Zdá se, jako by Apple drtila kola, jejichž osy sám pomáhal vytvářet. Kult tenkosti, ke kterému valnou měrou přispěl třeba MacBook Air, ho teď nutí dělat rozhodnutí, která jeho produktům škodí.
Firma Apple je známá jako udavatel trendů, které pak zbytek technologického světa následuje. Tohle postavení si samozřejmě historicky zasloužila – iPhone před osmi lety převrátil svět smartphonů na ruby a o rok později narušil rovnováhu trhu s přenosnými počítači MacBook Air. Zapomenout nemůžeme ani na iPod, opravdu revoluční a po dlouhou dobu hlavní ikonický přístroj coupertinské společnosti. Přesto se zdá, že v poslední době Applu dochází dech a pomalu se stává obětí trendů, které pomohl nastolit.
A že se ukazatelů takové změny v poslední době sešlo dost. Začalo to uvedením iPhonu 6, kterému ve zběsilé honbě za co nejmenší tlouštkou ze zad vystupuje objektiv fotoaparátu. Následovala kauza s ohýbajícími se iPhony 6 Plus a naposledy obrovská kontroverze, kterou vyvolal nový MacBook osazený jediným USB-C portem. Prý kvůli šířce. Apple je prostě zdá se posedlý tenkostí – a to tak, že to svým produktům začíná škodit.
Obětovat podstatné vlastnosti a funkce svých výrobků jde snadno jen tehdy, je-li to oběť vykoupená výrazným posunem vpřed. Při představení prvního Airu lid žehral, že jen blázen by vyhazoval CD-ROM mechaniku, a Apple zcela jistě od koupě nového počítače tímhle krokem spoustu lidí odradil – jenže nastolil nový standard tenkosti a udal tón na léta dopředu. iPhone byl sice od počátku vysmívaný kvůli zjevné technologické zaostalosti oproti konkurečním telefonům (první verze například neuměla 3G sítě), vizionářstvím ale kritiky hravě umlčel. Ale dnes?
Výmluva pro vystupující fotoaparát prakticky neexistuje – kromě toho, že „jsme to chtěli mít ještě tenčí.“ Stejně tak jeden jediný USB-C port (sdílený pro nabíjení, připojování periferií a monitoru) je prý daní za nádherně útlý laptop. Jenže, slyšeli jste, že si někdo kdy stěžoval, že je na něj Air moc tlustý?
Zároveň jsme ale v poslední době u Applu vidíme nevídané podvolení se zbytku odvětví. A symbolem téhle změny myšlení je Plus verze nového iPhonu. Tendence neustále zvětšovat displeje smartphonů existuje už delší dobu a jejím původcem jsou především asijští výrobci, a to v čele se Samsungem. A právě asijské země jsou také tradičně považovány za ty, kde je obliba velkých telefonů nejvyšší – Apple tak k vytvoření velké verze svého telefonu možná dohnala existenciální nutnost. Přesto je lehkost, s jakou se firma poddala stylu přemýšlení svého hlavního konkurenta, překvapivá.
Zdá se, jako by se Apple snažil být revoluční proto, protože se to od něj čeká. Posunovat hranice technologií je samozřejmě záslužná věc a nový MacBook lze za řadu věcí pochválit (svět plný nových USB portů vypadá krásně a nový trackpad je podle všeho skvělý), ale pocit, že právě u něj se ve jménu mála obětovalo mnoho zůstává. A podobný dojem zanechává na stole se viklající iPhone.
Je s podivem, že firma vyhlášená svým perfekcionismem dělá kompromisy ve jménu trendu, který kdysi sama pomohla uvést do pohybu. Přitom Apple sílu na to postavit se všeobecnému diktátu tenkosti má. Proč ta síla zůstává nevyužita se můžeme jenom dohadovat.