Byla nebyla jedna energetická krize. A ta byla tak veliká, že lidi posbírali bludičky a pozavírali je do sklenic, aby si nějak šajnili ve svých šerých domovech, protože přece jenom taková bludička má pořád nižší spotřebu, než úsporná LEDka. Jenomže zavírat světlušky není fér ? a proto jste tu vy, abyste lidské domy prošli, všechny sklenice vyhledali a rozbili a tím světlušky vypustili zpět do přírody.
Metoda je jednoduchá: Abyste se dostali skrz dveře, musíte vyřešit příklad ? sčítání, odčítání a násobení. Něco plus něco, něco mínus něco, něco krát něco… Odpověď znáte, ta je daná předem, teď ještě jenom umístit správná čísla do rovnice. Není to ale tak jednoduché, umístit do rovnice můžete jenom ta čísla, která jste našli po cestě a nesete je v batůžku.
Batůžek má jenom omezenou kapacitu, takže si musíte vybírat, která čísla s sebou ponesete a v jakém pořadí je budete používat. Nejde tedy jen o matematiku, ale i o strategii: Tak kupříkladu jednička je super, že se s ní skvěle násobí.
N krát jedna je N, čili pokud máme příklad na násobení a neseme s sebou vhodné N, jednička se skvěle hodí. Obecně se hodí s sebou nosit spíše nižší čísla a ta velká brát jenom tehdy, když máte volno a nebo přesně víte, kde je chcete použít. Ale to jsou právě ty experimenty, které má mladý hráč objevit sám.
Nyní je každému tuším jasné, že pod líbivým adventurně tajuplným pocukrováním se skrývá hlavně dávka matematiky pro ratolesti a to od šesti do dvanácti let. V tomto směru hra trochu funguje a lze ji poladit dle věku a schopností: Můžete založit více profilů a u každého nastavit individuální obtížnost, což dovoluje hrát hru nejmenším i pokročilejším. Těm můžete zkomplikovat počítání i tím, že mimo čísel zavedete třeba puntíky, což jest pedagogicky pozitivní.
Přesto nemám pocit, že je hra dobře vybalancovaná. Tak kupříkladu: Co krát co se rovná 344? Nic proti, ale tohle je pro děcko na prvním stupni základky krapet hustší kafe. Problém je v tom, že takový příklad nepředstavuje něco normálního, abychom mohli třeba nastavit obtížnost ?malý Gauss? pro šprty, kterým chcete trochu ustřihnout hřebínek. Ve hře, ve které jsou jinak normální příklady narazíte možná na jeden nebo dva takové těžší příklady, jsou to extrémy, což prostě a jednoduše není dobře.
Přestože má hra tajenou atmosféru a řadu skrytých míst a alternativních přístupových cest, je uvnitř poněkud suchá a vašeho potomka nebude lákat k opětovnému hraní. Navíc ? a to říkám opravdu nerad ? několikrát při hraní spadla, což je na pováženou, když si vezmete, jak je jednoduše udělaná. Hra pro děti musí být udělaná naprosto neprůstřelně, neměla by padat sama od sebe a to navíc opakovaně. Zkrátka ? nevalná práce.
Přestože oceňuji výukové hry a nápad s ?tajemným městem? je v zásadě dobrý, provedení není úplně dobré. Předně je třeba opravit padavost ? a potom pořešit, jak zařídit, aby hru mohly děti hrát opakovaně. Spousta matematických puzzlů je založena na podobných principech a je možné je hrát dokolečka, na body, na čas a v mnoha stupních obtížnosti. V tomhle případě je cukrová vrstva matematické pilulky výrazně mohutnější, než její vlastní obsah.
Hodnocení: 6/10
Verdikt:
Zajímavý adventurně ? matematický výukový program, ovšem s malou životností, problematickou balancí a občasnými pády.
Co se mi líbilo:
- Matematika jako adventura? Zajímavé!
- Tajuplné prostředí, tajné místnosti
Co se mi nelíbilo:
- Některé úlohy se obtížností vymykají ostatním
- Neláká k opakovanému hraní
- Semo tamo to crashlo
Cena aplikace je 2,99 USD.
Aplikace se dá stáhnout odsud
Web výrobce je zde