Cílem článku je ponoření se do historie největších firem mobilního trhu. Byly vybrány společnosti Nokia, Apple a samozřejmě Samsung.
Článek nastíní vývoj uvedených společností. S tím je spojen popis výchozí situace a strategie těchto firem společně s vývojem v čase. Uvidíme, že i přes několikaleté vedení trhu, můžeme v konečném důsledku přijít prakticky o všechno.
V článku bude naznačeno, jak dokáží lstiví konkurenti využít slabých míst společností a strategických chyb v rozhodnutí. Tyto aspekty životně ohrožují vývoj společnosti a také znatelně ovlivňují její další působení na trhu.
1. Vývoj společnosti NOKIA
Tato finská společnost začala s několikaletým náskokem před ostatními. První telefon Nokie se objevil v roce 1997. V tomto roce ještě nebyl trh tak hladový po takovýchto přístrojích, protože každý měl doma pevnou linku a díky menší tehdejší rozšířenosti nebyl až takový zájem.
Výše zmíněná hladovost se podepsala již na telefonu s označením Nokia 5110 představená v roce 1998. Tento telefon byl jeden z nejrozšířenějších a společnost Nokia byla náležitě odměněna. Postupem let si Nokia budovala velice dobré jméno, a když se řeklo telefon, synonymum tomuto slovu bylo NOKIA.
Postupem času se představovaly chytřejší telefony s barevnějšími displeji a zdálo se, že Nokii nic nezastaví. Největší tržní podíl a ideální image u zákazníků znamenalo v konečném důsledku obrovské příjmy této finské společnosti.
V průběhu let se Nokii opravdu dařilo. Nokia začala implementovat systém Symbian a telefony byly jedny z nejvíce konkurenceschopných plus měly název, který všichni dobře znali. Každý měl telefon Nokia a každý jej chtěl mít.
Kolem roku 2007, kdy bylo revoluční představení konkurenčního zařízení, začínalo být na trhu krušněji. Nokii se stále dobře dařilo, nicméně další kroky jí pomalu ubíraly. Další dva významní hráči na trhu chtěli také svůj podíl, a Nokia postupem času nestíhala inovovat a vydala se lehce odlišnou cestou než Apple a Samsung. Tento krok se jí stal posléze osudnou a začala razantně ztrácet.
V roce 2009 klesl Nokii provozní zisk o více než 96 %. Na takovémto drtivém propadu se účastnila především asijská konkurence. Telefony Nokie nebyly až tak špatné, nicméně lidé chtěli něco nového, a jiného. Tento fakt byl drtivou porážkou pro dlouholetého leadera trhu.
V roce 2012 Nokia vystřídala vedení, které přišlo z Microsoftu. V roce 2011 se tento výkonný ředitel nechal slyšet, že Číňané vyrobí telefon dříve, než Nokie prezentaci. U Nokie byl chybou především nekonkurenční systém, zákazníci toužili především po iOS a Androidu. Díky tomuto se Nokie rozhodla pro zapojení systému Windows Phone od Microsoftu. Tímto krokem již však nezískala zpět to, o co přišla, alespoň však minimalizovala dopady. To však nestačilo a v roce 2013 koupil mobilní divizi Nokie Microsoft z důvodu finančních problémů a silnějšího vlivu na strategické rozhodování.
Je zjevné, že se Nokie (pod vedením Microsoftu) snaží jít po stopách spol. Apple, a mít jeden systém s dominantní pozicí. Jak můžeme vidět níže na obrázku Nokia má aktuálně 90% podíl na trhu s operačním systémem WP8.
2. Vývoj společnosti Apple
Apple je Americká firma se sídlem ve městě Cupertino v Kalifornii. V průběhu let bylo mnoho spekulací na čem Apple pracuje. Na počátku roku 2007 byly ukončeny veškeré spekulace. Steve Jobs představil revoluční mobil se třemi klíčovými funkcemi. Telefon, hudba a webový prohlížeč byly těmi hlavními aspekty, na které se při prezentaci cílilo. A co víc, tento telefon bylo možné ovládat prsty, což byla opravdu revoluce.
Tímto si Apple získal pozornost spousty lidí, a vytvořil tak nový trh, který mu mohli ostatní pouze závidět. I přes několikaletý náskok konkurentů je dohnal a můžeme říct i předehnal. Apple byl bezkonkurenční a na každý jeho nový iPhone se stály fronty již několik hodin před otevřením poboček. Z tohoto se stal trend, který přetrvává dodnes. Apple si v průběhu let vytvořil silnou pozici a základnu milionů uživatelů a zákazníků.
Po smrti Steva Jobse, legendárního vizionáře došlo k menšímu propadu společnosti a mohlo by se zdát, že už se jí nedaří jako dříve. Tento aspekt nebude jediným a na propadu se také připsala obrovská síla korejské společnosti Samsung.
