Každý, kdo kdy hrál Minecraft, určitě zatoužil po silnějších zbraních, než je meč a luk. Proto vznikly „minecraftovské střílečky“, kde si naeditujete z bloků svět a potom v něm hrajete v multiplayeru a nebo s boty se samopaly a raketomety. Jenomže co to takhle posunout ještě o úroveň dále a udělat přímo tower defensu hru?
Čekal jsem řadu mezipokusů, ale Block Fortress je naprosto perfektně udělaná hra. Je vyzrálá a překvapivě rozsáhlá. Má obrovské množství věží, zbraní a dokonce i robotů, kteří vám pomáhají bránit kasárna, jádro vaší pevnosti. Věc se má tak, že jádro někam umístíte a pak začnete těžit suroviny, které vám pomůžou postavit obranné zdi, ale hlavně struktury, na které umísťujete automatické věže.
Ty chrání jádro před útočícími Goblocky (něco jako goblin, ale v blokovém provedení) – pochopitelně pokud jim zajistíte napájení a umožníte zaměřování. Odměnou za vaši snahu je automaticky fungující pevnost – když vidíte vlnu nepřátel na obzoru, kterou začíná vymazávat z povrchu světa velkorážná palba vašich raket, co vám sviští nad hlavou, je to opravdu úžasný pocit!
Nepřátel je obrovské množství, od jednoduchých s kladivy, přes panáky vyzbrojené raketomety, sebevražedné jednotky a konče speciálními jednotkami, jako jsou velitelé se silovým polem, které navíc znemožňuje jednoduché zamíření. Ti všichni se z různých stran řítí ve vlnách a snaží se překonat obranné pásmo vaší pevnosti. Někteří skáčou, jiní se prokopávají zdí – a když jsou vlny dostatečně časté a husté, začnou se dostávat stále více dovnitř.
Je proto velice důležité navrhnout si obranná pásma. Co povídám, už umístění kasáren je velmi důležité, můžete třeba využít horu, kterou potom upravíte do podoby pevnosti, doplníte příkopy, na jejich dno umístíte miny a připravíte nejen betonové zdi, ale i vyvýšené plošiny, na které umístíte věže. Těch je obrovské množství, od základních kulometných přes kanónové, plazmové, elektrické, ale i jaderné a MIRVy, které odpálí rakety s kazetovou municí. Palebná síla, kterou můžete vybavit svoji pevnost v Block Fortress, jednoduše nemá srovnání s žádnou jinou variací Minecraftu. Je jednoduše neuvěřitelná – a co je ještě pozoruhodnější, hra obvykle běží docela plynule, i když taková salva MIRVů na několik vln blížících se nepřátel prostě cukne. Jenomže to Minecraft taky a to na výrazně silnějším desktopovém systému, takže pokud jde o technické provedení, nemám námitek.
Hra není nijak ošizená o pokročilé mechaniky – věže potřebují napájení energetickými bloky, v noci si musíte na nepřátele svítit, k čemuž slouží hned několik různých systémů osvětlení (světlo, vyhledávací reflektor, vystřelovač světlic…). Máte tu detektor neviditelných jednotek, je tu transportní systém, možnost udělat si pole, na kterém pěstujete jídlo, které vás uzdravuje, máte tu i možnost zodolnit jednu stranu zdi, která potom více odolává útokům.
Je to důležité, protože v okamžiku útoku pobíháte po pevnosti a nebo po terénu a používáte nějakou z mnoha zbraní – od pistole přes minigun až po plazmovou pušku. Máte vlastní vybavení, zásoby, léčení, pancíř, zařízení pro skákání do výšky – a každou tu věc můžete používat teprve ve chvíli, když nasbíráte dostatek zkušeností. Nutnost sbírat zkušenosti je jedna z věcí, kterou považuji za kapku problematičtější, protože je možné, že vás hra omrzí dříve, než se dostanete k těm nejlepším upgradům. Přece je to je stále o tom, že si opravujete a vylepšujete pevnost, bráníte se, pak to zase opravujete a tak dále.
Autoři se hodně snažili, aby bitvy byly co nejvariabilnější: Máte tu survival mód, což je klasické „těžit-stavět-bojovat“, potom quickstart, kde začínáte už se slušnými zásobami, abyste se hned pustili do tvrdších bitev, sandbox, kde můžete stavět superpevnosti bez omezení a online multiplayer, který můžete hrát až ve čtyřech. Navíc si můžete pořídit robokamaráda, který vám pomáhá těžit i bojovat, dokonce si časem můžete pořídit robospecialistu, který třeba pomáhá v noci nasvětlovat nepřátele a nebo opravuje pevnost. Tohle je vážně hodně husté.
Byl jsem nesmírně překvapen komplexností a technickou provedeností hry, která je opravdu na míle vzdálena jiným projektům založeným na Minecraftu. V zásadě mám jen dvě námitky: První je určitá monotónnost hry, která je daná malou mapou. Kdyby to tahle fungovalo ve skutečném Minecraftu a tam jste mohli stavět pevnosti a automaticky bráněnou železnici, bylo by to epické. Tady se hra začne poměrně brzy opakovat, protože to je přece pouze o tom, že „bráníte základnu“.
Druhou námitkou je ovládání, které je komplikované jednak kvůli nutnosti vybírat si bloky do palety a z ní stavět, což je přijatelné ve chvíli, kdy stavíte struktury, ale podstatně méně pohodlné při umisťování věží, které si taky musíte předvybrat do palety. A samozřejmě, virtuální joystick, který má klasické výhody / nevýhody, jenomže tady se plete do stavění – do místa, kde je joystick, prostě nemůžete postavit nic, musíte si pohnout kamerou.
Vzhledem k nízké ceně hry, její zábavnosti a brutálním bitvám jsou to ale jen malé námitky. Skutečně, když se vám začnou probourávat do pevnosti, vypadá světlo a systém není schopen zaměřovat, je to adrenalin až na půdu. Tak nezbývá než si navolit brokovnici a s věrným robotem v útočném módu za zády jít bránit průlom ve zdi osobně. Výborné, opravdu výborné!
Hodnocení: 9/10
Verdikt:
Úžasná kombinace tower defense her a Minecraftu – technicky povedená, drsnější a mnohem akčnější než originál. Za tuhle cenu jasná volba jak pro milovníky tower defense her, tak i Minecraftu!
Co se mi líbilo:
- Obrovské množství věží a zbraní
- Mnohem pokročilejší, než ostatní „střílečkové Minecrafty“
- Funkční robokámoš, co vám kryje záda
Co se mi nelíbilo:
- Po určité době poměrně stereotypní
- Abyste se dostali ke špičkovým technologiím, musíte hrát dost dlouho
Cena aplikace je 0,79 Euro.
[appbox appstore id586280100]
[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/Block Fortress/“/]
Web výrobce je zde