Geoshopping je v posledních týdnech stále častěji skloňovaným slovem nejen v zahraničí, ale i u nás. Pokud vás tento vyvíjející se celosvětový fenomén minul, tak geoshopping je způsob vyhledávání komerčních provozoven, který spočívá v použití mobilního telefonu pro ukázání výhodných akcí v daném regionu. Jednou ze základních myšlenek geoshoppingu přivádění zákazníků přímo na provozovny firem.
V České republice se prvním významnějším geoshoppingovým projektem stal portál AKCEHNED.CZ, který přišel se stejnojmennou aplikací pro OS Android. S aplikací AKCEHNED.CZ máte ve svém chytrém telefonu nebo tabletu jedinečný nástroj, díky kterému se nikdy neztratíte ve světě akčních nabídek, slev, happy hours a zajímavých kulturních akcí. Nepotřebujete voucher nebo jinou poukázku, aplikace Vám ukáže a zavede Vás přímo na místo, kde se daná akce právě koná.
My se nyní společně podíváme, jak vám aplikace umožní ušetřit nemalé peníze či navštívit kulturní akce v místě, kde se právě nacházíte. A to aniž byste si museli cokoliv zjišťovat dopředu.
AKCEHNED.CZ
Celý projekt má ještě mléko na bradě, nicméně našlápnuto má prozatím dobře. Udrží krok s přicházející konkurencí a podaří se mu obhájit prvenství? Uvidíme časem, ale teď se pojďme společně podívat, jak aplikace funguje.
Velikost instalačního balíčku 1,5 MB napovídá, že aplikace nebude oplývat žádnými zbytečnými grafickými prvky a tudíž by měla plynule běžet i na slabších zařízeních. Dle funkce, kterou nabízí, lze logicky odvodit, že veškeré informace a fotografie jsou stahovány z online zdrojů a tudíž pro její chod budete potřebovat připojení k internetu.
Doposud si AKCEHNED.CZ nainstalovalo 100-500 uživatelů, kteří aplikaci ohodnotili 4,9 body z 5 možných. Budete s nimi také souhlasit?
Základní obrazovka
Při startu aplikace vás uvítá růžová obrazovka, ne zrovna příliš dobře laděná do designu webových stránek. Na můj vkus až příliš odvážný výběr barvy, která by spíš byla vhodnější pro eshop s doplňky pro kabelkové psíky. Ale proti gustu žádný dišputát – takto barevně laděný vzhled vám určitě utkví v paměti.
Dolní část úvodní obrazovky zaujímá velký banner s přímým odkazem na webové stránky. V horní části najdete tlačítko pro vyhledávání a kalkulátor slev, pomocí kterého si můžete od původní ceny odečíst procentuální slevu a získat tak výslednou částku po slevě (pokud jste doposud neabsolvovali matematiku druhého stupně základní školy, jinak vám tato funkce asi moc k ničemu nebude). Pod těmito tlačítky již máte hlavní gró celé aplikace – vyhledávač akcí, mapu s akcemi, oblíbené položky a nastavení filtru. Jako úplně poslední se pak nacházejí tlačítka pro informace o aplikaci a odkaz na Google Play, pokud byste chtěli aplikaci ohodnotit a napsat k ní komentář.
Vyhledávání akcí
Vyhledávání akcí je to, kvůli čemu si pravděpodobně aplikaci nainstalujete. Po tapnutí na příslušné tlačítko na hlavní obrazovce se zobrazí výběr kulturních akcí z vašeho okolí. Co vás asi jako první zarazí (pokud nejste ze Zlína a okolí) je fakt, že aplikace zobrazuje jenom kulturní a sportovní nabídky z Ticketportalu. Zdá se, že prozatím nikdo jiný v aplikaci s výjimkou Zlínského kraje, odkud jsou tvůrci projektu, není v projektu zainteresovaný natolik, aby uživatelům skrz něj nabízel své akce.
