Přijímání nových technologií je mnohem rychlejší, než kdy dříve, a masový trh se velmi rychle adaptuje na novinky. Studie Ericsson ConsumerLab představila 10 žhavých spotřebitelských trendů v roce 2016 a následujících letech.
Report zahrnuje širokou škálu spotřebitelských názorů a reprezentuje 1,1 miliardy lidí napříč 24 zeměmi. Až 80 % jeho respondentů připouští, že internet je nedílnou součástí jejich života, což vede k tzv. efektu stylu života na síti. Jeden ze dvou uživatelů si pak myslí, že smartphony se mohou stát do 5 let věcí minulosti. Celkem 85 % lidí potom věří, že velký potenciál má nositelná elektronika.
Mezi 10 spotřebitelských trendů pro rok 2016 patří:
1) Efekt stylu života na síti. Internet se stal nedílnou součástí našeho života. Celkem 4 z 5 uživatelů zažívají tzv. efekt stylu života na síti, jehož princip vysvětluje Jiří Rynt ze společnosti Ericsson: „Trvalo téměř čtvrt století, než televize začala být používána čtvrtinou populace, u počítačů to bylo 16 let, 13 let u telefonů a pouze 7 let u webu. Pro síťové technologie a online služby platí, že čím lepší je služba pro ty, kteří ji již využívají, tím více a rychleji se rozšiřuje její poslední verze.“
2) Streamingová generace. Teenageři jsou věkovou skupinou uživatelů, která nejvíce sleduje obsah na YouTube. Celkem 46 % uživatelů mezi 16 a 19 lety stráví na YouTube každý den hodinu nebo více.
3) Konec smartphonů do 5 let. Umělá inteligence umožní interakci mezi objekty bez potřeby obrazovky. Jeden ze dvou uživatelů si myslí, že smartphony se mohou stát do 5 let věcí minulosti. Celkem 85 % si potom myslí, že velký potenciál má nositelná elektronika.
4) Virtuální nebo skutečné? V následujících letech bude vzrůstat důležitost vizuálních informací a virtuální reality. Na popularitě bude také nabývat využití 3D tisku.
Respondenti se shodují na tom, že by si rádi tiskli objekty do domácnosti nebo hračky pro děti. Celkem 44 % si chce dokonce tisknout jídlo.
5) Chytré domy. Celkem 55 % uživatelů věří, že do 5 let se internet věcí výrazně rozšíří i ve stavebnictví a sympatizují s myšlenkou senzorů integrovaných do cihel použitých při výstavbě domů. Senzory by měly být schopné monitorovat stavební chyby, únik vody či problémy s elektřinou. Až 54 % dotázaných se také zajímá o senzory, které by dokázaly optimalizovat kvalitu vzduchu uvnitř budov.
6) Efektivní cestování. Kvůli vzrůstající urbanizaci naroste i objem dopravy. Týdně strávíme dojížděním až o 20 % více času než volnočasovými aktivitami. Budoucnost cestování a dojíždění proto nebude spočívat pouze v tom dostat člověka z bodu A do bodu B, ale bude převážně o smysluplném využití času stráveného na cestách. Celkem 86 % dotázaných se shoduje na tom, že by rádo využilo personalizované služby usnadňující a zefektivňující dojíždění.
7) Nouzový chat. V krizových situacích lidé budou čím dál více využívat sociální média. Až 62 % uživatelů se zajímá o aplikace, které mohou využít v případě nouze, nebezpečí nebo katastrofy.
8) Implantovaná zařízení. Další generace technologií monitorujících zdravotní stav bude nejen nositelná elektronika, ale také zařízení implantovaná přímo do našich těl. Až 8 z 10 uživatelů by rádo využilo technologie ke zlepšení kognitivních schopností jako vidění, paměť či sluch.
9) Útoky hackerů. Většina dotázaných věří, že útoky hackerů a šíření počítačových virů bude nadále problémem. Celkem 43 % dotázaných si myslí, že během příštích 3 let budeme muset při připojení na internet prokázat svoji totožnost.
10) Občanští novináři. Dvě třetiny respondentů sdílí mnohem více informací než kdykoliv v minulosti a domnívají se, že tento fakt zvyšuje jejich vliv na společnost. Více než třetina věří, že online sdílení informací o korupčním jednání určité organizace má mnohem větší vliv než nahlášení na policii.
Zdroj: Ericsson ConsumerLab