3. Vývoj společnosti Samsung
Společnost Samsung, jež je korejskou společností, začala v roce 1999 vyrábět takzvané „hloupé“ mobilní telefony. Tedy telefony, které umí „pouze“ volat a psát zprávy. Poté pár let koketovala společnost s PDA a především véčkovými telefony. Samozřejmě, že se trh vyvíjel a nikdo nechtěl být pozadu, proto se přidávalo na kvalitě a barevnosti displejů apod.
Pohybujeme se v roce 2003 a telefony mají již tradiční vzhledy a velikosti, které se staly masovější záležitostí a můžeme si je pamatovat i do dneška. Kolem roku 2005 a 2006 se u této společnosti začaly objevovat také klasické designy telefonů, jež stály bok po boku véčkám. Samsung se začal soustředit na šířku zařízení a také se zde začala projevovat snaha implementovat fotoaparáty do kompaktních velikostí telefonu.
Tento trend pokračoval přes roky 2007, 2008 do roku 2009. Telefony se stávaly daleko dostupnější, lepší a chytřejší. Samsung si v těchto letech upevňoval pozici, ale stál spíš po bohu konkurenci.
V roce 2010 nastal převrat v podobně představení smartphonu Samsung Galaxy S, jež byl jeden z nejlepších. Tímto modelem si společnost ukousnula daleko větší podíl na trhu. Tento telefon byl však hodně kontroverzní, protože údajně kopíroval vzhled Apple zařízení. Do dnešního dne se vedou v této souvislosti soudní spory.
V dalších letech se Samsung soustředil především na telefony se systémem Android a troufám si říct, že tímto krokem si zasloužil opravdu obdivuhodné výsledky. Samozřejmě se dále věnoval také „hloupým“ telefonům a také telefonům z nižší třídy. Je možné vidět, že si zde Samsung rychle převzal přístup Applu. Tím přístupem bylo mít jeden špičkový telefon, na který je nutné primárně soustředit své síly. A jak to dopadlo? Vše se podařilo, Samsung je nyní leadrem trhu a ostatní spíše ztrácejí, respektive doplňují pomyslný koláč.
4. Zhodnocení a závěr
Co, že z toho všeho vyplývá? Nokia bohužel neudržela své vedoucí postavení na trhu mobilních telefonů. Nokie měla lépe strategicky plánovat a nečekat na neúspěch dotykových telefonů svých konkurentů. Zde bylo evidentní, že se na výzkum a vývoj nesoustředilo tolik finančních prostředků, kolik mělo.
Apple přišel s něčím novým a to mu přineslo tížené ovoce. Zmíněné ovoce je v tomto smyslu vtipnou pointou, protože se jedná o jablečnou firmu, tedy společnost, jež má logo nakousnutého jablka.
I když se Apple snaží patentově bránit, Samsung to jako znatelný problém nevidí. Těch pár milionů dolarů v konečném důsledku není až takovou ránou. Zde je možné vidět využití nejsilnějších stránek Applu jiným konkurentem a musíme uznat, že se toho Samsung ujal opravdu svědomitě a daří se mu.
Nyní je situace lehce odlišná. Apple už není takovým technologickým leaderem, který určuje vývoj trhu. Důvod může být ztráta vizionáře, ale také rychlost a síla Korejců a čínských společností. Je evidentní, že tyto společnosti mají obrovské finanční základy, a do výzkumu a vývoje investují miliardy.
V dnešní době můžeme vidět akorát snahu Nokie o zesměšnění konkurence reklamami, které jsou dle mého názoru k ničemu. Nokie stále očekává neúspěch ostatních namísto toho, aby se soustředila na sebe a svůj úspěch.
Abychom naše tvrzení podpořili i čísly, na níže uvedeném grafu je možné vidět analýzu trhu chytrých telefonů za první kvartál roku 2012.
V tabulce můžeme vidět, že Samsung prodal za první kvartál 2012 celkem 42,2 milionů zařízení. To znamená meziroční nárůst o 267 %. Vzhledem k tomu se mu podařilo obsadit místo leadera a ukousnout si největší podíl trhu ve výši 29,1 %. V těsném závěsu je Apple s podílem 24,2 % a 35,1 miliony prodaných zařízení. Výsledky Nokie jsou opravdu žalostné. Oproti loňskému roku prodala o 50,8 % telefonů méně a její podíl na trhu se tak propadl na pouhých 8,2 %. Pro lepší ilustraci je možné shlédnout obrázek níže.
Nokia hlavně zaspala cenou, která byla ještě nedávno šílená a také její experimenty jako n-gage a pod
Zato spousta jejích jiných „experimentů“, jako je technologie PureView nebo Nokia Rich recording fungují naprosto perfektně a překonává jimi zmíněnou konkurenci mnohonásobně…
Bohužel jako celek dnes na konkurenci spíše ztrácí a spíše doplňuje trh, než aby vytvářela nový.
Příšerný článek, absolutně neobjektivní, na autorovi je až příliš vidět soudě z jeho typu výrazů, jako je „žalostně apod.“ jeho nelibost k Nokii…
A jak byste jinak nazval 8 % tržní podíl? Nokie ve svých největších slávách obhospodařovala téměř celý trh…