Huawei předvedla první technologii dálkového řízení automobilu založenou na 5G


Huawei předvedla první technologii dálkového řízení automobilu založenou na 5G

Huawei spolu s China Mobile a SAIC Motor úspěšně demonstrovala první technologii dálkového ovládání automobilu založenou na 5G. Řidič byl na vzdálenost 30 kilometrů schopen udržet veškerou kontrolu nad vozidlem. Dálkové ovládání má v budoucnu velký potenciál využití, ať už v těžebním či odpadovém průmyslu, či v případě nouzových situací, jako jsou záchranné mise v oblastech zasažených přírodní či jinou katastrofou.

Čínská elektronický gigant Huawei vytvořil bezdrátové 5G připojení, které propojilo inteligentní vozidlo GM iGS společnosti SAIC Motor. Firma China Mobile pak poskytla potřebnou konektivitu. Díky vzájemné úzké spolupráci se těmto třem podnikům ve světové premiéře povedlo úspěšně v praxi demonstrovat první test dálkového řízení osobního vozu prostřednistvím sítě 5G.

Při testu se řidič nacházel více než 30 kilometrů od vozidla. Několik videokamer s vysokým rozlišením, nainstalovaných v autě, posílalo řidiči několik HD videí v reálném čase a poskytlo mu 240stupňový pohled na okolí vozidla skrze širokopásmovou síť 5G (včetně periferního vidění bez jakéhokoliv otáčení hlavy, přičemž průměrný člověk má binokulární zorné pole okolo 180–190 stupňů). Řídící povely pro volant, plynový pedál a brzdy byly rovněž přenášeny skrze síť 5G, která poskytla minimální latenci potřebnou pro okamžité reakce na různé podmínky na cestě.

Řidič byl i ze své vzdálené pozice schopen po celou dobu udržet plnou kontrolu nad vozidlem. End-to-end latence byla nižší než 10 milisekund (latence nového bezdrátového rozhraní 5G sama o sobě byla menší než jedna milisekunda). To znamená, že při jízdě vozidla rychlostí 30 km/h byl rozdíl vzdálenosti vzniklý prodlevou mezi bržděním řidiče a skutečným bržděním vozu pouhých 8 centimetrů.

 

Dálkové ovládání vozidel má v budoucnu širokou škálu potenciálního využití, zejména v obzvláště drsných nebo nebezpečných prostředích, jako jsou místa těžby nerostných surovin, likvidace nebezpečného odpadu či v případě, že má práce na dálku vyšší efektivitu. Příkladem může být zhutňování velkých ploch půdy pomocí dálkově ovládaného válcovacího stroje. Dálkové ovládání může být použito rovněž jako doplněk u autonomních vozidel. Jedna osoba může například pomocí dálkového ovládání dohlížet nad celou flotilou sdílených vozů (car-sharing) a v případě nutnosti ručně zasahovat v situacích, které to vyžadují. Dálkové ovládání může být využito i v případě nouzových situací, jako jsou záchranné mise v zónách katastrof.

The following two tabs change content below.
Mirek Kočí

Mirek Kočí

Šéfredaktor serveru Světaplikací.cz, nadšenec do mobilních technologií a her. Podporovatel Sea Shepherd Conservation Society (SSCS).



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *



Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.