Vývojářské studio Hexage není na trhu mobilních her žádným nováčkem. Mnozí z vás si asi pamatují pecky jako Robotek, kde jste pomocí droidů a losovacího stroje útočili na nepřátele nebo Radiant, který naopak dal vzpomenout na historické hry. Všechny tituly, které pochází z rukou tohoto studia, mají jedno společné – zajímavou grafiku.
S příchodem žánru RPG, se kterým studio ještě nepracovalo, se objevily obavy, jestli si půjde tuto výjimečnost udržet i nadále, ale v Hexage nezklamali a i Reaper má zajímavé audiovizuální zpracování.
Hra se může pyšnit i širokým pokrytím platforem. Jako první dorazila na Android a Blackberry, ale o necelý měsíc později se Reaper dostal i na iOS, Windows Phone, Mac a Windows 8.
2D RPG zase jednou zvítězilo na 3D
Stále častěji se stává, že na mobilní telefony dorazí RPG, které by bez využití 3D grafiky snad nikdo nehrál. Nezajímavý příběh, velká náročnost na telefon a to nemluvím o baterce, která se během hraní pořádně zapotí. Reaper přesně takový není. Snaží se využít naplno 2D technologie a zůstat u nápaditosti a exkluzivity. Máme tu tedy jasný příklad toho, že hra nemusí mít bombastickou vizuální stránku s plno joysticky a tlačítky, nýbrž stačí dát hráčům něco výjimečného.
Příběh zklamal, ale nijak výrazně
RPG hry mají velkou sílu v rozsáhlém příběhu a plněním úkolů. Podobně je pojat i Reaper, který vypráví příběh šermíře, který cestuje napříč celým světem. Jeho jediný cíl je stát se opravdovým Černým Šermířem. Na jeho cestě budete přijímat úkoly, ke kterým dostanete krátký příběh. Po splnění úkolu si dojdete pro odměnu a stejným stylem probíhá celá hra. Nedostatky v příběhu plně vynahrazuje akce.
Ovládání z budoucnosti
Čekali jste plno tlačítek a joystick? Reaper je hra, která se obvyklému ovládání úplně vyhnula, protože nenabídne žádné tlačítko ani joystick. Vše je ovládané pomocí dotyků a hlavně slidů. Celá obrazovka je rozdělena na tři části. Hubený levý okraj je pro pohyb doleva, potom máme širší okraj na pro pohyb doprava a druhou polovinu obrazovky máme čistě pro soubojové slidy a dotyky. Jednoduchým tapnutím vyskočíme nebo můžeme rovnou vyskočit ještě více za pomocí dvojkliku. Pomocí slidů doleva doprava se přesouváme rychle na zvolenou stranu. Slidy nahoru a dolů jsou určeny pro pohyb meče, kdy jedním směrem sekneme zezdola a druhým zeshora. To ale není vše, protože například ve výskoku můžeme ještě provést kombo roztáčící našeho šermíře, který se bude dokola ohánět mečem a zabíjet nepřátele.
Ovládání je ze začátku dost krkolomné a zvykání si na něj je velmi náročné. Ale po chvíli zjistíte, že vlastně jen díky tomu máte neustále přehledný výhled na obrazovku a vyhnete si problému s přesností, jako třeba u tlačítek. Bohužel mírná skepse nad ovládáním u mne zůstala, protože nejednou jsem se zasekl právě díky novému systému ovládání na úrovni, kterou bych nejspíše s joystickem neměl problém zvládnout.
Klaďas nebo záporák? Výběr záleží na vás
Příběhové rozhovory bývají často benevolentní a tak není problém ze sebe sem tam udělat záporáka a jít proti zákonu. Někdy se vykašlete pomoci v určitém kraji, jindy oberete chudé o peníze. Vše je možné, ale příběh vás stejně nakonec donutí, abyste se zachovali správně a vydali se tou správnou cestou. Během putování po světě nebo spíše obrovském údolí na vás číhá ve všech koutech nebezpečí. Během přesunu z vesnice na bojiště vás tak jednoduše může překvapit pár příšerek.
