Anglické oslovení „dude“ natolik „zlidovělo“, že se objevuje už i v názvech různých herních titulů. Tedy alespoň to se nám snaží prostřednictvím jejich nové hry tvrdit německé studio HandyGames, která pojednává o králi, který se rozhodl získat zpátky to, co mu bylo odcizeno.
Dovolte mi vás na chvilku přenést o deset let zpět. Do doby, kdy existoval ještě výrobce telefonu Sony Ericsson a Nokia byla stále na vrcholu své slávy. Právě v té době vznikl první Townsmen a poté následovalo několik další dílů, které zaznamenaly obrovský úspěch. Ano, je to k neuvěření, že HandyGames nás doprovází už tolik let napříč všemi platformami.
I já osobně si pamatuji dobu, kdy jsem propadl Townsmenovi 4 na svém, budiž mu země lehká, SE w810i. Od té doby z dílny HG vzešly desítky dalších titulů, a to že tento tým umí udělat opravdu kvalitní herní titul, s onou pověstnou německou precizností, se stalo veřejným tajemstvím. Bude Epic Battle Dude výjimkou?
Hratelnost (8/10)
Hned na úvod se vám dostane možnosti shlédnout komiks, která odhalí, jak že celá tahle sranda začala. Zlá kostra se rozhodne dát malý dárek králi, ten je dárkem překvapen, zároveň i potěšen a dárek otevře. Uvnitř se skrývá boxerka na pružině, ta udeří krále do obličeje a ten upadne do bezvědomí. Budí se pouze ve spodním prádle a zjišťuje, že všechno jeho zlato a bohatství, které se předtím nacházelo v místnosti, je tu tam. Dobrá víla Jeannie mu naštěstí poradí, kudy ten zlotřilec upaloval a král se vydává na epickou výpravu.
Komiks je okořeněn i krátkým, ale za to o to víc vtipným dabingem, který vám zaručeně vykouzlí úsměv na tváři. Bravo HandyGames.
Útoky vašich nepřátel budete z počátku odrážet jedním dřevěným mečem, se kterým by se opravdu málokterý král pochlubil. Ale to se postupem času změní díky nabídkám ke koupi od sympatického indického obchodníka. Ten vás vždy na konci kola osloví svou indickou angličtinou: „Wana baj sometink?“. U každé jeho nabídky budete vidět v tabulce, jestli by měl nákup nové zbraně dostatečně znatelný dopad na vaše „staty“. Bude na vás, jestli nabídku přijmete. Doporučuji však na konci tyto nabídky zvážit, protože ne vždycky potřebujete lepší zbraň. A nenechte se uchlácholit jeho:„Good wapon good price“.
Sortiment od vašeho indického obchodního partnera budete moct kupovat buď v hotovosti (ve zlatých) nebo za diamanty. Diamantů vám hra nadělila hrstku hned ze začátku, ale hned záhy vás donutila k obchodům, kde byl sortiment pouze za diamanty, a vy o ne přijdete. Jak jednou spotřebujete tyto diamanty, už je nikde nezískáte. Vlastně k jejich získání tu vede jedna cesta. A to podporou vývojářů v podobě korun českých. Pěkně maskovaný tah, jak přimět hráče, aby si zainvestovali i něco ze své peněženky. Když už ta hra je zadarmo, že.
Dalším tahem ze strany vývojářů je „dobrá“ džinka (džin ženského pohlaví – pozn. red.) Jeannie. Ta vás totiž teleportuje do každé z misí. A že jí to jde! Ale jen do určité momentu. Dokud jí nedojde mana. Poté potřebuje odpočívat 15 min, aby se zregenerovala na další teleport. Potřebuje si dát dvacet. Ale je ochotna si těch svých 15 minut odpočinku přesunout na druhou kolej, pokud ji dáte to, na co slyší každá žena. Ano, jsme opět u těch zpropadených diamantů. Dokážu si představit, že jsou hráči, co si řeknou „TIME IS MONEY“ a pošlou pár stovek na účet na adresu HandyGames. Konkrétně pro ně tu mám ceník. Za balíček 10 diamantů zaplatíte 30 Kč. Cena je celkem rozumná. Jestli chcete s klidem v duši projít celou hru, připravte si těch balíčků cirka 20.
V případě smrti budete mít na výběr. Buď využijete resuscitace ze strany víly Jeaniny a ta vás na místě vzkřísí a vrátí do boje. To ovšem bude stát taky nějaký ten diamant. Pro lidi, kteří jsou znechuceni platbami ve hrách, je zde taky volba. Dát si misi celou od znova.