Pokud nechcete procházet všechny akce, k dispozici je filtr, který nabídky roztřídí. Můžete si tak zobrazit například pouze akce ve vašem kraji či slevy v kategorii, která vás zajímá (jídlo a pití, zábava a sport, krása a zdraví, ubytování a pobyty, kultura, zboží, služby, ostatní). S filtrem si však příliš zahrávat nedoporučuji. Akcí je totiž tak málo, že v drtivé většině případu se po zvolení filtru nezobrazí žádná nabídka. Doufejme, že do budoucna budou nabídky přibývat, aby filtrování nabylo svého smyslu.
Mapa akcí
V mapě akcí se všechny akce zobrazují na mapě, stejně jako vaše stávající pozice. Můžete se tak snadno nechat navigovat přímo na místo konání koncertu či do obchodu, kde na vás čekají (lákavé?) slevy. Akce jsou v mapě zobrazeny ve formě ikon, po tapnutí na ně se otevře podrobné info o akci.
Oblíbené položky
Pro vracení se k již prohlíženým akcím si můžete vámi vybrané umístit do seznamu oblíbených položek. Z úvodní obrazovky tak přes oblíbené získáte rychlý přístup k položkám, které vás zajímají.
Málo muziky aneb vše v plenkách
Kde aplikace těžce dopadá na obě nohy je úzký sortiment zobrazovaných akcí a nabídek. Samozřejmě se tento zásadní nedostatek dá omlouvat tím, že projekt je mladičký a tudíž vše jen pokvete. Nicméně má opravdu smysl spustit podobnou službu s takto malou databází partnerů a snažit se s ní prosadit? To ať si zváží každý sám, nezbývá než doufat, že v brzké budoucnosti (lépe dnech, než týdnech, měsících, letech, …) se dočkáme rozšíření zobrazovaných akcí. Každý velký gigant nějak začínal, například největší slevový portál v ČR – Slevomat nabízel na svém začátku také velmi nízký počet nabídek.
Závěrem
Pocity z aplikace a projektu celkového mám smíšené. Rozumím myšlence, která je velmi zajímavá a lákavá. V podstatě se jedná o jakýsi agregátor kulturních akcí a slev, který máte kdykoliv po ruce (kapse). Bohužel se však nejedná o agregátor, ale zcela novou platformu, která nabízí reklamní prostor inzerentům, jejichž akce se následně v aplikaci zobrazují. A to je asi největší kámen úrazu. Zatím to vypadá, že hlavní tvůrci vykročili spíše levou nohou a učí se metodou pokus – omyl. Krok by však měli rychle sladit, aby předešli velkému pádu a neúspěchu, který může takovýto nedotažený projekt čekat.
Poněkud zvláštní je také ovládání aplikace. Pokud jí procházíte a dostáváte se hlouběji do jednotlivých možností, nelze snadno přejít opět na úvodní obrazovku a zvolit jiný nástroj. Musíte se vracet klávesou zpět tak dlouho, dokud se zpět neproklikáte, což může zabrat i několik (desítek) vteřin a (stovek) kilobajtů dat navíc. Ovládání není zrovna uživatelsky přívětivé a používání aplikace přes data operátora pěkně potrápí váš FUP.
Pokud se nacházíte ze Zlínského kraje, pravděpodobně budete potěšeni. Pokud jste ze zbytku republiky, již tolik nadšeni nebudete. Mimo zmíněný kraj je totiž nabídka více než žalostná a v takovémto stádiu se spíše vývojáři měli prvně zaměřit na samostatný Zlínský kraj a až teprve po nasbírání potřebných zkušeností a prodejních argumentů směle vyrazit s projektem do zbytku republiky. Ale chápu to, pokud přijde člověk s nápadem, který pravděpodobně již napadl konkurenci, je každý den klíčový a může rozhodovat o našem úspěchu či neúspěchu. Uvidíme, zda karty nebyly odkryty příliš brzo a jestli konkurence neucítila díky této aplikaci/projektu obchodní příležitost a celý portál AKCEHNED.CZ nepřeválcuje.
[appbox googleplay cz.mixedapps.akcehned.cz]