České a slovenské aplikace a hry netvoří na Google Play ani na iTunes nijak podstatný segment. Nicméně dle mého názoru si každý kvalitní český i slovenský vývojář zaslouží zviditelnění svého díla, aby se dostalo do co nejširšího povědomí uživatelů obou operačních systému.
I to je jeden z důvodů, proč se ve svých recenzích zaměřuji na vyhledávání kvalitních česko-slovenských výtvorů a recenzuji je. V této činnosti mně a vývojářům můžete pomoci i vy – naši čtenáři. Pod články můžete v diskuzi uvádět tipy na další zajímavé aplikace a hry, které má dle vašeho názoru smysl recenzovat a šířit dál.
Dnes se podíváme na jedinečný jazykový projekt ve vodách našich i našich východních bratrů.
Slovní duel
Ihned na úvod je důležité zmínit zajímavost, že hru v podobě českého a slovenského Scrabble vytvořilo slovenské vývojářské studio BINARTS, zabývající se vývojem SW na míru. Vývoj probíhá již přes rok a neustále vycházejí nové aktualizace, které zvyšují stabilitu hry a přinášejí nové slovní obraty.
Na Google Play lze v současnosti stahovat hru v českém a slovenském jazyce ve verzi 1.2.0 a 1.6.0 o nenáročné velikosti 4,3 MB. Na iTunes stáhnete pouze slovenskou variantu ve verzi 1.0.6 o velikosti 5,8 MB.
Doplněno: Na upozornění autorů byla na konci článku doplněna také česká verze pro iOS, která je k dispozici již od počátku projektu.
Níže uvedená recenze se bude týkat hry pro OS Android, nicméně verze pro iOS je svým provedením takřka stejná.
Cíl hry
Cílem hry je vytvořit slova na hrací desce pomocí písmen, která máte k dispozici. Body se udělují na základě hodnoty každého písmene a typu políčka, na kterém je umístěno.
Umístění písmen
Písmena jsou umísťována ve svislém nebo vodorovném směru na desku, zleva doprava, resp. shora dolů. Alespoň jedno z položených musí být umístěno v blízkosti již existujícího na desce. Výjimka: V prvním tahu, musí být jedno z písmen položeno přes střed desky. Středové políčko označené jako S netvoří hrací písmeno a musí být při prvním tahu překryto.
Speciální písmeno *
Kromě obvyklých písmen, mohou hráči získat ze sáčku také písmeno označené hvězdičkou – *. Za hvězdičku lze přiřadit libovolné písmeno, pokud je umístěno na desce má hodnotu 0 bodů.
Bonusové pole
Bonusové pole na desce upravují skóre za dosažené slovo takto:
- • DP (dvojité písmeno): Body pro písmeno umístěné na tomto poli se zdvojnásobí.
- • TP (trojité písmeno): Body pro písmeno umístěné na tomto poli se ztrojnásobí.
- • DW (dvojité slovo): Body za slovo, které prochází přes toto pole se zdvojnásobí.
- • TW (trojité slovo): Body za slovo, které prochází přes toto pole se ztrojnásobí.
- Pokud hráč použije všech sedm písmen bude mu přiznaných dalších 55 bodů.
Posunutí tahu
Pokud hráč není schopen tvořit nová slova s písmeny, které má k dispozici, může si místo toho zvolit posunout tah a přijde řada na soupeře. Pokud posune 3 krát, a v sáčku ještě jsou písmena, hra končí jeho porážkou. V případě, že v sáčku již nejsou písmena po 3 posunutí nebo vzájemném posunutí obou hráčů, hra končí a počítá se skóre.
Záměna
Hráč se může rozhodnout k výměně jednoho nebo více písmen namísto hraní slova. Toto je však možné pouze v případě, že je v sáčku nejméně sedm písmen.
Sázka
Zohledňuje počet dosažených bodů 2 hráčů. Příklad: Máte 500 bodů a soupeř 100 bodů. Sázka se vypočítá jako (500-100) / 4 = 100. Pokud vyhrajete vy tak si zvýšíte skóre o 10 bodů. Pokud však vyhraje Váš soupeř zvýší si skóre o 10 bodů + sázku. Vy přijdete o 10 bodů + sázku. Tj. pokud porazíte někoho s lepším skóre mate šanci dostat více bodů. Pokud vidíte sázku jako záporné číslo znamená to, že sázkou můžete pouze ztratit, pokud kladné číslo, sázku si můžete připsat ke svému celkovému skóre ve statistice.
Konec hry
a) V případě, že ve hře nebylo taženo po dobu 48 hodin a jeden ze soupeřů má skóre 0, bude taková hra ze serveru vymazána.
b) V případě, že ve hře nebylo taženo po dobu 72 hodin, oba soupeři mají skóre větší než 0 a v sáčku ještě jsou písmena, bude taková hra ukončena ve prospěch hráče, který zatáhl jako poslední. Vítěz získává 10 bodů, poraženému se 10 bodů odečte. V tomto případě není započítávána sázka.
c) V případě, že ve hře nebylo taženo po dobu 72 hodin a v sáčku již nejsou písmena, lze tuto hru ukončit stiskem na X v aktuálních hrách. Počítaná je i sázka.
d) V případě, že ve hře bylo taženo po dobu 72 hodin, hru můžete ukončit stiskem na X v aktuálních hrách, avšak hru prohrajete a přijdete o 10 bodů.
e) V samotné hře, pokud jeden z hráčů 3 krát posune tah a v sáčku ještě jsou písmena, hra se ukončí jeho porážkou.
f) Ve hře, pokud jeden z hráčů 3 krát posune tah nebo oba hráči posunou tah a v sáčku již nejsou písmena, hra se ukončí a odečtou se body za zbylá písmena v zásobníku hráčů. Vyhrává ten, kdo má největší skóre. Vítěz si připíše 10 bodů + sázku, pokud byla v jeho prospěch.
Notifikace
Pokud si aplikaci necháte běžet ve stavu spánku a to stisknutím tlačítka HOME na telefonu, nebo přepnutím do zamčené obrazovky, zastaví se překreslování hry, ale běží mód, ve kterém se každé 4 sekundy aplikace dívá na server, zda se nezměnil stav ve Vašich hrách, např. zda soupeř netáhl. Pokud se tak stane, telefon se ozve vibrováním a LED světlem, pokud ho telefon má.
Písmena v sáčku
- 1 bod: O ×6, A ×5, E ×5, N ×5, I ×4, S ×4, T ×4, V ×4, D ×3, K ×3, L ×3, P ×3, R ×3
- 2 body: C ×3, H ×3, Í ×3, M ×3, U ×3, Á ×2, J ×2, Y ×2, Z ×2
- 3 body: B ×2, É ×2, Ě ×2
- 4 body: Ř ×2, Š ×2, Ý ×2, Č ×1, Ů ×1, Ž ×1
- 5 bodů: F ×1, G ×1, Ú ×1
- 6 bodů: Ň ×1
- 7 bodů: Ó ×1, Ť ×1
- 8 bodů: Ď ×1
- 10 bodů: X ×1
Shrnutí
Hra Slovní duel je velmi zajímavou a povedenou variantou hry Scrabble. Na hru vycházejí plynule aktualizace slovníku, hra je stabilní a za dobu zkoušení jsem nezaznamenal žádný problém. Pouze na menších displejích bude hra patrně špatně hratelná.
[appbox googleplay binarts.games.slovniduel]
[appbox googleplay binarts.games.slovnyduel]
[appbox appstore id587402834]
[appbox appstore id605272489]