Z těchto soubojů ale často vycházíte vítězně, protože jsou jednodušší než úkolové. Je ale potřeba být stále připraven a proto zde máme obchod jako v každém RPG, kde si nakupujete lepší vybavení nebo meč pro svého Reapera. Bohužel ve hře chybí možnost vylepšování zakoupených zbraní nebo jejich prodej, které sice nebudou dostupné ihned, ale postupem hry se budou odkrývat a zpřístupňovat.
1 proti 100
Velmi povedené jsou souboje, ve kterých bojujete sami proti hordě nepřátel. Není problém narazit na vosy, které vystřelují šídla a vy v tom zmatku je musíte všechny pobít. V tu chvíli je vám jasné, že určitě nepřežijete s maximálním počtem zdraví, a tak se pokusíte zvolit možnost totální řezanice, kdy hlava nehlava sekáte kolem sebe. To je z pravidla velmi účinná metoda, ale pozor si musíte dát na nástrahy tajemné přírody. Pokud se totiž vydáte na souboj proti tolika nepřátelům, stává se, že jednoduše zapomenete vnímat prostředí a bojiště kolem sebe.
Nejednou se mi stalo, že během mého poskakování a řezání kolem se mi stále odečítaly životy. Později už mi bylo jasné proč. Jakákoliv ostrá hrana nebo ostnatý keř vám ubírá životy. Během útočení si tak musíte dávat pozor i na to, kam při výskoku dopadáte, protože to může být vaše zkáza.
Abyste si ale mohli dovolit více chyb, potřebujete dobrou zbroj nebo hodně životů. Zbroj si zakoupíte, ale životy již nikoliv. Ty můžete navýšit postupováním na lepší levely vaší postavy. Na výběr při dosažení nového levelu dostane vždy tři karty, které zahrnují vylepšení zdraví, zbroje, poškození, kritického útoku a další vlastnosti.
Grafika a Zvuk
Standardní část každé mé recenze se zaobírá grafickým zpracováním. Pokud bych si mohl dovolit hodnotit pouze grafiku a zvuk, dal bych jistě plný počet. Haxage se opět vytasilo se skvělým zpracováním každého detailu. Pohyblivá příroda a plno zajímavých potvůrek, které na vás útočí, vás lákají u hry zůstat o nějakou tu minutky déle. Výjimkou není ani zvuk. Tajemná hudba z budoucnosti, která nemá nijak krátkou smyčku, je přinejmenším zajímavá. Trochu mi zde scházela výraznější stopa, zvlášť při soubojích, ale i tak je hudba na velmi vysoké úrovni.
Mikrotransakce a cena
Začneme nejdříve cenou. Mnoho hráčů ocení to, že si hru mohou vyzkoušet zcela zdarma. Až později, konkrétně v desátém levelu, budete vyzváni k tomu, abyste si zakoupili plnou hru, která stojí 60 Kč. Dosažení desáté úrovně ale znamená minimálně půl hodiny hraní, takže nemějte obavy, že byste si hru pořádně nevyzkoušeli. Na výběr poté budete mít možnost si k plné hře ještě přikoupit obsah navíc, který zahrnuje bonusový obsah a více vedlejších úkolů. A jak je to s mikrotransakcemi? Žádné nejsou! Po dlouhé době první hra, která dává zapomenout na tohoto parazita v podobě in-game plateb. Takže pro studio Hexage rozhodně palec nahoru.
Závěr
Reaper je skvělá a zábavná česká hra, která vyniká v mnoha ohledech. Skvělé souboje, moderní způsob ovládání, zvláštní a pěkná grafika, příjemný hudební podkres, chybějící mikrotransakce a mnoho dalšího. Jedinou nevýhodou tak zůstává příběh, který je poměrně slabý. Ale i přesto hru musím doporučit.
Hodnocení: 9,5/10
Plusy
- Nápaditost
- Grafika
- Zvuk
Mínusy
- Příběh
- Někdy nepřesné ovládání
[appbox googleplay net.hexage.reaper]
[appbox appstore id698299228]
http://www.windowsphone.com/cs-cz/store/app/reaper/379ec2dc-bc90-414b-ad40-ba1069600020
[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/Reaper/“/]