjčené písmeno se označí další vrstvou barvy, ale stále je pod ní vidět, že písmeno je součástí ještě jiného slova. A to právě díky barevnému značení trajektorie.
Propracovanost u každého z hlavolamů byla citelná. Vývojáři některé cesty doslova tak nastražily, že se vám dána cesta instinktivně jevila jako ta správná, ale omyl. Ale i u tohoto prvku hry jsem asi po další hodině hraní začal pociťovat, že jsem ho prokoukl a už tak nějak zhruba věděl, na co si mám dát pozor a spíše následovat ty cesty, které jsou mnohem méně nápadné a méně se nabízejí.
Ne jednou jsem ocenil, jak je ovládání intuitivní. Dost často se mi totiž stalo, že jsem zvolil špatnou trajektorii pro dané slovo, ale chyba byla třeba jen ve třech krocích. Přemýšlel jsem jak se z této prkenní situace dostat, aniž bych musel začít znova, a tak jsem zkusil prostě a jednoduše na mnou načrtnuté trase couvnout o tři kroky. A k mému překvapení to fungovalo.
Budete mít možnost si také přepínat mezi denním a nočním režimem zobrazení. Zní to hodně zajímavě a poutavě, ale ve skutečnosti jde jen o to, že se vám pozadí obrazovky změní z černé na bílou a to samé bude platit u textu, akorát v opačném pořadí.
[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/Words/“/]
Suma Sumarum
Titul jako takový je vydařený. Není to jedna z těch her, kdy si sednete a otočíte ji během odpoledne, což je fajn. A ani nepatří do té kategorie, kdy si ji zapnete a po hodině hraní se těšíte progresu, který jsem udělali. Je to logická hra, kterou zapnete v momentech, kdy cestujete hromadnou dopravou, jste v čekárně u lékaře nebo během ?záživného? výkladu kantora o hodinách psychologie.