Tak co, dohráli jste The Room a prošli jste záhadnou „branou do nikam“? Pokud ano, bezpochyby už máte dohrané i The Room Two. Jen málo her pro iOS respektuje temný a magický nádech starodávných Zorků, tu úžasnou směsici temného gotického hororu starého střihu, alchymie jak z povídek Gustava Meyrinka, tajemných zařízení jako z filmu Cronos a rafinovaných hádanek.
Něco takového se dneska už jen tak nevidí. Už jenom samotný koncept „magických brýlí“, které připomínají legendární nekroskop, je hodně, hodně unikátní. Ukazují věci, které nejsou normálně vidět a popravdě, které možná ani vidět nechcete. Už samotný začátek hry, kde sestavujete projektor, promítající neviditelné světlo na objekty skryté v temnotách napůl rozvalené krypty, je docela mrazivý.
A pak dojde na ty divné věci. Poté, co se objevíte v prvním temném prostoru, musíte pomocí strojků invokovat neviditelné magické dveře, které vám ho dovolí opustit. Je třeba zařízení sestavit, aktivovat a složit zvláštní magický symbol – a potom se najednou dveře doslova zjeví odnikud.
Jakmile bránou projdete, hned za vámi se uzavírá a vy musíte v nové místnosti hledat další průchod. Už jen tenhle prvek samotný je v moderním hororu poměrně neobvyklý, k vidění byl v Grave Encounters 2 a nebo ve druhém dílu španělské verze REC 2. (Tam to bylo zvlášť vyvedené, magické dveře se objevily jen v okamžiku, kdy byla v místnosti úplná tma. Vážně děsivé!).
Tyhle zvláštní brány vás teleportují z jedné uzavřené místnosti do druhé, často do velice odlišných světů a časů, jako je podzemní krypta, uzavřené podpalubí ztracené plachetnice a nebo viktoriánská laboratoř. Celkem tu máme pět kapitol, což je docela akceptovatelná dávka, zvláště když uvážím ne zcela triviální obtížnost. Nějakou chvíli vám to vydrží, protože většinu věcí musíte zkoumat docela detailně. Navíc je tu spousta odkazů, textů a dopisů, které dávají hře naprosto novou kvalitu.
Oproti prvnímu dílu tu přibyla občasná nutnost „manipulovat“ se sebraným předmětem. Tak například získáte věc, která se zcela očividně hodí na nějaké místo, ale nepasuje tam. Takže hledáte, zkoumáte, zoufáte si a nakonec skončíte v inventory, kde zjistíte, že se ta sebraná věc dá otáčet, posunovat a nebo šroubovat a po manipulaci s tím vznikne něco zcela odlišného. Zákysů je tu tedy poněkud více, než u prvního dílu.
To, co se bohužel nezměnilo, je veskrze hloupý systém nápovědy, který hraničí s černým humorem. Každý „tip“ je gradován do čtyř stupňů, z nichž užitečný je prakticky výhradně ten poslední. Skoro to vypadá, jako by nápovědu psal Captain Obvious!
Tak například vidíte truhlu, která má na vrchu zářez, do kterého se dá strčit nějaký klíč, jenomže ho zaboha nemůžete najít. Tak si dáte tip. „Na vrcholu bedny je zářez.“ Jasně. Za chvíli se aktivuje druhý stupeň. „Možná by se do toho zářezu dalo něco strčit.“ Jasně! Potom přijde třetí stupeň. „Možná by se do něj dal zasunout klíč.“ No jasně, co asi, no sakra, jasně!!!
A nakonec přijde ta trochu užitečná rada: „Možná je ten klíč někde blízko.“ Famózní, zkrátka famózní. Ale, na rozdíl od předchozích „rad“ typu „ve dne bývá světlo a v noci pro změnu tma“, vám to řekne alespoň to, že klíč nemáte hledat na druhém konci místnosti. Takže to alespoň maličko užitečné je. Ale opravdu mě to štve. Ve většině případů je vám jasné, co udělat, vy jen potřebujete vědět, jak konkrétně to udělat. A na to je nápověda docela skoupá.
Přestože jsem při hraní narazil na několik nepříjemných záseků a celé se to po většinu doby podobalo seriálu Lost (neřešíte záhadu, odpovědí na vyřešení hádanky je jen další hádanka či nápověda k ní), nakonec mě překvapilo, jak si to celé sedlo dohromady a jak to skončilo. The Room Two není obyčejná sbírka hlavolamů poslepovaná dohromady a dokonce ani nefunguje moc samostatně bez prvního dílu. Je to příběh, který vysvětluje a dokončuje původní The Room a dělá ze hry ucelený a opravdu vynikající viktoriánský gotický příběh. Přiznávám, že jsem v půlce hry cítil jistou frustraci a zvažoval jsem hodnocení mezi sedmičkou a osmičkou, ale konec hry a její celkové vyznění napravily některé z úmorných okamžiků během hraní.
Víte, ono to vlastně je alchymistické dobrodružství. A bádání nad tajemnými stroji může být někdy frustrující. Jenomže nakonec vás stejně přemůže otázka, kam ta cesta vlastně vede. A po pravdě, jako hrdina, který prošel prvním portálem na konci The Room, už vlastně nemáte moc na výběr. Vy musíte jít dál, ať už vás ty záhadné dopisy a značky zavedou kamkoliv…
Hodnocení: 9/10
Verdikt:
Temná a napínavá věc o pěti kapitolách, která se sice začíná poněkud opakovat, ale přece jenom přináší lovecraftovské rozuzlení. Pokud jste ale The Room nehráli, začněte jím, ať vám celý příběh dává smysl.
Co se mi líbilo:
- Lovecraftovštější než Lovecraft
- Temnější a dramatičtější, než původní The Room
- Nejvychytanější puzzlovka v celém širém iOSu
Co se mi nelíbilo:
- První tři tipy v každé nápovědě jsou k ničemu
- Je to jako Lost: Hledáte klíče proto, abyste našli jiné klíče
Cena aplikace je 4,99 dolaru
[appbox appstore id667362389]
[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/theroomtwo/“/]
Web výrobce je zde