Celkem na vás čeká 50 výzev a rozdělených do 4 unikátních lokací. Jakmile se zvyknete na stávající nepřátelé, objeví se nový typ nepřátel, které vám zatopí dvakrát tolik. Ale i tady jsou možnosti jak s nimi bojovat. Například na maskovaného muže s kuší platí rychlý meč. Díky němu budete jeho vystřelené šípy srážet. Později přijdou na scénu i speciální předměty, jako například magická kápě. Ta vám bude doplňovat životy na maximum po dobu deseti sekund a z vás se stane doslov a do písmene tank.
Ovládání (9/10)
Celá hra je postavena na auto-run akci. Jediné co obsluhujete, jsou vaše zbraně. Velmi atypickým prvkem je to jak probíhá boj s vašimi nepřáteli. Vy si je totiž přivoláváte sami. Objeví se ikonka nepřítele na levé straně obrazovky a je jen na vás, kdy ho přivoláte. Jestli ale bude dlouho otálet, sám král vás popožene smrští vět.
Tento bojový systém má spousty výhod a jak se dívám sebevíc, nevidím jedinou nevýhodu. Díky tomu, že si určujete, kdy má přijít na scénu první soupeř, můžete taktizovat, jakým způsobem ho zabijete. Asi se sami sebe ptáte, co taktizovat když utíkám s mečem a sekám kolem sebe jak vyšinutý. Inu, s postupem času se ve hře začnou objevovat prvky, které vás k taktizování samy vyzývají. Například nástraha s oštěpy. Tu si přivoláte sami, stejným způsobem jako nepřátele. Ale poté musíte taky v tu pravou dobu tam dostat toho zombíka nebo jinou havěť. Pokud tak neučiníte, nabodne past vás samotného a vy přicházíte o velkou část svých životů. Ovšem pokud se vám podaří správně past na nepřítele narafičit, inkasujete za něj dvojnásobný počet zlatých.
Další nespornou výhodou je, že během jednotlivých utkání s nestvůrami máte čas doplnit si zdraví. Jednak si můžete přivolat nějaké ty elixíry na zdraví a jednak se vám zdraví postupně doplňuje samo.
Teď si asi říkáte, co to je za bojovou, dobrodružnou a krví prolívanou řežbu, když se mi životy samy doplňují a nepřátelé si přivolávám, jak se mi to hodí. Inu, upřímně, tyto hry hrajeme kvůli tomu, abychom si pořádně tzv. zarubali. Nemám pravdu? Takže bychom šli sami proti sobě, kdybychom jen stáli a nečinně přihlíželi k tomu, jak naše postava jen probíhá krajinou. I kdyby se ve vás neprobudila přirozenost, tak vás hra bude motivovat řádově vyššími odměnami za větší počet nepřátel, které na sebe pošlete a poradíte si s nimi.
V levé liště budete mít 3 sloty na zbraně, které budete moct používat. Po každém úderu musíte vyčkat, než se útok opět načte. Každá ze zbraní má tuto dobu různě dlouhou.
Grafika (10/10)
Jedna ze stránek, která táhne hru na výsluní. Grafické provedení hlavní postavy a nepřátel jako je například sultán či obr s obočím přes půlku obličeje, je znamenité. Celá grafika má originální nádech a ještě lepší provedení. Největší zlato se skrývá v detailech a těch je také taky požehnaně. Prostředí jsou dokonalé jakbysmet. Od pouště až po ulice města.
Zvuky (9/10)
Jelikož se ve hře vyskytují džinky, obchodníci ze zlámanou angličtinou a písek, hudební doprovod se nese v duchu Blízkého východu. K té nemám nejmenší výhrady.
Nejvíc mě pobavila mluva jednotlivých postav. Především samotným král byl bezkonkurenční svými hláškami. Ale ani indický obchodník se nenechal zahanbit a z jeho úst přicházela jedna perla za druhou.
Suma sumarum
Můj názor je, že se HandyGames povedla opět skvělá herní akce, ke které se i po odehraní kompletní kampaně rádi vrátíte. Pokud tedy pomineme fakt, že náročnost teleportů prostřednictvím Jeanniny prodlouží celkovou hrací dobu na pár týdnů. Ach, ty diamanty.
Dalsia, uz x-krat videna stupidita. Co je ale horsie je, ze appstory de facto vsetkych platforiem (a pri WP sa mi to zda najvypuklejsie) su zaplnene nezmyselnymi hrami na mentalnej urovni osemrocneho dietata.