Úterý, 17 prosince, 2024
DomůRecenzeWaking Mars - je na Marsu život?

Waking Mars – je na Marsu život?

Objevte tajemný život na Marsu v propracovaném příběhovém dobrodružství, které vás zavede hluboko pod marťanskou zem.

Poprvé na sebe studio Tiger Style Games upozornilo před třemi lety hrou Spider: The Secret of Bryce Manor. Simulátor pavouka lapajícího hmyz zvítězil v několika soutěžích nezávislých her, a to především proto, že nešlo o standardní logický rychlík nebo skákačku, na kterou za týden zapomenete.

Spider stavěl na prozkoumávání rozlehlého domu a odkrývání minulosti jeho nájemníků. Dohromady spletl síť vyprávění, prozkoumávání a logické hádanky. Hra, která by na Windows nebo herních konzolích zapadla, se na iPhonu stala miláčkem davu.

Kdo by se podíval na jména zakladatelů Tiger Games, ten by pochopil, že nejde o žádné začátečníky se šťastnou rukou. Za konceptem a realizací stojí dvojice uznávaných vývojářů, David Kalina (Splinter Cell) a Randy Smith (Deus Ex: Invisible War a série Thief), kteří tři roky po Spider přichází s titulem Waking Mars, který byste na iOS neměli minout. Proč? Protože jde o akční zahradnické dobrodružství. Tak tomu alespoň oni říkají.

Objevuj a sázej

Waking Mars vychází z exploračního typu her, kdy hlavní odměnou je otevírání dalších obrazovek a jejich zkoumání. S astronautem Liangem se pohybujete skrz jeskynní komplex na Marsu, nejprve s cílem najít ztraceného výzkumného robota a později s touhou odhalit, zda na Marsu existuje rozumný život.

Labyrint je totiž nečekaným ekosystémem plným kytek zoa a organismů, které s Liangovým příchodem ožívají a evidentně fungují podle vlastních sofistikovaných pravidel. Každá zoa má jiné chování a dává Liangovi jiná semena, která může používat pro překonávání bariér, ničení plevele anebo pro pro otevírání cest do dalších místností.

Pod prostým popisem se skrývá komplexní systém sázení rostlin na místa, kde si navzájem nebudou ubližovat (jedna třeba vystřeluje výbušná semena, která ničí vše ostatní), ale budou ze svých schopností profitovat jako ve funkčním ekosystému. Vezměte si třeba základní kytku, která umí Lianga léčit, když mu spadne krápník na hlavu nebo omylem vletí do lávového pole ? její semena jsou důležitá pro rozmnožování hmyzu, a tak je rozumné sázet jí poblíž úlů.

Hmyz slouží za potravu jiným typům rostlin, které po jeho pozření dají Liangovi speciální semena. Optimalizovat potravní řetězce je tedy to nejdůležitější, zároveň však nejde o hádanky, nad kterými byste strávili hromadu času. Přestože celá hra trvá přibližně sedm hodin, autoři vás nechtějí otrávit a jde jim v podstatě jen o to, abyste cítili radost z toho, jak to všechno hezky kvete a funguje.

Na Marsu váš křik uslyší

Jednotlivé obrazovky spojuje kromě tunelů i příběh. Skrz podzemí vás doprovází operátorka Amani z marťanské základny a mile stupidní umělá inteligence ART. Předem napsané konverzace sice neprobíhají často, ale poskytují překvapivý vhled do událostí před začátkem hry ? jak jste se na Mars dostali, proč průzkumný robot zabloudil, a jakou roli hraje právě Amani. Na pozadí jednoduše uchopitelné zábavy tedy odhalujete příběhové vrstvy, které z ní dělají titul s výjimečným autorským rukopisem.

Pro iPadovské hry nejsou obvyklé ani tři zakončení anebo možnost ukončit vyprávění přibližně ve dvou třetinách zcela legitimním způsobem ? prostě z podzemí odejít. Každý se tedy může několikrát vrátit a zkusit hru projít jinak, protože vždy má šanci zažít jiný sled událostí.

Odbočka: Mezi čtenáři určitě existuje pár pamětníků, kteří hráli hry ještě na osmibitech ? to byly ty počítače třikrát větší a těžší než iPad a tisíckrát pomalejší ? a pamatují si hru Exile. Waking Mars z ní do značné míry vychází. Jediný rozdíl je v tom, že tam kde Exile mírně uhýbala ke střílečce, tam zůstává Waking Mars pacifistická a tím i napínavější, protože krizové situace se nedají vyřešit laserovou pistolí. I přesto doporučuji Exile anebo její nedávný remake pro Windows The Nameless vyzkoušet, protože obě hry nabízejí pocit osamělého průzkumníka dalekého vesmíru.

Jedním z nejvýraznějších metrů u her na iPady je technické zpracování ovládání. Jakmile na scénu vejdou virtuální joysticky, je obvykle zábava zabitá. Oproti tomu hry, ve kterých autoři předvedou, že umí přirozeně využít dotykového ovládání, jsou těmi, které hrajeme častěji a déle. Waking Mars naštěstí spadá do druhé kategorie.

Pro pohyb s Liangem po obrazovce stačí jeden prst (ve chvíli, kdy zarejdíte nahoru od jeho pozice, tak začne používat jetpack) a pro házení semen druhý ? v podstatě jde o tak intuitivní pohyb, že ani není zapotřebí dlouhý tutorial. A to je důležité, protože jedině tak se do hraní naplno položíte.

Ostatně, ono magické vnoření se do hry tu skutečně funguje ? jak po několika minutách zjistíte, nebude vám vadit ani ošklivé, i když ve své ošklivosti konzistentní grafické zpracování anebo fakt, že některé místnosti přímo volají po logických hádankách, přestože v nich mozkové závity moc nezapotíte.

Waking Mars respektuje platformu, na kterou vychází a nabízí mnohem hlubší zábavu, než jsou obvyklé pětiminutovky do tramvaje anebo takové ty hry, které si koupíte, abyste zjistili, jak to funguje a po prvním vyzkoušení už na ně ani nesáhnete. Studiu Tiger Style Games se povedlo dát dohromady zábavný mix zkoumání, objevování, dialogů a jemné strategie, což je pro každého hráče výhrou. I pro toho, který už nad hrami na iPad zlomil hůl. Pamětníky a znalce pak při finálních titulcích potěší jména některých testerů, které si pamatují z úplně jiných a mnohem dražších her.

[dmalbum path=“/wp-content/uploads/dm-albums/Waking Mars/“/]

 Walking Mars: odkaz pro stažení

  • Minimum: iPad, iPhone 3GS, iPod touch (třetí generace), iOS 3.0
  • Cena: 3,99 ?
  • Výrobce: Tiger Style Games
  • Hodnocení: 9
Další články

Nejčtenější

Poslední komentáře