Čtvrtek, 28 listopadu, 2024
DomůRecenzePlague Inc. - Originální herní koncept plný špatné vědy

Plague Inc. – Originální herní koncept plný špatné vědy

Jedna z věcí, která mě opravdu děsí při čtení recenzí a názorů na Plague Inc, je fakt, že spousta lidí tuhle simulaci vyhubení lidstva označuje jako ?realistickou?. Faktem je, že choroby existují a že se šíří. V tom má hra pravdu. Ve všech ostatních směrech ale staví biologii doslova na hlavu a pokud propadnete dojmu, že se z ní něco o epidemiích naučíte, tak odejdete zcela zmatení a mystifikovaní. Pokud se o epidemiích chcete něco naučit, tak se jí vyhněte, protože vás doslova a do písmene svede z cesty.

Předně, herní mechanika je postavená na takovém hodně zvláštním biologickém kreacionismu. Chápu, že se těžko hraje ?za? nemoc, protože ta v reálu mutuje spontánně a tedy neúčelově, zatímco zde hrajete za jakéhosi Anděla Smrti, který svou nadpřirozenou silou nemoc formuje. Nemoc se sama jenom šíří, vy jí za jakési body kupujete vlastnosti, přičemž ty vlastnosti nemoc částečně získává sama (což je správně) a částečně si body strategicky syslíte, protože ji potřebujete ve vhodný okamžik zmutovat (což je naprostý nesmysl).

Plague Inc.

Nevím, zda ve hře existují i jiné vítězné strategie, než ta, kterou popisuje v traileru umírající biolog, ale já jinou neobjevil. Svoji nemoc necháte šířit, s tím, jak se šíří sbíráte bodíky, nemoc zodolňujete, aby se nedala moc snadno vyřešit a když se nadkriticky rozšíříte a lidé se na vás pokusí vymyslet lék, tak prudce zmutujete do smrtící formy a všechny zabijete. Pokud nebudete dost rychlí, tak se několik lidí na světe vyléčí a vy prohrajete, i kdyby to byl jenom doktor a jeho kámoš (musíte zabít VŠECHNY). Prohrajete i tehdy, pokud všechny lidi nenakazíte, takže pokud se vám na severu Islandu zavře pět chlapů do bunkru, oni odmítnou vylézt a vám se je nepodaří nakazit, tak opět prohrajete (i když těchto pět chlapů lidstvo neobnoví, i kdyby se o to pokoušeli ze všech sil). Za prvé, mutace nevypadá tak, že by měnila vlastnosti celého patogenu najednou a celosvětově (což
se tu děje).

Za druhé, odolnost chorob proti lékům je důsledkem jejich kontaktu s léčivy, nikoliv nějakou zcela samostatnou vlastností. Jinými slovy, jejich odolnost proti léčbě roste proto, že se je doktoři pokoušejí léčit, čili moderní země patogeny zodolňují (a ne naopak, jak to funguje ve hře). Za třetí, pravděpodobnost mutace roste s plošným rozšířením patogenu, což se ve hře pro změnu neděje, protože mutační body dostáváte za ?nakažení nového území?, takže čím více světa jste obsadili, tak tím se ve hře paradoxně můžete méně měnit. Za čtvrté, nemoc není ?zničena? tím, že se na ni vyvine lék, tím skutečná zábava ve většině případů jenom začíná a zahajuje se boj adaptací na léčivo. Vyprávějte chřipkovým virům, že byly ?poraženy?, protože na ně máme léky a vakcíny. Medicína nad chřipkou vítězí stále dokola, jenomže ta neuvěřitelně rychle mutuje, každý rok je kapku jiná, což bohatě stačí pro to, aby nebyla poražena.

Plague Inc.

Velmi zvláštní je ovšem samotné kritérium ?vítězství?. V reálu je téměř nemožné nakazit úplně celou populaci a je skoro úplně nemožné ji zcela vybít, protože někteří jedinci mají proti nemoci přirozenou rezistenci (to platilo u černého moru, ale i u AIDS). I z herního hlediska by bylo držet se ?hvězdiček? typu bronz za likvidaci 80% populace, stříbro za 90% a podobně. Jednak se vyhnete frustraci s tím, že se vám poslední člověk na světě uzdraví a vy ?prohrajete? (to se fakt děje!) a navíc to odpovídá i realitě.

Ve skutečnosti není ?vítězství nemoci? stav, kdy vyhubí svého hostitele, protože zabít svého hostitele znamená přijít o své životní prostředí a to je sebevražedné. Ve skutečnosti dochází obvykle ke sníženi smrtelnosti choroby koevolucí (nemoc časem není tak smrtící a hostitel si časem vypěstuje toleranci). Úspěšná nemoc nakonec tak nějak ?trvale udržitelně? koexistuje s hostitelem a časem se může změnit tak, že s ním žije v symbióze. Taková probiotika jsou mikroorganismy, které vám bydlí ve střevě a nejen že se vás nesnaží zabít, ale naopak pomáhají s trávením jídla, likvidují nebezpečné mikroorganismy a dokonce i snižují pravděpodobnost rakoviny.

V každé eukaryontní buňce jsou obsaženy mitochondrie, což byly původně bakterie, které se sžily se svým hostitelem natolik, že se nakonec staly jeho součástí. To je ve skutečném světě opravdové vítězství, ne vyhlazení lidstva, po kterém vám coby patogenu nezbude než živořit na krysách a holubech (pokud nemíníte vyvraždit i je). Rozhodně upoutávky na hru ve smyslu ?Vy versus svět ? přežije jen ten nejsilnější? jsou úplně padlé na hlavu, protože pokud zničíte svět, zničili jste sami sebe. Chápu, že si autoři chtěli přihřát svoji apokalyptickou polívčičku a dodat hru dost těžkou na to, aby pro ni prodali cheaty, ale pravdou je, že vzhledem ke svým divným vlastnostem mi nepřišla zábavná.

Plague Inc.

Původně jsem se domníval, že to bude stejná zábava jako Defcon, ale ten nabízel horu různých strategií a triků, zatímco zde je manévrovací prostor mnohem, mnohem menší. Tahle hra je atraktivní svým námětem, to bezpochyby, ale prostě není dobrá. O tom ostatně svědčí i rozvoj hry, do které autoři sypou nové a nové choroby, ale nechávají základní herní mechanismy nedodělané a nevybalancované. Ve skutečnosti ve hře můžete doopravdy dělat velice málo věcí a v pokročilé fázi vlastně už skoro vůbec nic.

Když vezmu tu bídnou hratelnost a uvědomím si to kvantum biologických nesmyslů, které hra hráčům podsouvá… je to až skoro smutné.

Hodnocení: 5/10

Verdikt:

Nápad je to zajímavý, z biologického hlediska je to ale postavené na hlavu a hratelnost je
slabá.

Co se mi líbilo:

  • Vyvraždit lidstvo? Proč ne!
  • Konečně se někdo zabývá problematikou epidemií jinak, než ?vezmi si kvér a běž léčit nemocné dávkami olova?

Co se mi nelíbilo:

  • Kdo propadne dojmu, že se něco naučí o epidemiích, stane se obětí špatné vědy
  • Je tam více než jedna strategie hraní?
  • Značně nevybalancované herní mechanismy

Cena aplikace je 0,99 USD, můžete si přikoupit celou řadu cheatů (až 5,99 USD) a unlocků genů
(až 6,99 USD)

Aplikace se dá stáhnout odsud.

[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/Plague Inc/“/]

Web výrobce je zde

Další články

Nejčtenější

Poslední komentáře